PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAM ASSISTED INDIVIDUALIZATION (TAI) TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA KELAS VII SMP NEGERI 31 MEDAN
DOI:
https://doi.org/10.61722/jiem.v1i3.245Keywords:
Learning Model, Team Assisted Individualization (TAI) Cooperative, Problem Solving.Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of the Team Assisted Individualization (TAI) type cooperative learning model on students' mathematical problem solving skills in learning mathematics at SMP Negeri 31 Medan. The research method used in this research is quasi-experimental method or pseudo-experiment, and the type of data used is quantitative data. This research uses Pretest-Posttest Control Group research design. The research instrument used is a problem solving ability test, while the data processing technique used in this study is a two-party t test hypothesis test with a significance value of 0.05 and the sample is taken randomly with a total of 62 students. The Lcount value of the experimental class posttest is 0.103 while the Ltabel value is 0.159 with a significance level of 0.05, so it can be concluded that Lcount < Ltabel (0.103 < 0.159) then both classes are normally distributed (HO rejected). The experimental class posttest Fcount value is 0.748 while the Ftabel value is 0.543, with a significance level of 0.05, so it can be concluded that Fcount> Ftabel (0.748> 0.543) then HO is rejected which means the sample comes from a homogeneous data group. Based on the two-party t test statistical test with dk = n1 + n2 - 2 with a significance level of 0.05, it can be concluded that there is an effect of the Team Assisted Individualization (TAI) type cooperative learning model on students' mathematical problem solving skills.
References
Akbar, P., Abdul H., Martin, B., & Asep, I. S. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Disposisi Matematik Siswa Kelas Xi Sma Putra Juang Dalam Materi Peluang. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 144-153.
Amam, A. (2017). Penilaian Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Jurnal Teori dan Riset Matematika (TEOREMA), 2(1), 39-46.
Chotimah, N .H. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Generatif (MPG) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematis Siswa di Kelas X pada SMA Negeri 8 Palembang. Skripsi. Universitas PGRI Palembang.
Dacholfany, M. I. (2016). Penerapan Pengambilan Keputusan Dalam Rangka Menciptakan Inovasi Di Bidang Pendidikan. Dewantara, I(1), 16-28.
Damianti, D., & Ekasatya. A. A. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self-Efficacy Siswa SMP. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 1(2), 21-30.
Fahrurrozi., Sukrul, H. (2017). Metode Pembelajaran Matematika. Nusa Tenggara Barat. Universitas Hamzanwadi Press
Firmansyah, D. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan UNSIKA, 3(1),34-44
Gasong, Gina (2018). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: CV Budi Utama
Gunarto. (2013). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Semarang: Unissula Press
Hidayati, I., Hera, D., & Lusi, E. A. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Assisted Individualization (Tai) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP N 3 Ujung Batu. Jurnal Mahasiswa Matematika, 2( 2), 1-6.
Isjoni. (2019). Cooperative Learning, Efektivitas Pembelajaran Kelompok. Bandung : Alfabeta.
Iswara, E., & Rostina, S. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Posing dan Direct Instruction dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 223-234.
Latifah, T., & Ekasatya. A. A. (2021). Kesulitan dalam Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Materi Statistika. Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME), 3(2), 134-150.
Nasution , N. A. (2021). Penerapan Model Team Assisted Individulization (TAI) untuk Meningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa di SMP Negeri 2 Panyabungan. Jurnal Physedu Pendidikan Fisika Ipts, 3(2), 33-40.
Nasution, Z. M., Edy, S., & Martua, M. (2017). Perbedaan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik dan Motivasi Belajar Siswa yang diberi Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah dengan Pendidikan Matematika Realistik di SMP Negeri 3 Tebing Tinggi. Paradikma,10(1). 67-78.
Natalia & Leonard. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran Team Assisted Individualization Terhadap Hasil Hasil Belajar Matematika Pada Sekolah Menengah Kejuruan Darul Ma’arif Jakarta. Seminar Nasional Pendidikan Matematika.
Octavia, S. A. (2020). Model-Model Pembelajaran. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Priansa, D. J. (2017). Pengembangan Strategi dan Model Pembelajaran: Inovatif, Kreatif, dan Prestatif dalam Memahami Peserta Didik. Bandung: Pustaka Setia.
Ritonga, C. E. (2018). Efektivitas Model Problem Posing terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa di SMP Negeri 3 Angkola Selatan. Jurnal Mathedu (Mathematic Education Journal), 1(2), 23-35.
Rusman. (2016). Model-model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Slavin, R. E. (2015). Cooperative learning : teori, riset dan praktik. Bandung : Nusa Media.
Suardi, Moh. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Sugiyono. (2018). Metode Pendidikan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&A. Bandung: Alfabeta.
Suprijono, A. (2013). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Pranada Media Group.
Syamsidah. (2017). 100 Metode Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.
Warsono & Hariyanto. (2013). Pembelajaran Aktif, Teori Dan Asesmen, Bandung: Pt. Remaja Rosdakarya.
Wulandari, S. (2017). Perbandingan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Antara yang Belajar Menggunakan Pembelajaran Problem Based Learning dan Problem Posing. Jurnal Formatif, 7(1), 75-82.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JURNAL ILMIAH EKONOMI DAN MANAJEMEN
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.