Peran Pekerja Sosial Dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosional Anak Asuh di Panti Asuhan Penuh Pengharapan

Authors

  • Sani Susanti Universitas Negeri Medan
  • Khodijah Tussolihin Dalimunthe Universitas Negeri Medan
  • Geovani A K br Sitepu Universitas Negeri Medan
  • Ela Saputri Universitas Negeri Medan
  • Fitri Salsabila Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61722/jinu.v1i4.1642

Keywords:

Emotional intelligence,Improving the Emotional Intelligence of Foster Children in Orphanages

Abstract

Emotional intelligence is an important key in helping foster children manage their emotions healthily and face life's challenges better. This research aims to analyze the role of social workers in increasing emotional intelligence, especially in terms of increasing the emotional intelligence of foster children, at the Full Hope Orphanage. Data was collected through direct observation and interviews with orphanage managers. The research results show that guidance and emotional support actually have a positive impact in improving the ability of foster children in orphanages to better manage their emotions. Improved emotional intelligence helps foster children face the challenges of daily life more resiliently, as well as improving the quality of their interpersonal relationships. From the research results, it can be concluded that the role of social workers in increasing the emotional intelligence of foster children in orphanages is very significant, social workers can be agents of change who encourage the emotional growth of foster children and help them reach their full potential.

References

Agung, S. & Supriyadi, G. (2019). Peran Psikolog dalam Peningkatan Meningkatkan kecerdasan emosional anak asuh Anak Panti Asuhan. Jurnal Psikologi Klinis, 10(2), 112-124.

Ardianto, A. & Suryanto, G. (2017). Evaluasi Dampak Pelatihan Emosi terhadap Penyesuaian Psikologis Anak Panti Asuhan. Jurnal Penyesuaian Diri, 4(3), 70-82.

Dewi, L. & Pratama, B. (2017). Strategi Peningkatan Meningkatkan kecerdasan emosional anak asuh pada Remaja Panti Asuhan. Jurnal Psikologi Remaja, 5(2), 30-41.

Handayani, I. & Susanti, W. (2018). Pemberdayaan Sosial Emosional Anak Panti Asuhan dalam Meningkatkan Meningkatkan Kecerdasan Emosional Anak Asuh . Jurnal Psikologi Sosial Anak, 7(3), 65-77.

Hartono, T. & Prasetyo, A. (2018). Penerapan Teknik Mindfulness dalam Pelatihan Meningkatkan kecerdasan emosional anak asuh Anak Panti Asuhan. Jurnal Psikologi Intervensi, 6(3), 48-59.

Hidayat, R. & Susanto, E. (2018). Faktor Internal dan Eksternal yang Mempengaruhi Meningkatkan kecerdasan emosional anak asuh Anak Panti Asuhan. Jurnal Psikologi Anak, 10(3), 55-68.

Mulia, R. & Lestari, S. (2018). Pengaruh Lingkungan Asrama terhadap Meningkatkan kecerdasan emosional anak asuh Anak Panti Asuhan. Jurnal Psikologi Sosial Anak, 6(2), 75-86

Nugroho, A. & Susilo, F. (2017). Hubungan Antara Meningkatkan kecerdasan emosional anak asuh dengan Kesejahteraan Psikologis Anak Panti Asuhan. Jurnal Psikologi Pendidikan Anak, 9(1), 40-52.

Permadi, A. & Wibowo, D. (2018). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional dengan Prestasi Belajar Anak Panti Asuhan. Jurnal Prestasi Belajar, 5(1), 60-71.

Pratiwi, M. & Indrawan, K. (2019). Pembinaan Kemandirian Emosional Anak Panti Asuhan Melalui Kegiatan Seni. Jurnal Psikologi Seni, 8(1), 42-53.

Putri, R. & Cahyono, E. (2017). Pengaruh Lingkungan Keluarga Asuh terhadap Kemampuan Meningkatkan kecerdasan emosional anak asuh Anak Panti Asuhan. Jurnal Psikologi Keluarga, 4(2), 82-94.

Rahayu, S. & Widodo, B. (2019). Peran Pembinaan Emosi dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosional Anak Panti Asuhan. Jurnal Pendidikan Khusus, 8(1), 15-26.

Rahmawati, N. & Kartika, P. (2019). Perbedaan Kecerdasan Emosional antara Anak Panti Asuhan dan Anak Keluarga Inti. Jurnal Psikologi Komparatif, 7(1), 35-47.

Ramadhani, A. & Kurniawan, D. (2020). Evaluasi Program Pelatihan Meningkatkan kecerdasan emosional anak asuh di Panti Asuhan. Jurnal Psikologi Anak, 12(2), 88-99.

Safitri, L. & Ariyanto, B. (2019). Implementasi Teknik Relaksasi dalam Meningkatkan kecerdasan emosional anak asuh Anak Panti Asuhan. Jurnal Psikologi Terapan Anak, 7(2), 95-108.

Santoso, B. (2020). Tinjauan Psikologis tentang Meningkatkan kecerdasan emosional anak asuh pada Anak Panti Asuhan. Jurnal Psikologi Pendidikan, 10(2), 112-125.

Sari, D. & Surya, W. (2019). Implementasi Pendekatan Kognitif-Perilaku dalam Meningkatkan Kecerdasan Meningkatkan kecerdasan emosional anak asuh Anak Panti Asuhan. Jurnal Kesejahteraan Psikologi, 7(1), 20-31.

Utomo, C. & Nursanti, D. (2019). Kecerdasan Emosional pada Anak Panti Asuhan: Suatu Tinjauan Literatur. Jurnal Psikologi Sosial, 4(3), 78-87.

Wijaya, A. & Setiawan, R. (2018). Pengaruh Pelatihan Meningkatkan kecerdasan emosional anak asuh terhadap Kesejahteraan Mental Anak Panti Asuhan. Jurnal Psikologi Terapan, 6(1), 45-56.

Zainal, R. & Santika, S. (2018). Meningkatkan kecerdasan emosional anak asuh Remaja Panti Asuhan: Suatu Pendekatan Psikologi Perkembangan. Jurnal Psikologi Remaja, 6(1), 25-36

Downloads

Published

2024-06-10