PENGARUH HUKUM BISNIS TERHADAP PENGATURAN PERSAINGAN PERUSAHAAN PRODUK SERUPA

Authors

  • Ramses Hutagaol Universitas HKBP Nommensen
  • Joy Hutagalung Universitas HKBP Nommensen
  • Frans Tampubolon Universitas HKBP Nommensen
  • Ferdinan J.A Lumban Tobing Universitas HKBP Nommensen
  • Toman Sony Tambunan Universitas HKBP Nommensen

DOI:

https://doi.org/10.61722/jiem.v3i7.5770

Keywords:

Business law, Business competition, similar products

Abstract

Business activities that are now widely carried out by business actors are not free from competition. This competition sometimes leads to violations of the law in order to achieve maximum profit. They even carry out unfair competition/unfair competition. This unfair business competition will harm the public interest. This competition is now also widespread in business activities in Indonesia and other countries in general. Although before the issuance of Law no. 5 of 1999, the regulation regarding unfair business competition was actually based on Article 1365 of the Civil Code concerning unlawful acts and Article 382 bis of the Criminal Code. There is so much competition between companies producing similar products that it requires business law that can regulate it all so that it runs perfectly without anyone feeling disadvantaged.

References

Ashfahanni, L. A. P. (2020). Pasar Oligopoli. Pasar Oligopoli, 1-16.

Burhanuddin, S. F. (2024). Penerapan Hukum Persaingan Usaha Untuk Mencegah Praktik Monopoli di Lingkungan Bisnis Perusahaan. Jurnal Mahalisan, 1(1), 80-97.

Fauzi, A. (2021). Pengawasan Praktek Monopoli Sebagai Bentuk Persaingan Usaha Tidak Sehat. De Lega Lata: Jurnal Ilmu Hukum, 6(2), 396-405.

Hamidi, M. P., Fadli, M. A., & Wilion, Y. W. (2022). Tinjauan Green Economy dalam Hukum Persaingan Usaha di Indonesia. Jurnal Persaingan Usaha, 2(1), 5-19.

Hanin, A. L., & Sh, M. (2025). Hukum Bisnis. Hukum Bisnis: Prinsip Dan Penerapannya, 44.

Mukaromah, N. M. F., & Wijaya, T. (2020). Pasar persaingan sempurna dan pasar persaingan tidak sempurna dalam perspektif islam. PROFIT: Jurnal Kajian Ekonomi dan Perbankan Syariah, 4(2), 1-16.

Murni, M. (2012). Analisis Ekonomi Terhadap Pasal-Pasal Hukum Persaingan Usaha Dalam Undang-undang Nomor 5 Tahun 1999. Arena Hukum, 5(1), 21-30.

Nugroho, S. A. (2014). Hukum persaingan usaha di Indonesia. Prenada Media.

Rizky, N. (2020). Struktur Pasar Persaingan Sempurna. STRUKTUR PASAR PERSAINGAN SEMPURNA.

Shaleh, A. I., & Trisnabilah, S. (2020). Perlindungan hukum terhadap persamaan merek untuk barang atau jasa yang sejenis: Studi merek Bossini. Journal of Judicial Review, 22(2), 291-300.

Simanjuntak, A. (2017). Hukum Bisnis: sebuah pemahaman integratif antara hukum dan praktik bisnis. Hukum Bisnis: Sebuah Pemahaman Integratif antara Hukum dan Praktik Bisnis.

Siti, M. (2023). BUKU: Hukum Persaingan Usaha dalam Tanya Jawab. Penerbit Lawwana.

Toman Sony Tambunan, Wilson R.G. Tambunan (2019). Hukum Bisnis. Jakarta: Prenada media Group.

Tambunan, Toman Sony. (2023). Pengantar Bisnis. Yogyakarta: Penerbit Graha Ilmu.

Taufiqurrahman, M. (2020). Struktur Pasar Monopolistik. Struktur Pasar Monopolistik, 1-18.

Tambunan, Toman Sony. (2023). Pengantar Manajemen. Jakarta: Penerbit Prenada Media. Tambunan, Toman Sony. (2019). Standar Operasional Prosedur untuk Instansi

Pemerintah. Bandung: Penerbit Yrama Widya.

Tambunan, Toman Sony. (2021). Lembaga Keuangan. Yogyakarta: Penerbit Graha Ilmu.

Yuni, T. (2012). Strategi Diferensiasi Produk, Diversifikasi Produk, Harga Jual Dan Kaitannya Terhadap Penjualan Pada Industri Kerajinan Rotan Di Kota Palembang. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 10, No.2 hal: 124

Downloads

Published

2025-07-06

Issue

Section

Articles