Hubungan Kecemasan Berkomunikasi dan Percaya Diri Dengan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI SMA Negeri 2 Pematangsiantar

Authors

  • Melda Hotnisari Hutagaol Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar
  • Binsar Tison Gultom Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar
  • Sotarduga Sihombing Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar

DOI:

https://doi.org/10.61722/jinu.v1i6.2782

Keywords:

Communication Anxiety, Confidence, Learning Results

Abstract

This research aims to prove the relationship between communication and self-confidence with the Economics learning outcomes of class XI students at SMA Negeri 2 Pematangsiantar. The problem in this research is the high level of student communication anxiety in class which is shown through behavior such as being embarrassed to ask the teacher, having difficulty expressing opinions, avoiding speaking in front of the class.This type of research is descriptive quantitative research. The population in this study were students in classes XI-8, XI-9, XI-10 in Economics subjects at SMP Negeri 2 Pematangsiantar with a total of 106 students. The sample in this study consisted of 106 people using a saturated sampling technique with sample determination if all members of the population were used as samples.Based on the results of descriptive analysis, it shows that: (1) there is a negative relationship between communication anxiety and Economics learning outcomes in class XI SMA Negeri 2 Pematangsiantar. This is indicated by the Rcount coefficient value - 0.164 which is smaller than the Rtable value of 0.1891. (2) there is a positive relationship between self-confidence and Economics learning outcomes in class XI SMA Negeri 2 Pematangsiantar. This is indicated by the Rhitumg coefficient value of 0.152 which is smaller than the rtable value of 0.189. (3) there is a positive and significant relationship between communication anxiety and self-confidence and the economic learning outcomes of class Xl students at SMA Negeri 2 Pematangsiantar. This is indicated by the Rcount of 0.194 which is greater than the Rtable of 0.1891. The results of this study show that there is a significant relationship between communication anxiety and self-confidence and students' Economics learning outcomes.

References

Adawiyah. (2020). Pengaruh penggunaan aplikasi tiktok terhadap kepercayaan diri remaja di kabupaten sampang. Jurnal komunikasi, 14(2), 135-148.

Ananda, Rusydi . 2020 . Variabel Belajar. Medan : CV Pusdikra MJ

Apollo. (2007). hubungan antara konsep diri dengan kecemasan berkomunikasi secara lisan pada remaja. manasa: 17-32

Arikunto. 2018 Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta:PT. Bumi Aksara

Djaali. 2020. Psikologi Pendidikan. Jakarta:Bumi Aksara.

Evrida, B. I. (2021). studi korelasi kecemasan belajar matematika dan kemampuan pemahaman konsep dalam pembelajaran matematika kelas viii di smp negeri 1 kemangkon (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).

Ghufron, M Nur dan Risnawita S Rini.2012.Teori-teori Psikologi. Yogyakarta: PT. AR-RUZZMedia.

Hidayati. 2021. hubungan antara konsep diri dan kepercayaan diri dengan intensitas penanganan media sosial sebagai moderator pada mahasiswa psikologi universitas negeri surabaya. jurnal penelitian psikologi. volume 8, issue 3, h.1-11.

Kristen Satya Wacana Salatiga (Doctoral dissertation, Program Studi Psikologi FPSI-UKSW).

Mirhan. (2016). Hubungan antara percaya diri dan kerja keras dalam olahraga dan keterampilan hidup. Jorpres (Jurnal Olahraga Prestasi), 12(1).

Muslimin, Khoirul. (2013). Faktor-faktor yang memengaruhi kecemasan berrkomunikasi di depan umum (Kasus mahasiswa Fakultas Dakwah INISNU Jepara). Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2), 145-155.

Rakhmat, Jalaludin. (2007). Psikologi Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Ratnawinata. 2024. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jambi : PT. Sonpedia Publishing Indonesia

Reni, Akbar. Cet. 1; Jakarta: Grafindo, 2012.

Rona, Adzru. 2021. kecemasan komunikasi (communication apprehension) mahasiswa fakultas ilmu komunikasi universitas islam riau dalam aktivitas belajar di dalam kelas (studi kasus mahasiswa dan mahasiswi tahun angkatan 2016). Pekanbaru: Universitas Islam Riau.

Sofyan, (2015). pengaruh kecemasan berkomunikasi terhadap prestasi akademik mahasiswa jurusan pendidikan biologi angkatan 2013 fakultas tarbiyah dan keguruan uin alauddin makassar. jurnal biotek, 3(2), 133-150.

Sudijono, A. (2012). Pengantar evaluasi pendidikan. Jakarta: PT. RajaGrafindo

Persada.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung. Alfabeta

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung. Alfabeta

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & R&D. Bandung: Alfabeta.

Syafitri, Adistia. (2015). pengaruh tingkat dukungan sosial keluarga terhadap tingkat kecemasan menjelang pensiun pada karyawan perusahaan x di kecamatan kebomas kabupaten gresik. Psikosains: Jurnal Penelitian dan Pemikiran Psikologi, 10(1), 25-43.

Syah. 2018. Psikologi Belajar. Jakarta:Rajawali Press.

Witjaksono, P. C. Y. (2016). hubungan antara konsep diri dan kecemasan komunikasi pada mahasiswa fakultas keguruan dan ilmu pendidikan universitas

Downloads

Published

2024-11-06

Issue

Section

Articles