PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA INFORMASI PADA AKUN @MEDANTALK

Authors

  • Syavina Nadhira Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Muhammad Irwan Padli Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61722/jiem.v1i4.361

Keywords:

Information, Instagram, @medantalk, Followers

Abstract

This research is titled "Utilizing Instagram Social Media as Information Media on the @medantalk Account." The aim is to understand how the Instagram account @medantalk utilizes Instagram social media as an information platform. The research employs a qualitative approach, specifically qualitative descriptive methodology. Data is collected through participant observation, where the author actively participates in the research to obtain accurate observational results. The theoretical framework utilized is Pierre Levy's New Media Theory. The findings indicate that the use of Instagram as an information medium on the @medantalk account offers an effective and efficient way of conveying information, as it is easily accessible and consistently updated. Followers of the @medantalk Instagram account also utilize it as a means to obtain accurate and timely information about the city of Medan.

References

Arief Sadiman. (2002). Media Pembelajaran dan Proses Belajar Mengajar, Pengertian Pengembangan dan Pemanfaatannya, Jakarta: Raja Grafindo Persada,

Feroza, Cindie Sya'bania, and Desy Misnawati. "Penggunaan Media Sosial Instagram Pada Akun@ Yhoophii_Official Sebagai Media Komunikasi Dengan Pelanggan." Jurnal Inovasi 14.1 (2020): 32-41.

Helen, H., & Rusdi, F. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Akun Instagram@ Jktinfo Terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi Followers. Prologia, 2(2), 355-362.

Mahardika, Y. R. C. (2017). PERILAKU MAHASISWA DALAM MENYIKAPI PEMBERITAAN HOAX DI MEDIA SOSIAL FACEBOOK (Studi pada Mahasiswa Ilmu Komunikasi Universitas Muhammadiyah Malang Angkatan 2013 yang Menerima Pemberitaan Hoax Terkait Isu Corporate Nasional).

Mondry. (2008). Teori dan Praktik Jurnalistik. Bogor: Ghalia Indonesia

Moleong, L. J. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Nasrullah, R. (2015). Media Sosial. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Razak, Abdul, and Solihah Titin Sumanti. "Penggunaan Media Sosial Sebagai Media Komunikasi Dalam Penyebaran Informasi Pada Dinas Kominfo Kota Medan." Communication & Social Media 3.1 (2023): 1-6.

Sari, M. T. (2020). Promosi Perpustakaan melalui Media Sosial Instagram @ austinpubliclibrary : Studi di Austin Public Library Texas. 9(4), 19–33.

ZAMZAMI, Muhammad Abid Rifqy. PENGGUNAAN AKUN INSTAGRAM@ beritamagetan SEBAGAI MEDIA INFORMASI (Perspektif Uses and Gratification). 2022. PhD Thesis. IAIN Ponorogo.

Downloads

Published

2023-12-09

Issue

Section

Articles