Membangun Kepribadian Muslim dan Sumber Daya Manusia yang berkualitas melalui Revitalisasi Pendidikan Islam

Authors

  • Hana Zafira Zahra Subagyo Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Maulidah Syahrisyarifah Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • M. Yunus Abu Bakar Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.61722/jinu.v1i6.2889

Keywords:

Human Resources, Islamic Educational Philosophy, Character Building

Abstract

education philosophy and its relevance to human resource (HR) development. Islamic education is viewed as a holistic effort encompassing the development of spiritual, intellectual, and moral dimensions. The process of shaping a Muslim personality begins with tazkiyah al-nafs (purification of the soul) to build character rooted in noble morals. Factors such as the family environment, formal education, and social culture contribute to personality formation. This article also highlights the role of Islamic education in creating human resources that are not only professionally competent but also possess strong moral integrity. In the era of globalization, Islamic education serves as a foundation to produce individuals capable of addressing contemporary challenges while adhering to Islamic values. The article emphasizes the importance of a value-based educational approach that integrates faith, knowledge, and practice as an effort to realize quality human resources within the context of both worldly and spiritual life

References

Afkari, S. gandariyah. (n.d.). Filsafat Pendidikan Dan Peningkatan Sumber Daya Manusia. 1–26.

Amin Putri, R. K., & M Yunus Abu Bakar. (2023). Konsep Essensialisme Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Dirasah : Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 112–124. https://doi.org/10.58401/dirasah.v6i1.752

Ansori, A. H. (2015). Strategi Peningkatan Sumber Daya Manusia Dalam Pendidikan Islam. 2(2), 19–56.

Asror, M., Bakar, M. Y. A., & Fuad, A. Z. (2023). Modernisme Pendidikan Islam dalam Pemikiran Mahmud Yunus: Analisis dan Relevansinya dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Islam Indonesia Era Society 5.0. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 8(1), 35–52.

Baba, M. A. (1999). Peningkatan Sumber Daya Manusia (Perspektif Pendidikan Islam). 1, 1–18.

Bakar, M. Y. A. (2014). menciptakan Ecoentrepreneurial campus melalui pembelajaran berbasis kewirausaan. Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 69–86.

Buhari, Daudy, dkk. (2016). Integritas Nilai - Nilai Budaya Dalam Pendidikan Islam. 12, 1–23.

Fusvita, D. (2019). Pembentukan Kepribadian Muslim PersPektif Filsafat Pendidikan Islam. Studi Multidisipliner: Jurnal Kajian Keislaman, 6(1), 46–64. https://doi.org/10.24952/multidisipliner.v6i1.1754

Jalaluddin, H., & Idi, H. A. (2011). Filsafat pendidikan: manusia, filsafat, dan pendidikan. Divisi Buku Perguruan Tinggi, PT Rajagrafindo Persada.

M Yunus Abu Bakar. (2017). Filsafat Pendidikan Islam. Inspiratif Pendidikan, June, 1–4.

Madani, Agung, dkk. (2024). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membangun Integritas Remaja ( Studi DI RT 26 Kelurahan Gunung Sari Ulu Balikpapan ). Tashdiq Jurnal Kajian Agama Dan Dakwah, 3(1), 1–12.

Nasri, U. (2024). Rethinking Religious Moderation: Revitalisasi Konsep Manusia Perspektif Filsafat Pendidikan Islam dalam Konteks Multikultural. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(1), 213–220.

Novita, A., Yunus, M., & Bakar, A. (2021). Konsep Pendidikan Esensialisme dalam Pembentukan Karakter Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Dirasat:Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 7(1), 12–22. Journal.Unipdu.ac.id/index.php/Dirasat/index

Sarnoto, A. Z. (2017). Sumber Daya Manusia Dalam Pendidikan Islam ……. Ahmad Zain Sarnoto. Jurnal Madani Institute, 6(2), 51–60.

Setiawan, D., Af, M. A., Aziz, F. M., Fajar, A., & Yurna, Y. (2023). Pandangan Filsafat Pendidikan Islam Terhadap Manusia Dan Masyarakat. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(4), 52–63.

Sholeh, M. ibnu sholeh. (2023). Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia Di Lembaga Pendidikan Islam Indonesia. IDEALITA: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 3(1), 91–116. https://doi.org/10.62525/idealita.2023.v3.i1.91-116

Sholichah, A. S. (2020). Pendidikan karakter anak pra akil balig berbasis Al-Quran. Penerbit NEM.

Siahaan, A. (2016). Strategi Pendidikan Islam dalam Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia Indonesia. Al-Mufida, 1(1), 1–20.

Suhartono, S. (2013). Kesadaran Moral Kehidupan Bermasyarakat: Suatu Pemikiran Kefilsafatan. Makassar Univ. Negeri Makassar, Diunduh Sept.

Suriyati. (2016). Strategi Pendidikan Islam Dalam Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia. 8(1), 10–18.

Tarigan, M., Maulana, S., & Lubis, N. A. (2024). Filsafat Pendidikan Islam dalam Membentuk Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 544–554.

Wachidah, S. N. (2021). Konstruksi Pendidikan Islam Di Era Global Menurut Azyumardi Azra. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan, 1(3), 177–186.

Walidin Warul. (2016). Arah Pengembangan SumberDaya Manusia Dalam Dimensi Pendidikan Islam. 4(June), 2016.

Yusuf, A. (2012). Long Life Education. Pedagogia, 1(2), 111–129.

Downloads

Published

2024-11-19

Issue

Section

Articles