Pentingnya Taharah dalam Praktik Amalan Ibadah: Kajian Terhadap Sholat, Mandi Wajib dan Wudhu di SDN 8 Bokat.
DOI:
https://doi.org/10.61722/japm.v2i3.1684Keywords:
Worship Practices; Taharah, Prayer, Obligatory Bathing, AblutionAbstract
the community that is carried out must be better understood by students, especially classes V and VI, where those who do not know or lack knowledge about what is applied and conveyed must be in accordance with the propositions of the Al-Qur'an and Hadith regarding taharah (ablution, obligatory bathing, and prayer) so that can be implemented well and able to practice it perfectly : In community service carried out at SDN 8 Bokat, Bokat District, Kodolagon Village. This activity includes material about taharah, namely ablution, obligatory bathing and prayer. The target of this community service activity is carried out on students in classes V and VI. The method used in community service is exposure and training on taharah material (ablution, obligatory bathing and prayer) which will be presented to students. The initial step in collecting data was a survey of the place where community service activities were carried out which included a briefing on the material to be presented. By presenting material and asking questions to students at SDN 8 Bokat, the results of the service process
References
Luthfiyani, K. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Mapel PAI Materi Taharah melalui Media Audio Visual berbasis Multiple Intelligences Kelas VII Semester 1 di SMP Negeri 3 Salatiga Tahun Pelajaran 2017/2018. Other Thesis, IAIN Salatiga.
Sofiyati, S. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Fikih Materi Thaharah menggunakan Metode Demonstrasi berbantu Media Audio Visual Pada Peserta Didik Kelas I MI Kalisidi 02 Kecamatan Ungaran Barat Kabupaten Semarang tahun pelajaran 2015/2016. Undergraduate (S1) thesis, UIN Walisongo.
Utami, E. N. (2019) Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Materi Thaharah Menggunakan Media Audio Visual Dan Metode Demonstrasi pada Siswa Kelas VII B Semester I SMP Negeri 1 Susukan Kabupaten Semarang Tahun Pelajaran 2018/2019. Other thesis, IAIN Salatiga.
Abdul Majid dan Dian Andayani, Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi: Konsep dan Implementasi Kurikulum 2004 (Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2004).
Amalia, R., & Hasanah, U. (2019). Risalatul Mahid dan Relevansinya Pada Anak Usia Aqil Baliqh. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 2(2), 125–137.
Romdlon, A. (2015). PEMAHAMAN TENTANG TAHARAH HAID NIFAS DAN ISTIHADAH: Studi Kasus Ibu-Ibu Jama’ah Muslimat Yayasan Masjid Darussalam Tropodo Sidoarjo. Justicia Islamica, 12(1).
Fasya.iain-manado.ac.id https://fasya.iain-manado.ac.id › ...PDF BERSUCI (MANDI, WUDHU, DAN TAYAMMUM) Islam sebagai agama [Diakses 27 september 2023].
Repository.uinjkt.ac.id https://repository.uinjkt.ac.id › ...PDF upaya meningkatkan keterampilan ibadah shalat [Diakses 27 september 2023].
Wardah, ani. 2018. Jurnal bimbingan dan konseling arrahman http://ojs.uniska.ac.id/index.php/BKA [Diakses 27 september 2023].
NURHAYATI, N. (2021). PENGARUH PELAKSANAAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM TERHADAP PENGAMALAN THAHARAH TENTANG WUDHU DAN MANDI WAJIB PADA SISWA. PENDAIS, 2(2), 179-202. Retrieved from https://jurnal.uit.ac.id/JPAIs/article/view/965.
Fajrussalam, H., Imaniar, A. F., Isnaeni, A., Septrida, C., & Utami, V. N. (2022). Pandangan sains terhadap shalat untuk kesehatan. Jurnal Pendidikan Guru, 3(3), 201–212. http://ejournal.uika-bogor.ac.id/index.php/jpg/index
Kinanti, G. A., & Mavianti. (2023). Teknik Pengenalan Bacaan dan Gerakan Shalat pada Anak. Journal on Education, 05(03), 7406–7417.
Madromi, Maya, R., & Sarifudin. (2020). Implementasi Pelaksanaan Salat Fardu Awal Waktu Pada Pembentukan Karakter Disiplin Santri di Pesantren Islam Al Ghiffari Kecamatan Leuwiliang Kabupaten Bogor Tahun Ajaran 2019 / 2020. 3, 1–20.
Mas’ah, S., & Rabiaty, R. (2023). ANALISIS PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM ( PAI ) MATERI MANDI WAJIB PADA SMP NEGERI 2 SAMBUNG MAKMUR. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 103–118. https://doi.org/10.47732/adb.v6i2.293
Masliati, T., Maslianti, T., & Juhairah. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Bacaan Shalat Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Raudhah, 10(2), 84–95. http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/raudhah
Ni’mah Wahyuni, Adi Friansa, Fajri, Haikal, & Kasmiati. (2023). Pentingnya Pembelajaran Tata Cara Shalat Dan Thaharah Meliputi Wudhu, Tayammum Dan Mandi Wajib: Studi Fenomenial Peserta Didik. Jurnal Pengabdian Masyarakat Akademisi, 1(4), 52–57. https://doi.org/10.59024/jpma.v1i4.436
Novriadi, D., & Susilawati, N. (2021). Suluh Abdi : Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat PENDAMPINGAN PRAKTIK IBADAH THAHARAH BAGI. Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 37–47. https://jurnal.um-palembang.ac.id/suluh_abd
Nurjanah, N. P., & Setiawan, U. (2023). PELATIHAN TATA CARA SHALAT YANG BENAR PADA SISWA SISWI TPA & DTA DI KAMPUNG TEGAL HEAS. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 12–20. https://doi.org/DOI: https: //doi.org/
Oktavia, P., & Frindo, M. M. (2020). Aplikasi Panduan Sholat Wajib dan Sholat Sunnah Berbasis Android. Jurnal Informatika Universitas Pamulang, 5(2), 175–181. http://openjournal.unpam.ac.id/index.php/informatika
Sulistiana, L., Hamka, & Satriani, I. (2023). Pembinaan Bacaan dan Tata Cara Salat Pada TK / TPA di Kelurahan Sangiasseri Kecamatan Sinjai Selatan Kab . Sinjai Sulawesi Selatan. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 463–469.
SUTRA, R. (2020). Pentingnya pemahaman mandi wajib bagi peserta didik kelas XI SMK Negeri 4 Pinrang. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Parepare.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL AKADEMIK PENGABDIAN MASYARAKAT
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.