Pengaruh Penggunaan Sosial Media Dan Brand Equity Terhadap Keputusan Pembelian Pada Konsumen Umkm Lapak Sayur Pasar Paramount Gading Serpong

Authors

  • Abdiel Hazmi Universitas Pamulang
  • Rissa Hanny

DOI:

https://doi.org/10.61722/jiem.v3i12.7731

Keywords:

Penggunaan Media Sosial, Brand Equity, Keputusan Pembelian

Abstract

This study aims to analyze the effect of social media usage and brand equity on consumers’ purchasing decisions at vegetable stall MSMEs in Pasar Modern Paramount Gading Serpong. The research focuses on examining the partial and simultaneous effects of these variables on purchasing decisions, considering the increasing competition among MSMEs and changes in consumer behavior in the digital era, This research employs a quantitative method with an associative approach. Data were collected through questionnaires distributed to consumers of vegetable stall MSMEs as research respondents. Data analysis techniques include validity tests, reliability tests, classical assumption tests, linear regression analysis, t-tests, F-tests, and the coefficient of determination (R²), The results indicate that social media usage and brand equity partially have a positive and significant effect on purchasing decisions. Simultaneously, both variables also significantly influence consumers’ purchasing decisions. This study is expected to provide practical insights for MSME actors in developing effective marketing strategies through social media utilization and strengthening brand equity.

References

A. Rasyid Rahman, Mohammad Afan Suyanto, & Anastasia Bernadin Dwi Mardiatmi. (2023). Dasar Dasar Ilmu Manajemen: Prinsip Dan Teori. CV. Media Sains Indonesia.

Adelia Yuliani Sandi, et. al, 2024. (2024). Komunikasi Pemasaran Dalam Mempertahankan Daya Beli A Konsumen Hallo Burjois Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Media Sosial ( JKOMDIS ). 4(3), 772–775.

Adhiya, A., & Syifa, A. (2025). Pengaruh Sosial Media Marketing dan Strategi Penetapan Harga Terhadap Peningkatan Penjualan UMKM Di Indonesia. 8, 194–202.

Aini, S., Sinaga, B., Anisa, N., & Lubis, R. (2025). Hubungan antara Analitics Data Perusahaan dengan Kinerja Perusahaan Meta Platforms Instagram. 3.

Anand, F. A., Informatika, M., & Madiun, U. M. (2021). MEDIA SOSIAL SEBAGAI SARANA PENINGKATAN PROFIT.

Budiman, A. (2020). Pengaruh Profitabilitas, Solvabilitas, dan Ukuran Perusahaan Terhadap Audit Delay Pada Perusahaan Property dan Real Estate yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2016-2019. Bab III Metoda Penelitian, Bab iii me, 1–9.

Duffett, R. G. (2025). Influence of social media marketing communications on young consumers ’ attitudes. 18(1), 19–39. https://doi.org/10.1108/YC-07-2016-00622

Fadhlurrahman, A., & Tantra, T. (2023). PENGARUH BRAND AWARENESS DAN BRAND IMAGE TERHADAP KEPUTUSAN PENGGUNAAN LAYANAN LINKAJA. 7(2), 1457–1473.

Farichin, M. N. (2024). Pengaruh Brand Ambassador Idol K-Pop , Sales Promotion , dan Electronic Word of Mouth terhadap Keputusan Pembelian pada Produk OREOxBLACKPINK. Jurnal Ilmu Manajemen Indonesia, 1(1), 25–33.

Haryani, V. P., Mulyadi, D., & Sungkono. (2024). PENGARUH BRAND EQUITY TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN KONSUMEN PADA PRODUK KOSMETIK WARDAH. Jurnal Sains Student Research, 2(4), 803–814.

Hayati, I., Muhdi, & Miyono, N. (2019). IMPLEMENTASI FUNGSI MANAJEMEN DALAM PENINGKATAN MUTU AKADEMIK DI SMP IT NURUL ISLAM TENGARAN KAB. SEMARANG. Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(3), 309–328.

