ANALISIS PEMANFAATAN EKOWISATA HUTAN MANGROVE SEBAGAI SUMBER BELAJAR PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Thasya Angraini Imamah STKIP PGRI SUMENEP
  • Anang Kurniawan STKIP PGRI SUMENEP
  • Naylul Kamiliyah STKIP PGRI SUMENEP
  • Rizka Rohmatul Asyura STKIP PGRI SUMENEP
  • Yetti Hidayatillah STKIP PGRI SUMENEP

DOI:

https://doi.org/10.61722/jmia.v1i6.3030

Keywords:

Mangrove Forest, Learning Resources, Student Potential

Abstract

This research discusses the development of mangrove forest ecotourism as a sustainable learning medium that contributes to the welfare of local communities and environmental conservation. Mangrove forest ecotourism not only provides ecological benefits, such as coastal protection and carbon sequestration, but also supports environmental education through hands-on experiences that can increase students' awareness of the importance of nature conservation. This research identifies the potential of mangrove forests as a learning resource that fits into the education curriculum, as well as exploring its benefits in improving student competencies. In addition, this research revealed challenges faced in the development of ecotourism, such as limited infrastructure and promotion, as well as the need for supportive regulations. The positive impacts of mangrove forest ecotourism on the community include changes in mindset and the creation of new economic opportunities, although there are potential negative impacts such as social conflict and criminality.

References

Administrasi, S. I., Kecamatan, S., & Labu, P. (2024). Pemanfaatan Hutan Mangrove Pantai : Utilization of Coastal Mangrove Forests : Synergy of. 2024(2), 69–83.

Aini, K., Hidayatillah, Y., AR, M. M., Bahri, S., & Astuti, Y. P. (2023). Pelatihan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di SDN Palongan. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2), 659-669.

AR, M. M., & Asmoni, A. (2023, December). IDENTIFIKASI POLA ASUH ORANG TUA PERANTAU KE-JAKARTA DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PENDIDIKAN ANAK SEKOLAH DASAR (STUDI SDN KALIANGET BARAT V SUMENEP MADURA). In PROSIDING SNAPMA (Seminar Nasional Hasil Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat LPPM UNIPMA) (Vol. 1, pp. 111-119).

AR, MM, Asmoni, A., Aini, K., & Wardi, M. (2024). Hubungan Program Studi Pengajaran Kampus Angkatan V dengan Kemampuan Literasi dan Numerasi di Sekolah Dasar. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan , 16 (2), 1999-2011.

Asmoni, A., & Hodairiyah, H. (2022, November). IMPROVING TEACHER ABILITY IN CLASSROOM MANAGEMENT POST COVID-19 PANDEMIC AT INTEGRATED ISLAMIC ELEMENTARY SCHOOL, PANGARANGAN SUMENEP. In Proceeding International Conference on Digital Education and Social Science (Vol. 1, No. 1, pp. 1-6).

Azzahra, P. R., E, N. R., P, I. P., & A, N. K. (2023). Identifikasi Praktik Ecolodge di Indonesia Berdasarkan Prinsip Ekowisata : Studi Literatur. Jurnal Nasional Pariwisata, 13(April), 52–78.

Elisca, E., Idham, M., & M, I. A. (2020). Partisipasi Masyarakat Dalam Pengembangan Ekowisata Pada Kawasan Taman Wisata Alam Tanjung Belimbing Kecamatan Paloh Kabupaten Sambas. Jurnal Hutan Lestari, 8(3), 478–490.

Fitra, R. A. (2022). Kondisi ekosistem mangrove di Kecamatan Wundulako Kabupaten Kolaka. Jurnal Ilmu Alam Dan Lingkungan, 13(2), 17–24.

Fitri, F. N., Minarti, I. B., & Rachmawati, R. C. (2021). Analisis Interaksi Antar Komponen Dalam Ekosistem Hutan Mangrove Sebagai Sumber Belajar Materi Ekosistem. Prosiding Seminar Nasional Sains Dan Enterpreneurshiip VII Tahun 2021, 121–131.

Fitriawati, F., & Suroso, D. S. A. (2023). Penerapan Prinsip Ekowisata dalam Penyelenggaraan Pariwisata Alam di Taman Wisata Alam (TWA) Kawah Ijen. Jurnal Green Growth Dan Manajemen Lingkungan, 12(1), 1–21.

