Menggali Esensi Filsafat Perenialisme Dalam Konteks Pendidikan Islam
DOI:
https://doi.org/10.61722/jinu.v1i6.2887Keywords:
philosophy, Islamic education, perennialismAbstract
In Islamic education, perennialism philosophy is a tradition that emphasizes the values of eternal and supernatural truths. This school emphasizes the importance of developing students' character through holistic and cyclical application of values. The goal of this development is to form insan kamil, or whole human beings, who possess truth and goodness. Perennialism, which comes from the Latin word "perennis", meaning eternal or immortal, places the highest truth values derived from God in education. According to perennialism, the main goal of education is to gain possession of principles about reality, truth, and value that are not limited to time or place. Perennialism in Islamic education has many important aspects. First, the perennialism approach sees students as rational humans who have potential (fitrah) that needs to be mobilized. Educators have the main role in organizing learning activities and helping students. Second, perennialism theology emphasizes the importance of mental and intellectual exercises to find the real truth. Education must seek ways to acquire consistent and consistent knowledge, so the educational process must be the same and in accordance with the truth. Perennialism argues that the Islamic education curriculum should be centered on eternal truth values and should include material that can shape the student's personality so that it is in accordance with the goals of the educator.
References
Abdillah Syukur, Taufik. n.d. “Buku Filsafat Pendidikan Islam.”
Abidin, Zainal, Perspektif Pendidikan Islam, and Terhadap Filsafat Perenialisme. n.d. “Perspektif Pendidikan Islam Terhadap Filsafat Perenialisme Oleh : Zainal Abidin.” 3(02):1–20.
Afiyah, Istidamah Nailal. 2020. “Filsafat Perenialisme Dalam Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini.”
Ali, Muttaqin. n.d. “Implikasi Aliran Filsafat Pendidikan Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam.” 1(1):67–92.
Anon. n.d. “Filsafat Pendidikan Islam.” 1–24.
Asmadewi. n.d. “Relevansi Filsafat Parenialisme Bagi Pendidikan Islam Kontemporer.” 7(1):32–43.
Bakar, M. Yunus Abu. n.d. “FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM.”
Barat, Provinsi Jawa. n.d. Filsafat Pendidikan Islam.
Chafidut Tamam, Ahmad. n.d. “Konstruksi Kurikulum Islam Dalam Perspektif Pendidikan Islam.” 10:1–16.
Etis, Nyong, M. I. Fil, Nama Kelompok, Itsnaini Novi Imamiyah, Zaibun Nisa, and Cindy Tri Vidiawati. 2021. “FILSAFAT PENDIDIKAN ALIRAN PERENIALISME Dosen Pengampu : PROGRAM STUDI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM FAKULTAS AGAMA ISLAM SIDOARJO.” 1–7.
Hawari, M. Faiz Ahdan, Trya Imamatul Istiqomah, and M. Yunus Abu Bakar. n.d. “And Educational Research Tujuan Pendidikan Dalam Perspektif Islam.”
Indonesia, Jurnal Filsafat, Asih Riyanti, Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Borneo Tarakan, and Pembelajaran Bahasa Indonesia. 2019. “Parenialisme Sebagai Landasan Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia.” 2(2):62–67.
Islam, Universitas, Negeri Sjech, and M. Djamil Djambek. 2023. “Jurnal Pendidikan Dan Konseling.” 5:404–11.
Jeniati, Hezi. 2022. “Implementasi Aliran Filsafat Perenialisme Dalam Pendidikan Islam.” 4. doi: 10.47783/jurpendigu.v4i1.438.
Junaedi, Dedi, M. Yunus Abu Bakar, and Ah Zakki Fuad. 2023. “Implikasi Pemikiran Rekonstruksionisme Ismail Raji Al-Faruqi Dalam Pendidikan Islam.” 12(1):45–61. doi: 10.32832/tadibuna.v12i1.9105.
Nurrochman, Taufik, Endang Fauziati, Magister Administrasi Pendidikan, and Universitas Muhammadiyah Surakarta. 2023. “Kajian Filsafat Pendidikan Perenialisme : Studi Pemikiran Robert Maynard Hutchins Dalam Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar Study of Perennialism Educational Philosophy : A Study of Robert Maynard Hutchins ’ Thinking in Character Education in an Elementary School Pendidikan Progresif . Filsafat Perenialisme Bertentangan Dengan Pandangan Progresivisme Perilaku-Perilaku Positif Yang Berakibat Merebaknya Penyimpangan Sosial Dan Mengganggu.” 53–62.
Nursalim, Eko, Mahasiswa Program, Doktor Pendidikan, Agama Islam, Universitas Islam, Negeri Sultan, Aji Muhammad, Universitas Islam, Negeri Sultan, and Aji Muhammad. 2021. “Aliran Perenialisme Dan Implementasinya Dalam Pendidikan Islam.” 4(2):673–84.
Pelu, Musa. n.d. “Abstrak Pendahuluan Tokoh-Tokoh Perenialisme.” 233–47.
Putra, J. Nabiel Aha. 2023. “J . Nabiel Aha Putra Pendidikan Islam Dalam Perspektif Aliran Filsafat Perennialisme J . Nabiel Aha Putra IAI Al Khoziny Buduran Sidoarjo J . Nabiel Aha Putra Pendidikan Islam Dalam Perspektif ... Pendahuluan Di Zaman Modern Seperti Sekarang Ini , Banyak Bermunculan Berbagai Krisis Di Segala Bidang Kehidupan Manusia , Tak Terkecuali Di Negara Kita Indonesia , Terutama Dalam Bidang Pendidikan . Perenialisme Sebagai Salah Satu Aliran Filsafat Pendidikan Menyarankan Bahwa Untuk Memulihkan Keadaan Krisis Ini , Adalah Dengan Jalan Kembali Pada Kebudayaan Masa Lampau . Maksudnya Kembali Kepada Nilai-Nilai Atau Prinisip-Prinsip Umum Yang Dianggap Cukup Ideal Dan Kukuh Serta Telah Teruji Ketangguhannya Di Masa Lampau . Untuk Itu , Pendidikan Harus Lebih Banyak Mengarahkan Perhatiannya Pada Kebudayaan Ideal Yang Telah Teruji Dan Tangguh Tersebut . 1.” 6:46–58.
Ramadhanti, Fani, Fuji Astuti, Ninda Nabila Aropah, and Sigit Vebrianto Susilo. 2022. “Pendidikan Moral Sebagai Landasan Nilai Karakter Berprilaku.” 1(1):10–21.
Siregar, Raja Lottung. 2016. “Teori Belajar Perenialisme.” 13(2):172–83.
Tang, Muhammad. 2021. “Landasan Filosofis Pendidikan : Telaah Pemikiran Socrates , Plato Dan Aristoteles.” 47–56.
Yasyakur, Moch, Kholid Sirojuddin, Ari Julmanan, and A. Pendahuluan. 2021. “Jurnal Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam Vol . 10 / No . 01 , Februari 2021 Perenialisme Dalam Pendidikan Islam … Perenialisme Dalam Pendidikan Islam ….” 10(01):325–42.
Yusuf, Muhammad, Faqih Somadi, Abd Haris, Rosichin Anwar, Universitas Islam Malang, Universitas Islam, Negeri Maulana, and Malik Ibrahim. 2023. “Attractive : Innovative Education Journal.” 5(3).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH NUSANTARA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.