Kurniasih, D., Alam, S., & Bahrudin, U. (2025). The role of social media in creating brand awareness and purchase intention. 8(1), 144–152.

Mulyanto, D., & Budi, A. P. (2025). Penerapan Pemasaran Digital Dan Kinerja Umkm: Dukungan Faktor Lingkungan Internal Dan Eksternal. Jurnal Bisnis Dan Kewirausahaan, 14(2), 301–313. https://doi.org/10.37476/jbk.v14i2.5173

Murnawan, -, Lestari, S., Samihardjo, R., & Sapanji, R. A. . V. T. (2023). Pelatihan Brand Identity Untuk UMKM: Meningkatkan Kesadaran Merek dan Daya Saing di Era Digital. Abdimasku : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(2), 490. https://doi.org/10.33633/ja.v6i2.1247

Nugroho, I. A., Made, I., & Dirgantara, B. (2021). PENGARUH KUALITAS PRODUK,CITRA MEREK DAN PEMASARAN ONLINE TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN (Studi Pada PT. Havindo Pakan Optima). Diponegoro Journal of Management, 10(1), 1–11. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/dbr

Pertamasari, K. (2020). Oleh kintan pertamasari nim. 211216042.

Prof. H.Imam Ghozali, M.Com, Ph.D, CA, A. (2021). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS 26. In Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Psikologi, J., Pendidikan, F. I., Psikologi, J., & Pendidikan, F. I. (2021). HAND SANITIZER MEREK X PADA IBU RUMAH TANGGA Fauziyah Haryanti Ni Wayan Sukmawati Puspitadewi. 189–203.

Ritonga, M., & Riofita, H. (2024). Pentingnya Brand Equity Dalam Membangun. Jurnal Multidisiplin Inovatif, 8(11), 1–5.

Safira, D., Aulia, A., Himmah, E. F., Auliya, A., & Umi, L. P. (2024). Solusi Modal Usaha Bagi Umkm. Jurnal Bhakti Karya Dan Inovatif, 4(2), 43–47. https://doi.org/10.37278/bhaktikaryadaninovatif.v4i2.985

Salsabila. (2023). BAB II KERANGKA TEORI / KERANGKA KONSEP. 12–42.

Santika, E. (2025). PENGARUH KUALITAS PRODUK, HARGA DAN KUALITAS LAYANAN TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN KONSUMEN PADA TOKO NUSANTARA COLLECTION PADANG.

Sartono, S. & B. B. S. N. N. (2021). Usaha Mikro Kecil Dan Menengah : Struktur Ekonomi, Dinamika, Perkembangan Dan Tantangan Umkm Di Berbagai Negara. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, Dan Akuntansi), Vol 5 No.(3), 2411–2429.

Solikha, S., & Suprapta, I. (2020). PENGARUH HARGA DAN KUALITAS PELAYANAN TERHADAP KEPUASAN PELANGGAN (STUDI KASUS PADA PT. GO-JEK). Jurnal Ekonomi, Bisnis, Dan Manajemen, 10(1), 67–81.

Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.

Sundari, P., & Pinang, T. (2024). PENGARUH PENGGUNAAN E-PAYMENT DAN MEDIA SOSIAL TERHADAP KINERJA KEUANGAN PADA IKM KOTA TANJUNGPINANG DENGAN PERSPEKTIF TECHNOLOGY ACCEPTANCE MODEL ( TAM ).

Wahyudi, R., Priyono, A. A., & Rahman, F. (2020). Pengaruh Social Media Marketing, Brand Image Dan Brand Equity Terhadap Keputusan Pembelian Chatime (Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Angkatan 2020). Jurnal Riset Manajemen, 13(01), 4428–4437.

Widyawan Bisma , Barlian Achmad, H. J. (2025). Model Kolaborasi Enabler untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM melalui Digitalisasi. Jurnal Ilmu Ekonomi, 1, 52–56.

Zusrony, Edwin, 2022. (n.d.). PERILAKU KONSUMEN.

Downloads

Published

2025-12-18

Issue

Section

Articles