Peran Teknologi Digital dalam Pengembangan Pariwisata Budaya dan Religi di Banten
DOI:
https://doi.org/10.61722/jiem.v3i2.3860Keywords:
Digital technology, religious tourisme, cultural tourisme, tourisme devolopmentAbstract
Digital technology has become an important element in the development of various sectors, including tourism. In Banten, which is rich in culture and religious tourism, the application of digital technology can increase tourist appeal, promote tourism, and improve the local economy. This study aims to analyze the impact of digital transformation on the development of cultural and religious tourism in Banten. Using a qualitative approach and case studies, this study found that digitalization provides opportunities for improving tourism marketing, tourist experience, and preserving local culture. However, challenges in the form of infrastructure gaps and digital literacy are still the main challenges. This study provides strategic recommendations to optimize the benefits of digital transformation for the tourism sector in Banten.
References
Munawaroh, M., Suhendi, A., Putri, P., Safitri, B., Nadiyah, A., & Mulyadi, S. (2022). PKM PENGENALAN PENTINGNYA PERAN DIGITAL DALAM MENGENALKAN WISATA BUDAYA DAN WISATA RELIGI KASUNYATAN BANTEN. Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 21-31.
Hikam, F. A., Azzeara, S. F., Rahmadiani, F., & Pramesti, D. (2023). Transformasi Digital Dalam Pengembangan Wisata Air Panas Juruh: Peluang Dan Tantangan. semnas-pkm, 1(1), 259-266.
Warmayana, I. G. A. K. (2018). Pemanfaatan digital marketing dalam promosi pariwisata pada era industri 4.0. Pariwisata Budaya: Jurnal Ilmiah Agama Dan Budaya, 3(2), 81-92.
Aysa, I. R. (2021). Tantangan Transformasi Digital Bagi Kemajuan Perekonomian Indonesia. Jurnal At-Tamwil: Kajian Ekonomi Syariah, 3(2), 140-153.
Marsdenia, S. E., Diaz Pranita, M. M., Avenzora, I. R., Musthofa, B. M., Sos, S., & Kesa, D. D. (2024). STRATEGI KEBERLANJUTAN DAN TRANSFORMASI DIGITAL DALAM RANGKA MEMBANGUN DESA WISATA CERDAS DAN LESTARI. Nas Media Pustaka.
Redaksi, T. (2024). Transformasi Digital: Definisi, Contoh, dan Cara Penerapan. https://www.sipas.id/blog/transformasi-digital/ Diakses 10 desember 2024
Dunia, J. (2023). Wisata Budaya: Arti, Tujuan, dan Contohnya di Indonesia. https://kumparan.com/jendela-dunia/wisata-budaya-arti-tujuan-dancontohnya-di-indonesia-20LJOCQgY4L Diakses 15 desember 2024
Person. (2024). Kerajaan Banten: Sejarah, Raja dan Peninggalannya. https://fahum.umsu.ac.id/info/kerajaan-banten-sejarah-raja-dan-peninggalannya/ Diakses 20 desember 2024
Sujana, B. J., Nursetiawan, I., & Sujai, I. (2023). Digitalisasi Desa Dan Pengembangan Desa Wisata Di Kalurahan Sambirejo.
Daulay, L. K. P., Boy, F., Nakaromi, N., Prakoso, P., & Ramadhanty, U. (2022). Transformasi digital di ekowisata bukit Peramun. Jurnal Industri Pariwisata, 5(1), 99-110.
Subawa, N. S., & Nadya Leonita, I. G. A. A. (2024). Transformasi Pelayanan Digital Dalam Pariwisata Bali: Studi Kasus Aplikasi Denpasar Prama Sewaka. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 21(2), 179-191.
Cahyono, M., Saputra, N. D., & Saputra, A. I. (2023). Transformasi Digital Pemerintahan: Perubahan Organisasi Dan Budaya Pemerintahan Melalui Teknologi Digital. Jurnal Teknologi Informasi Mura, 15(2), 92-100.
Aolia, J., Dewi, N. Y. S., Agustina, A., Ariani, Z., & Hidayanti, N. F. (2024, August). Trasformasi Digital dalam Industri Pariwisata: Tantangan dan Peluang. In Seminar Nasional Paedagoria (Vol. 4, No. 1, pp. 597-611).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH EKONOMI DAN MANAJEMEN

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.