Pentingnya Pemahaman Mandi Wajib Dan Sholat Bagi Siswa Kelas V Dan VI SDN 6 TAMBUN

Authors

  • Nimah Wahyuni Universitas Madako Tolitoli
  • Muliyani Universitas Madako Tolitoli
  • Sri Wulandari Universitas Madako Tolitoli

DOI:

https://doi.org/10.61722/japm.v2i3.1564

Keywords:

Understanding; Mandatory bathing; Salat.

Abstract

This community service activity includes material on the correct procedures for praying and obligatory bathing. This activity is important to carry out because it is very beneficial fer the community, including students of  SDN 6 Tambun class V and VI. The aim of this community service process is for class V and VI students to know more about obligatory bathing and the correct prayer sistem. As obligatory bathing is a physical cleasing prosess which is the obligation of a muslims, it is aimen at  cleansing and perifying the body from the main hadas. Meanwhile, prayer is a from of woeship that must be carred out by every muslim at a specified time. The method use is grup cooperation with theoretical explanation teachniquen, demonstration by students and individual practice. The results obtained are that students understand more about obligatory bathing and are no lenger mistaken about the procedures for obligatory prayers.

References

Aulia, D., Wahyuni, N., Rindiani, & Assahra, D. (2024). Pembelajaran Tentang Thaharah , Mandi Wajib dan Sholat Fardhu Siswa Kelas 6 di SDN 3 Dadakitan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 1–7. https://doi.org/https://doi.org/10.61142/samakta.v1i1.28 How

Burrahman, M., & Faizatul fari. (2021). Analisis Penerapan Tata Cara Sholat yang Benar pada Santri TPA Geuceu Meunara Banda Aceh. Urnal Riset Dan Pengabdian Masyarakat, 1(2), 252–267.

Dr. Hariman Surya Siregar, M. A. (2023). Fiqih Ibadah.

Fajrin, M., Wahyuni, N., Miranti, Aulia, M., & Marwa. (2024). Meningkatkan Pemahaman Siswa-Siswi Tentang Sholat dan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 16–20. https://ejournal.edukhatulistiwa.com/index.php/samakta

Fajrussalam, H., Imaniar, A. F., Isnaeni, A., Septrida, C., & Utami, V. N. (2022). Pandangan sains terhadap sholat untuk kesehatan. Jurnal Pendidikan Guru, 3(3), 201–212. http://ejournal.uika-bogor.ac.id/index.php/jpg/index

Kinanti, G. A., & Mavianti. (2023). Teknik Pengenalan Bacaan dan Gerakan Sholat pada Anak. Journal on Education, 05(03), 7406–7417.

Kurniawati, & Septiadi, M. A. (2021). Upaya Meningkatkan Bacaan dan Gerakan Sholat pada Anak dengan Metode Demonstrasi. 1(Novem), 1–6.

Madromi, Maya, R., & Sarifudin. (2020). Implementasi Pelaksanaan Salat Fardu Awal Waktu Pada Pembentukan Karakter Disiplin Santri di Pesantren Islam Al Ghiffari Kecamatan Leuwiliang Kabupaten Bogor Tahun Ajaran 2019 / 2020. 3, 1–20.

Mahfiah. (2021). LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran Vol. 1 No. 1 Mei 2021 108. Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1).

Mas’ah, S., & Rabiaty, R. (2023). ANALISIS PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM ( PAI ) MATERI MANDI WAJIB PADA SMP NEGERI 2 SAMBUNG MAKMUR. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 103–118. https://doi.org/10.47732/adb.v6i2.293

Masliati, T., Maslianti, T., & Juhairah. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Bacaan Sholat Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Raudhah, 10(2), 84–95. http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/raudhah

Ni’mah Wahyuni, Adi Friansa, Fajri, Haikal, & Kasmiati. (2023). Pentingnya Pembelajaran Tata Cara Sholat Dan Thaharah Meliputi Wudhu, Tayammum Dan Mandi Wajib: Studi Fenomenial Peserta Didik. Jurnal Pengabdian Masyarakat Akademisi, 1(4), 52–57. https://doi.org/10.59024/jpma.v1i4.436

Novriadi, D., & Susilawati, N. (2021). Suluh Abdi : Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat PENDAMPINGAN PRAKTIK IBADAH THAHARAH BAGI. Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 37–47. https://jurnal.um-palembang.ac.id/suluh_abd

Nurbuana, Safrina, S., Fitriana, & Zaimudin. (2021). Pelatihan Tatacara Sholat bagi Anak-anak di Masjid Jamik Tunggal Bhakti Kelurahan 20 Ilir D I Kecamatan Ilir Timur 1 Palembang. JURNAL PENGABDIAN MASYRAKAT, 2(2), 82–86. https://doi.org/10.47065/jmp.v2i2.266

Nurjanah, N. P., & Setiawan, U. (2023). PELATIHAN TATA CARA SHOLAT YANG BENAR PADA SISWA SISWI TPA & DTA DI KAMPUNG TEGAL HEAS. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 12–20. https://doi.org/DOI: https: //doi.org/

Oktavia, P., & Frindo, M. M. (2020). Aplikasi Panduan Sholat Wajib dan Sholat Sunnah Berbasis Android. Jurnal Informatika Universitas Pamulang, 5(2), 175–181. http://openjournal.unpam.ac.id/index.php/informatika

Rahmadon. (2019). Pembelajaran sholat bagi anak melalui media gambar rahmadon. Jurnal Ilmia Pendidikan Anak, 5(1), 17–32.

Sulistiana, L., Hamka, & Satriani, I. (2023). Pembinaan Bacaan dan Tata Cara Salat Pada TK / TPA di Kelurahan Sangiasseri Kecamatan Sinjai Selatan Kab . Sinjai Sulawesi Selatan. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 463–469.

SUTRA, R. (2020). Pentingnya pemahaman mandi wajib bagi peserta didik kelas XI SMK Negeri 4 Pinrang. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Parepare.

Syamsu, R. F., Laddo, N., Mokhtar, S., Kartika, I. D., Bamahry, A. R., Nasruddin, H., Murfat, Z., Duratul, A., & Hikmah. (2022). Analisa Tingkat Pengetahuan Tentang Sholat pada Pasien RS Ibnu Sina Makassar Penerbit : Fakultas Kedokteran Universitas Muslim Indonesia. UMI Medical Journal, 7(2), 123–131.

Downloads

Published

2024-06-06