Penerapan Literasi Keuangan Dalam Menumbuhkan Minat Berwirausaha

Authors

  • Hesty T. Salle Universitas Cenderawasih
  • Westim Ratang Universitas Cenderawasih
  • Paulus K. Allo Layuk Universitas Cenderawasih
  • Agustinus Salle Universitas Cenderawasih
  • Klara Wonar Universitas Cenderawasih
  • Gabriel Yusuf Universitas Cenderawasih
  • Marcelinus A. Salle Universitas Cenderawasih
  • Yeperson Narek Universitas Cenderawasih
  • Elsyan R. Marlissa Universitas Cenderawasih
  • Vince Tebay Universitas Cenderawasih
  • Ilham Ilham Universitas Cenderawasih

DOI:

https://doi.org/10.61722/jiem.v2i10.2749

Keywords:

Literacy, Financial, Entrepreneur interest

Abstract

Currently, many young people are trying to start a business either independently or join an existing business. With the increasingly developing digital era, it is very easy to do many things, including by starting your own business. Because the business carried out does not require large capital and a place to open a business. Currently, efforts can be made through social media such as TikTok, Facebook, Instagram and other social media. These media are currently widely used by young people to start a business. However, often new businesses fail in a short time due to the lack of beginner entrepreneurs' knowledge related to financial literacy. Lack of financial literacy can lead to poor calculations in business and also worsen personal financial conditions, as budding entrepreneurs cannot separate finances for business and personal. The purpose of this PKM is to provide an understanding of financial literacy in fostering the interest of youth and adolescents in starting entrepreneurship and the use of digital media to become content creators, especially in the Youth Service (Pelprap) of GPI Eben-Haezer Kotaraja. This method of community service starts from pre-test, material delivery, interactive discussions, and conducting promotional practices through TikTok accounts. The results of this PkM show that the understanding of financial literacy and interest in entrepreneurship has increased, as evidenced by the results of the post test with a result of 73%.

References

Ani, N., Ahmadi, A., & Wulansari, F. (2023). Pengaruh literasi keuangan dan pengetahuan kewirausahaan terhadap minat berwirausaha mahasiswa fakultas ekonomi universitas di kalimantan barat. ARMADA: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 1(10), 1241-1247.

Badan Pusat Statistik. (2023). Februari 2023: Tingkat Pengangguran Terbuka (TPT) sebesar 5,45 persen dan Rata-rata upah buruh sebesar 2,94 juta rupiah per bulan. https://www.bps.go.id/id/pressrelease/2023/05/05/2001/februari-2023--tingkat-pengangguran-terbuka--tpt--sebesar-5-45-persen-dan-rata-rata-upah-buruh-sebesar-2-94-juta-rupiah-per-bulan.html (Diakses, 27 Oktober 2024).

Darmawan, Z., & Fakhurrazi, F. (2023). Minat Pemuda Gampong Alue Ie Mirah dalam Berwirausaha. Jurnal Penelitian Mahasiswa Ilmu Sosial Ekonomi dan Bisnis Islam (SOSEBI), 3(1), 72-82.

Effrisanti, Y., & Wahono, H. T. T. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan, Efikasi Diri, dan Love of Money Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Prodi Pendidikan Ekonomi STKIP PGRI Jombang. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 10(2), 148-156.

Fadhli, K., Mahendri, W., Rahman, M. T., Widiyanto, N. A., Rozak, M. A., & Nahdliyul, M. C. (2023). Peningkatan Minat Wirausaha melalui Pelatihan Aquascape. Jumat Ekonomi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 33-39.

Fajriyah, L. (2018). Pengembangan literasi emergen pada anak usia dini. Proceedings of the ICECRS, 1(3), v1i3-1394.

Falah, M., Fitri, A., & Elviani, L. (2023). Pengaruh Literasi keuangan dan Pengelolaan Keuangan UMKM: Studi Literatur. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 1(6).

Firdausi, R. R., Setiyono, W. P., & Sriyono, S. (2024). Pengaruh Literasi Keuangan, Lingkungan Keluarga dan Love Of Money Terhadap Minat Wirausaha Gen-Z Wilayah Kabupaten Sidoarjo. JPEK (Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Kewirausahaan), 8(2), 526-535.

Frisnoiry, S. (2024). Transformasi Pendidikan Menuju Literasi Dalam Era Globalisasi: Tantangan Dan Peluang. Jurnal Pendidikan Matematika Malikussaleh, 4(1), 53-63.