Hasanul Muttaqin, M. Z., Sarjan, M., Rokhmat, J., Muliadi, A., Azizi, A., Ardiansyah, B., Hamidi, H., Pauzi, I., Yamin, M., Rasyidi, M., Rahmatiah, R., Sudirman, S., & Khery, Y. (2022). Etika Lingkungan dalam Pembelajaran IPA Berbasis Ekowisata. LAMBDA : Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA Dan Aplikasinya, 2(3), 95–101.

Hasyim, M. A. (2019). Pemanfaatan Lingkungan Sekitar Sebagai Sumber Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Elementeris : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Islam, 1(1), 12. https://doi.org/10.33474/elementeris.v1i1.2737

Hayati, R. S. (2020). Pendidikan lingkungan berbasis experiential learning untuk meningkatkan literasi lingkungan. Humanika, 20(1), 63–82.

Juhri Agus Tan, T., & Hakim Siregar, L. (2021). Peranan Ekosistem Hutan Mangrove Pada Migitasi Bencana Bagi Masyarakat Pesisir Pantai. Jurnal Teknologi Reduksi, 1(November), 27–35.

Kartika, D., Utomo, S., & Pulungan, A. R. (2023). Ekowisata Mangrove dalam Pariwisata Berkelanjutan di Sumatera Utara. Masyarakat Pariwisata: Journal of Community Services in Tourism, 4(2016), 46–60.

Khairunnisa, C., Thamrin, E., & Prayogo, H. (2020). Keanekaragaman Jenis Vegetasi Mangrove Di Desa Dusun Besar Kecamatan Pulau Maya Kabupaten Kayong Utara. Jurnal Hutan Lestari, 8(2), 325–336.

Lawe Siu, M. G., Amanah, S., & Santoso, N. (2020). Partisipasi Masyarakat Lokal Dalam Pengelolaan Ekowisata Mangrove Di Kelurahan Oesapa Barat Kota Kupang. Jurnal TENGKAWANG, 10(1), 62–74.

Mahmuda, R., Aritonang, D., Evitrisna, & Harefa, M. S. (2023). Mengatasi Dalam Rehabilitasi di Kawasan Mangrove di Paluh Marbau, Tanjung Rejo, Kabupaten Deli Serdang. Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia, 2(E-ISSN : 2809-1612, P-ISSN : 2809-1620), 553–565.

Melaponty, D. P., Fahrizal, ., & Manurung, T. F. (2019). Keanekaragaman Jenis Vegetasi Tegakan Hutan Pada Kawasan Hutan Kota Bukit Senja Kecamatan Singkawang Tengah Kota Singkawang. Jurnal Hutan Lestari, 7(2), 893–904.

Muttaqin, A. I. (2019). Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat Dalam Pengembangan Destinasi Wisata Baru Berbasis Ecotourism Di Kabupaten Banyuwangi. LISAN AL-HAL: Jurnal Pengembangan Pemikiran Dan Kebudayaan, 13(1), 51–68.

Pattiruhu, J. R., Asnawi, A., & Loppies, L. R. (2022). Analisis Clusterisasi: Strategi Ekowisata Berkelanjutan Di Kabupaten Maluku Tengah. Management Studies and Entrepreneurship Journal, 3(6), 3483–3493.

Pranoto, S. B., Manajemen, F., & Nagoya, U. (2024). Pesona ekowisata magrove dan pemanfaatan hutan bakau dikampung tua serip batam. 3(2), 51–56.

Ratnasari, D., Jatiningsih, I. D., & Putra, E. S. (2023). Analisis Potensi Pengembangan Kawasan Ekowisata Dan Eduwisata Hutan Mangrove Gonenggati Jaya ( Analysis of the Development Potential of Ecotourism and Edutourism Areas of Gonenggati Jaya Mangrove Forest ). 4, 102–111.

S Nugraha, M. . (2018). Pengembangan Hutan Mangrove Sebagai Ekowisata Terhadap Sustainable Development di Bontang Kalimantan Timur Oleh : Michelia Erythrina Nugraha S Government Affairs And Administration. Government Affairs and Administration, May, 1–9.

Salusu, F. R. (2023). Strategi Pengembangan Ekowisata Mangrove Di Taman Wisata Alam Teluk Youtefa Kota Jayapura. Jurnal Pariwisata Bisnis Digital Dan Manajemen, 2(2), 59–65.

Verawati, N. N. S. P., & Idrus, A. Al. (2023). Mangrove Ecotourism as an Education and Learning Facility. Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi, 11(2), 1409.

Waruwu, M. (2024). Pendekatan Penelitian Kualitatif : Konsep , Prosedur , Kelebihan dan Peran di Bidang Pendidikan. 5, 198–211.

Downloads

Published

2024-12-03

Issue

Section

Articles