PENGARUH PEMAHAMAN DAN AKSES MEDIA INFORMASI TENTANG ZAKAT TERHADAP MINAT MUZAKKI MEMBAYAR ZAKAT

Authors

  • Fitri Fitri Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi
  • Efni Anita Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi
  • Nurlia Fusfita Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi

DOI:

https://doi.org/10.61722/jiem.v2i2.1043

Keywords:

Understanding, Access to Information Media, Interest in Muzakki, Zakat

Abstract

This research aims to describe and see the influence of understanding and access to information media about zakat on muzakki's interest in paying zakat in Jambi City. The method used in this research is quantitative descriptive with multiple linear regression analysis. The research samples were selected using purposive sampling technique, namely 96 samples. The research results show that the variables of understanding and access to information media have a significant effect, both partially and simultaneously. Partially, the understanding variable has a significance value of 0.000<0.05. Access to information media has a significance value of 0.000<0.05. Based on this research, researchers suggest that (1) the government and zakat management institutions utilize online media platforms to provide information about zakat, (2) the public to seek information and understand the importance of zakat, (3) researchers further examine the factors that influence interest in muzakki and pay other zakat.

References

Buku

Abbas, Ahmad. (2017). Zakat: Ketentuan dan Pengelolaannya. Bogor: CV Anugrah Berkah Sentosa.

Abror, Khoirul. (2019). Fiqh Zakat dan Wakaf. Bandar Lampung: Permata.

Husein, Umar. (2015). Riset Pemasaran dan Perilaku Konsumen, (Jakarta: Gramedia).

Ismail, Akhmad. (2018). Fikih Zakat Kontekstual Indonesia. Jakarta: Badan Amil Zakat Nasional.

Kurniawan, Gogi. (2020). Prilaku Konsumen dalam Membeli Produk Beras Organik melalui Ecommerce. Jakarta: Mitra Abisatya.

Nana, Sudjana. (2019). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar, (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya).

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. (Bandung: Alfabeta).

Jurnal

Aditya, W. S., & Jatra, M. (2019). Pengaruh Persepsi Kualitas Produk, Pengalaman Belanja Online, Dan Akses Media Informasi Terhadap Niat Beli Ulang (Studi Pada Pembelian Online Sepatu Sepak Bola Merek Specs Di Kota Denpasar).

Afandi, A., Harahap, D., & Lubis, M. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Wakif Dalam Berwakaf Pada Cash Waqf Linked Sukuk (CWLS) Dengan Altruisme Sebagai Variabel Moderasi. Al-Awqaf: Jurnal Wakaf dan Ekonomi Islam, 15(1), 50-66.

Antong. (2022). Analisis Tingkat Pemahaman dan Kepercayaan Wajib Zakat terhadap Minat Membayar Zakat Mal sebelum dan di Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus pada badan Ami Zakat Nasional Kabupaten Luwu Utara). Jurnal Equilibrium, 11(2), 950.

Azzumar, A. N. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Masyarakat dalam Membayar Zakat Perspektif Ekonomi Islam (Studi BAZNAZ Kabupaten Lampung Utara). Skripsi.

Baidowi, I. (2018). Zakat Profesi (Zakat Penghasilan). Tazkiya, 19(01), 40-54.

Davis, Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, 13(5), (Arkansas:University Of Arkansas,2017).

Fitria, T. N. (2015). Zakat Profesi (Zakat Penghasilan) Menurut Hukum Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 1(01).

Jibu, M. F. I., & Bokiu, Z. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Muzakki dalam Membayar Zakat Maal melalui Lembaga Amil Zakat di Gorontalo. Jambura Accounting Review, 3(2), 66-78.

Kambali, M., & Rahman, F. (2021). Pengaruh Aplikasi Muzaki Corner Terhadap Minat Masyarakat Berzakat. IqtishadunA: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 10(2), 175-184.

Octujuwanda, R., & Akbar, R. (2022). Pengaruh Pemahaman Zakat Dan Kepercayaan Muzakki Terhadap Minat Membayar Zakat Di Bazma Ru Ii Kota Dumai. JURNAL TAFIDU, 1(4), 361-370.

Pangestu, I. (2016). Analisis Dalam Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Muzakki Membayar Zakat Di Lembaga Amil Zakat Kota Semarang. Skripsi.

Putri, Y. N., Fitriyah, N., & Lenap, I. P. (2022). Pengaruh Kualitas Informasi Akuntansi, Sumber Daya Manusia Dan Sosialisasi Terhadap Minat Muzakki Dalam Membayar Zakat Dan Infak/Sedekah. Jurnal Riset Mahasiswa Akuntansi, 2 (3), 542-555.

Sutabri, T. (2019). Sistem Informasi Manajemen. Yogyakarta: Andi Offset. Tho‟in, M., & Marimin, A. (2019). Pengaruh Tingkat Pendapatan, Tingkat Pendidikan , dan Tingkat Religiusitas Terhadap Minat Muzakki Membayar Zakat. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 5 (03), 225– 230.

Tho'in, M., & Marimin, A. (2019). Pengaruh Tingkat Pendapatan, Tingkat Pendidikan, dan Tingkat Religiusitas Terhadap Minat Muzakki Membayar Zakat. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 5(3), 227

Website

Diakses dari Website Resmi BAZNAS Kota Jambi https://baznas.jambikota.go.id/ pada 5 September 2023 Pukul 9.00 WB.

Downloads

Published

2024-01-02

Issue

Section

Articles