Hirawaty, F., & Darma, G. S. (2022). Menelisik Digital Marketing dan Unique Selling Point pada Skincare Indonesia. Jurnal Manajemen Bisnis, 19(2), 189-209.

Ilham, I., Muttaqin, U. I., & Idris, U. (2020). Pengembangan Bumkam Berbasis Potensi Lokal Di Kawasan Perbatasan Indonesia-Papua New Guinea. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 104-109.

Ling, N. S., & Kurniawan, J. E. (2023). Intensi Berwirausaha Ditinjau Dari Orientasi Kewirausahaan Dan Literasi Keuangan Pada Siswa SMA. JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 7(2).

Margaretha, F., & Pambudhi, R. A. (2015). Tingkat literasi keuangan pada mahasiswa S-1 fakultas ekonomi. Jurnal manajemen dan kewirausahaan, 17(1), 76-85.

Marlissa, E. R., Tupamahu, S. S., Ratang, W., & Mulyono, H. I. (2024). Perencanaan Yang Responsif Gender Dalam Manajemen Keuangan Keluarga Pada Jemaat GKI El Elyon Kotaraja Kota Jayapura. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara, 5(3), 3842-3850.

Marzuki, M., Syaiful, A., & Muhaemin, I. A. (2021). Pelatihan Penggunaan Google Form Bagi Guru Penjas Di Kota Jayapura. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 962-966.

Nuraeni, Y. A. (2022). Peran pendidikan dalam pembentukan jiwa wirausaha: Pendidikan kewirausahaan. Jurnal Ilmu Pendidikan (ILPEN), 1(2), 38-53.

Pradanimas, A., & Slamet, S. (2023). Pendidikan Literasi Keuangan untuk Meningkatkan Minat Berwirausaha di Perguruan Tinggi Islam: Peran Efikasi Diri Sebagai Faktor Mediasi. Indonesian Journal of Humanities and Social Sciences, 4(3), 583-596.

Otoritas Jasa Keuangan, (2022). Infografis Hasil Survei Nasional Literasi dan Inklusi Keuangan Tahun 2022. https://www.ojk.go.id/id/berita-dan-kegiatan/info-terkini/Pages/Infografis-Survei-Nasional-Literasi-dan-Inklusi-Keuangan-Tahun-2022.aspx (Diakses, 27 Oktober 2024).

Rayhan, M. R., Hendrayati, H., & Furqon, C. (2024). Adaptasi Transformasi Teknologi Digital dan Keterampilan Wirausaha Terhadap Keunggulan Bersaing Pada Umkm Kuliner: Studi Kasus Tiktok Shop. Buana Ilmu, 8(2), 156-171.

Seruni, L. Sekar. (2024). Memahami Pengertian Literasi, Tujuan, Jenis & Contohnya. https://www.ruangguru.com/blog/pengertian-literasi (Diakses, 27 Oktober 2024)

Suryawirawan, O. A., Cahyono, K. E., Nugroho, N. E., & Mahargiono, P. B. (2022). Penyuluhan Literasi Keuangan dan Peningkatan Minat Berwirausaha pada Siswa SMK Pawiyatan Surabaya di tengah Pandemi Covid-19. NGABDIMAS UNIRA, 2(2), 50-54.

Wardhani, P. S. N., & Nastiti, D. (2023). Implementasi pendidikan kewirausahaan dalam menumbuhkan minat berwirausaha mahasiswa. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(2), 177-191.

Wibowo, M. (2011). Pembelajaran kewirausahaan dan minat wirausaha lulusan SMK. Eksplanasi, 6(2), 109-122.

Widianingrum, E. (2020). Pengaruh Efikasi Diri Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Wirausaha Siswa Smk Di Masa Pandemi Covid-19. POINT: Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 2(2), 133-141.

Yushita, A. N. (2017). Pentingnya literasi keuangan bagi pengelolaan keuangan pribadi. Nominal Barometer Riset Akuntansi dan Manajemen, 6(1), 11-26.

Zaid, Z., Susilawati, E., Waruwu, F., Ali, A. H., & Pratondo, K. (2024). Memprediksi Minat Berwirausaha Mahasiswa Akuntansi: Menganalisis Pengaruh Literasi Keuangan dan Perilaku Menabung. Jurnal Riset Terapan Akuntansi, 8(1), 1-9.

Downloads

Published

2024-10-26

Issue

Section

Articles