Perkembangan Peserta didik SMA (Sekolah Menengah Atas)
DOI:
https://doi.org/10.61722/jinu.v1i3.1532Keywords:
development, high school learners, educationAbstract
This research aims to explore in depth the various aspects of high school students' development, including physical, cognitive, creativity, personal, self-conception, independence, resilience, interpersonal relationships, moral, and spiritual. The method used is a systematic literature review from various trusted academic sources. The discussion shows that the development of high school students is multidimensional and influenced by complex interactions between genetic and environmental factors. They experience significant changes in these aspects, along with challenges such as academic pressure, interpersonal conflicts, and mental health problems. Appropriate support and guidance from the surrounding environment is necessary to facilitate healthy and optimal growth. This study provides insights for the development of education, guidance, and counseling programs that are appropriate to the developmental stages of high school learners.
References
Abd Rahman, A. R., Rahmita, N., & Khadijah, K. (2023). Optimalisasi Perkembangan Emosional Peserta Didik. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2). https://doi.org/10.37985/murhum.v4i2.212
Abin Syamsuddin Makmun. (2007). Psikologi Pendidikan. In Psikologi Pendidikan Teori dan Praktik.
Ajhuri, K. F. (2019). Psikologi Perkembangan Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. In Psikologi Perkembangan Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan.
Akmaliyah, M. (2013). Perkembangan Peserta Didik, Sebuah Tinjauan Teori dan Praktis. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).
Asrori, A. &. (2014). Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. In Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik.
Damanik, I. (2023). PERKEMBANGAN FISIK REMAJA. Educandumedia: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kependidikan, 2(1). https://doi.org/10.61721/educandumedia.v2i1.239
Desmita. (2009). Psikologi Perkembangan peserta didik, panduan bagi orang tua dan guru dalam memahami psikologi anak usia SD, SMP,Dan SMA. In Psikologi Perkembangan Peserta Didik, Panduan Bagi Orang Tua dan Guru dalam Memahami Psikologi Anak Usia SD, SMP dan SMA.
Hilmansyah, D., & Komarudin. (2023). Analisis Perkembangan Peserta Didik dan Perkembangan Agama Peserta Didik Perspektif Al-Quran. Al Afkar : Journal For Islamic Studies, 6(1).
Ismatuddiyanah, Meganingrum, R. J. A. A., Putri, F. A., & Mahardika, I. K. (2023). Ciri dan Tugas Perkembangan Pada Masa Remaja Awal dan Menengah Serta Pengaruhnya Terhadap Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusa, 7(3).
Izzaty Rita Eka. (2008). Perkembangan Peserta Didik. Yogyakarta: In Dirjen Dikti: Jakarta.
Mardianto. (2012). Psikologi Pendidikan Teori dan Praktik. In Psikologi Pendidikan.
Miaw, M. (2023). Karakteristik Perkembangan Peserta Didik. EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam Dan Keagamaan, 6(4). https://doi.org/10.47006/er.v6i4.5794
Mohammad Ali; Mohammad Asrori. (2010). Buku Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. In Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik.
Nainggolan, A. M., & Daeli, A. (2021). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Implikasinya bagi Pembelajaran. Journal of Psychology “Humanlight,” 2(1). https://doi.org/10.51667/jph.v2i1.554
Oktavia, P., Hariko, R., Gusri Handayani, P., & dan Konseling, B. (2023). Resiliensi Akademik Siswa SMA yang Tinggal Kelas. Jurnal Pendidikan Tambusai , 8.
Rahayu, E. W., & Djabbar, M. E. A. (2019). Peran Resiliensi Terhadap Stres Akademik Siswa SMA. Naskah Prosiding Temilnas XI IPPI, September.
Sijabat, O. P., Sihombing, L. N., Sibagariang, S. A., & Sijabat, D. (2021). Perkembangan Peserta Didik Tingkat Dasar dan Menengah. In Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia.
Simanjuntak, K., & Siregar, R. S. (2022). Perkembangan Kognitif Peserta Didik dan Implementasi dalam Kegiatan Pembelajaran. Jurnal Riyadhah: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1).
Siregar, D. A., Andriani, N., & Arila, R. (2022). Peran Hukuman Terhadap Perkembangan Peserta Didik. Riyadhah Jurnal Pendidikan Islam, 1(1).
Suryana, E., Hasdikurniati, A. I., Harmayanti, A. A., & Harto, K. (2022). PERKEMBANGAN REMAJA AWAL, MENENGAH DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PENDIDIKAN. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3). https://doi.org/10.58258/jime.v8i3.3494
Suryana, E., Wulandari, S., Sagita, E., & Harto, K. (2022). Perkembangan Masa Remaja Akhir (Tugas, Fisik, Intelektual, Emosi, Sosial dan Agama) dan Implikasinya pada Pendidikan. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(6). https://doi.org/10.54371/jiip.v5i6.664
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH NUSANTARA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.