CapCut dan Canva sebagai Media Efektif Pembelajaran Visual di SMP Kanisius Sumber
DOI:
https://doi.org/10.61722/japm.v3i3.4475Keywords:
CapCut, Canva, Visual Learning, Digital Media, Junior High School, Community Service.Abstract
This Community Service Program (PkM) was initiated based on the need for innovative visual learning media that can engage students and improve concept understanding. Students at SMP Kanisius Sumber show high interest in digital-based learning, yet teachers face challenges in creating interactive and engaging visual content. This program offers a solution through training and mentoring in the use of CapCut and Canva applications as creative and accessible visual learning media.
The aim of this program is to enhance the competence of both teachers and students in creating and utilizing digital-based visual learning materials. The implementation methods included workshops, hands-on training, content creation sessions, and outcome evaluations. The discussion reveals a high level of enthusiasm among participants, and a noticeable improvement in their ability to produce educational visual content using CapCut and Canva. The final results show an increase in learning effectiveness and more active teacher-student interaction. The targeted outcomes of this PkM include digital learning media products made with CapCut and Canva, activity documentation, and a scholarly article intended for publication in a community service journal.
References
Sagita, N., & Wikarya, Y. (2024). Pengaruh Media Video Pembelajaran Berbasis Aplikasi CapCut terhadap Hasil Belajar Materi Menggambar Model di Kelas VIII SMPN 2 Pasaman. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 18635–18643. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i4.40543Journal Universitas Pahlawan
Putri, N. A., & Itqan, M. S. (2024). Pengembangan Video Pembelajaran Interaktif menggunakan Aplikasi CapCut dan Canva untuk Meningkatkan Pemahaman Matematika Siswa. NJME: Nurul Jadid Journal of Mathematics and Its Education, 4(1), 1–15.
https://ejournal.unuja.ac.id/index.php/njme/article/view/10429E-Journal UNUJA
Mala, N. N., Martono, B., & Mardiana, N. (2024). Penggunaan Media Infografis Digital Berbasis Aplikasi Canva Sebagai Peningkat Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Teks Anekdot. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra, 9(2), 123–134. https://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/METAFORA/article/view/18639Jurnal Nasional
Priandini, D. (2023). Penggunaan Media Aplikasi CapCut dalam Meningkatkan Keterampilan Kreativitas Siswa pada Pembelajaran IPS di SMP Negeri 7 Bandung (Penelitian Tindakan Kelas di Kelas VIII-G SMP Negeri 7 Bandung). Skripsi, Universitas Pendidikan Indonesia. https://repository.upi.edu/99329/UPI Repository
Miranda, M., & Arinie, S. (2024). Validasi Video Pembelajaran dengan Aplikasi CapCut pada Materi Khalifah Umar bin Abdul Aziz. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 2(1), 45–52. https://ejournal.warunayama.org/index.php/sindorocendikiapendidikan/article/view/7343Warunayama
Rahmatika, A., Asriyani, W., & Fauziah, F. (2024). Penggunaan Aplikasi Canva & CapCut sebagai Sarana Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik di SMK. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru (PPG), 1(1), 78–85.
https://semnas.upstegal.ac.id/index.php/semnasppg/article/view/1161semnas.upstegal.ac.id
Antoni, N. A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi CapCut dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Materi Haji Kelas 9B SMPN 4 Ngawi. Skripsi, IAIN Ponorogo.
https://etheses.iainponorogo.ac.id/27739/Etheses IAIN Ponorogo
Putri, M. (2024). Penggunaan Aplikasi CapCut dalam Pembelajaran Teks Iklan pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 22 Tangerang Selatan Tahun Pelajaran 2023/2024. Skripsi, UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/80759UIN Jakarta Repository
Asmaradani, M. A. (2024). Efektivitas Media Video Pembelajaran Berbasis CapCut terhadap Keaktifan Berkomunikasi pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Kedungadem. Skripsi, IKIP PGRI Bojonegoro.
https://repository.ikippgribojonegoro.ac.id/2808/repository.ikippgribojonegoro.ac.id
Widowati, R. A. D. (2024). Implementasi Canva dalam Digitalisasi Mata Pelajaran Seni Budaya di Madrasah Tsanawiyah. Indonesian Journal of Action Research, 3(2), 60–70. https://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/IJAR/article/view/6842.
Ekowati, M. A. S., Poernomo, M. H., Silvano, G., & Saputra, U. W. (2024). Utilization of CapCut and Canva as Learning Media to Enhance Visual Learning Effectiveness in Environmental Education at SMP Kanisius Sumber. Asian Journal of Environmental Research, 1(3), 249–255. https://doi.org/10.69930/ajer.v1i3.256journal.scitechgrup.com
Lamusu, F., Salam, S., & Kadir, H. (2023). Penggunaan Media Video Berbasis Capcut dalam Pembelajaran Mengidentifikasi Unsur Teks Berita pada Siswa Kelas VIII MTs Negeri 1 Kabupaten Gorontalo. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 9(4), 1229–1240. https://doi.org/10.32884/ideas.v9i4.1416Jurnal Ideas Publishing
Wahyuni, N., Mukmin, M., Sabana, R., Subillah, A., & Ramadona, R. (2025). Implementasi Video Pembelajaran Menggunakan Aplikasi CapCut Berbasis Problem-Based Learning dalam Pembelajaran Istima’ di SD Islam Cendikia Faiha Palembang. Borneo Journal of Language and Education, 5(1), 169–186.
https://doi.org/10.21093/benjole.v5i1.10232UINSI Journal
Priandini, D., Supriatna, N., & Anggraini, D. N. (2023). The Use of Capcut Application in Improving Students’ Creativity in Social Studies Learning at Junior High School. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 8(4), 857–866. https://doi.org/10.33394/jtp.v8i4.9043ResearchGate
Marlina, D., Primawati, A., Niswati, Z., & Agil, M. S. (2025). Pemanfaatan Aplikasi Canva sebagai Media Video Pembelajaran Kreatif, Inovatif, dan Kolaboratif. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/376192421_PEMANFAATAN_APLIKASI_CANVA_SEBAGAI_MEDIA_VIDEO_PEMBELAJARAN_KREATIF_INOVATIF_DAN_KOLABORATIF
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL AKADEMIK PENGABDIAN MASYARAKAT

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.