Strategi Pemasaran Dan Keberlanjutan Usaha: Studi Pada Usaha Nasi Kuning Di Kelurahan Tanamodindi Kota Palu
DOI:
https://doi.org/10.61722/japm.v3i1.3152Keywords:
Marketing Strategy; Yellow Rice BusinessAbstract
This research discusses marketing strategies and the sustainability of the yellow rice business in Tanamodindi, Palu City. Indonesia's rapid economic growth has changed people's behavior and consumption patterns, which has then increased demand for ready-to-eat food, especially yellow rice. The aim of this research is to understand the marketing strategies implemented by yellow rice entrepreneurs and their influence on business sustainability. The results of the research show that effective marketing strategies such as product differentiation, pricing and promotion are very important for the sustainability of the yellow rice business. This study suggests that entrepreneurs adopt innovative marketing strategies to remain competitive and ensure business continuity in the long term. The results of this research contribute to the existing literature on entrepreneurship, marketing and business sustainability, as well as provide insight for policy makers and entrepreneurs who wish to encourage the development of small and medium enterprises (SMEs) in Indonesia.
References
Aisyah, H., Puspita, S., & Elizamiharti, E. (2022). RESOURCE-BASED VIEW: STRATEGI UMKM DI SUMATERA BARAT UNTUK MENCAPAI KEUNGGULAN KOMPETITIF. JMD : Jurnal Riset Manajemen & Bisnis Dewantara, 5(2), 109–120. https://doi.org/10.26533/jmd.v5i2.1029
Djodjobo, C. V., & Tawas, H. N. (2014). PENGARUH ORIENTASI KEWIRAUSAHAAN, INOVASI PRODUK, DAN KEUNGGULAN BERSAING TERHADAP KINERJA PEMASARAN USAHA NASI KUNING DI KOTA MANADO.
Dolang, R. V., Benu, N. M., & Maweikere, A. J. M. (2022). Analisis Keuntungan Usaha Nasi Kuning “Ibu Jensy” Di Kelurahan Bahu Kecamatan Malalayang Kota Manado. AGRI-SOSIOEKONOMI, 18(3), 557–562. https://doi.org/10.35791/agrsosek.v18i3.44582
Gunawan, N. A., & Yunita, T. (2024). Strategi Pengembangan Usaha Nasi Kuning Golden City Dengan Menggunakan Analisis SWOT. 3(3).
Manahera, M. M., Moniharapon, S., & Tawas, H. N. (2018). ANALISIS PENGARUH ORIENTASI PASAR, ORIENTASI KEWIRAUSAHAAN TERHADAP INOVASI PRODUK DAN KINERJA PEMASARAN (STUDI KASUS UMKM NASI KUNING DI MANADO).
Muhyi, H. A. (2012). PENGARUH KETERAMPILAN BERWIRAUSAHA TERHADAP PERTUMBUHAN USAHA BERKELANJUTAN PADA INDUSTRI KECIL DI KOTA SUKABUMI. 2.
Novanty, A. H., Azzahra, S., Faramita, D., Ratri, N. A., Faradila, N., Nur, A., & Annissatussafira, E. (n.d.). Strategi Pemasaran Berkelanjutan dalam Meningkatkan Kinerja Keuangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah di Sekitar Universitas Negeri Semarang.
Novita, D., Lina, L. F., & Permatasari, B. (n.d.). STRATEGI KEBERLANJUTAN UMKM.
Pamungkas, B. A., Endra, E. D. N., & Raharjo, G. D. (2022). Perancangan Strategi Pemasaran UMKM Studi pada UMKM Boneky. Journal of Research on Business and Tourism, 2(1), 57. https://doi.org/10.37535/104002120225
Pattipeilohy, V. R. (2018). Inovasi Produk dan Keunggulan Bersaing: Pengaruhnya terhadap Kinerja Pemasaran (Studi pada Usaha Nasi Kuning di Kelurahan Batu Meja Kota Ambon). JURNAL MANEKSI, 7(1), 66–73. https://doi.org/10.31959/jm.v7i1.78
Putra, A. D., & Rosdiana, R. (2023). Analisis Keputusan Pedagang Nasi Kuning Dalam Menetapkan Waktu Berdagang Serta Dampaknya Terhadap Pendapatan. Jurnal Ecogen, 6(2), 201. https://doi.org/10.24036/jmpe.v6i2.14530
Sofia, S., & Wangsi, M. M. (2021). Pengembangan Usaha Nasi Kuning di Harapan Indah Kelurahan Klawuyuk Distrik Sorong Barat. Abdimas: Papua Journal of Community Service, 3(2), 32–36. https://doi.org/10.33506/pjcs.v1i2.1397
Sudirman, E. (2020). Strategi Usaha Kecil Menengah Menghadapi Digitalisasi Pemasaran. 9(2).
Sugiyanti, L., Rabbil, M. Z., & Oktavia, K. C. (n.d.). Strategi Pemasaran Digital Untuk Meningkatkan Penjualan UMKM.
Sulistiyani, S., Pratama, A., & Setiyanto, S. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Upaya Peningkatan Daya Saing Umkm. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 3(2), 31. https://doi.org/10.32493/jpkpk.v3i2.4029
Annisa, R., Sabaruddin, R., Rahayuningsih, P. A., & Winnarto, M. N. (2023). Pemanfaatan Transformasi Digital Mindset dalam Kewirausahaan UMKM untuk Pengembangan Ekonomi Lokal. SOROT : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 78–81. https://doi.org/10.32699/sorot.v2i2.4855
Hinsch, C., Felix, R., & Rauschnabel, P. A. (2020). Nostalgia beats the wow-effect: Inspiration, awe and meaningful associations in augmented reality marketing. Journal of Retailing and Consumer Services, 53, 101987. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.101987
Novitasari, A. T. (2022). KONTRIBUSI UMKM TERHADAP PERTUMBUHAN EKONOMI ERA DIGITALISASI MELALUI PERAN PEMERINTAH. JABE (Journal of Applied Business and Economic), 9(2), 184. https://doi.org/10.30998/jabe.v9i2.13703
Rindrayani, S. R. (2017). STRATEGI PENGEMBANGAN UMKM MELALUI PEMBELAJARAN KEWIRAUSAHAAN SEBAGAI PENGGERAK EKONOMI INDONESIA. https://doi.org/10.31227/osf.io/6wfbv
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL AKADEMIK PENGABDIAN MASYARAKAT
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.