Penerapan Pendidikan Karakter Berbasis Pancasila Pada Mata Pelajaran Budi Pekerti Dan Nasionalisme
DOI:
https://doi.org/10.61722/jinu.v2i1.3105Keywords:
Character education, Pancasila, Budi Pekerti, NationalismAbstract
This study aims to analyze the implementation of character education based on Pancasila values through the local content subject "Budi Pekerti dan Nasionalisme" (BudNas) at SMA 17 Agustus 1945. Employing a qualitative approach, data were collected through in-depth interviews with students and teachers, as well as literature reviews. Data analysis utilized the Miles and Huberman model, including data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The findings indicate that BudNas effectively instills Pancasila values, such as tolerance, mutual cooperation, and patriotism. However, limited teaching hours and monotonous teaching methods remain significant challenges. Recommendations include extending lesson duration, adopting more interactive methods, and engaging students in practical activities to optimize learning outcomes.
References
(2012), Gunawan &. Heri. 2012. Pendidikan Karakter Konsep Dan Implementasinya. Vol. 2. Bandung: Alfabeta.
A.M, Sardiman. 2016. Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Anon. 2003. “No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title.” Zitteliana 19(8):159–70.
Arif Ganda Nugroho, Indra Nanda, Zaharah, Devi Dwi Kurniawan, Eka Rihan K, Irma Irayanti, Sukarman Purba, Tiurlina Siregar, Sutiyono, Danang Prasetyo, Muhammad Rusli, Agus Yulistiyono, Gazi, Abdurrohim, Akhsin Ridho, Sumianto, Ibnu Sina, Said Suhban Posan, Alimatussa’diyah. 2021. Mewujudkan Kemandirian Indonesia Melalui Inovasi Dunia Pendidikan. Cirebon: Insania.
Bustami, M. R., Arraki, R., Purnamasari, O., Zikri, A., Syafitri, N., & Andriyani, L. 2021. Nasionalisme: Ragam Rasa. Yogyakarta: Idea Press.
Dr. Agung Pramujiono, M.Pd, Dr. Suhari, S.H., M.Pd., Dr. Reza Rachmadtullah, M.Pd., Tri Indrayanti, M.Pd., Bramianto Setiawan, S.Pd., M. Si. 2020. Kesantunan Berbahasa, Pendidikan Karakter, Dan Pembelajaran Yang Humanis. edited by Dr. Rahayu Pujiastuti. Publisher, Indocamp.
Hasanah, Sitti Aliffatul. 2019. “KEGIATAN EKSTRAKURIKULER PASKIBRA DALAM RANGKA PEMBINAAN KARAKTER SEMANGAT KEBANGSAAN SISWA.” Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan.
Indonesia, Presiden Republik. 2003. Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.
Indonesia, Presiden Republik, Kepurusan Keputusan Presiden, Republik Indonesia, Kepurusan Keputusan Presiden, Republik Indonesia, Pengembangan Ekonomi Terpadu, Badan Kepegawaian Daerah, Peraturan Presiden, Republik Indonesia, Kepurusan Keputusan Presiden, Republik Indonesia, and Pertimbangan Otonomi Daerah. 1991. “Presiden Republik Indonesia.” 2010(1):1–5.
Laksono, T. H. 2019. “Implementasi Peraturan Presiden No 87 Tahun 2017 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar Magelang.” Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang (87).
Mely Novasari Harahap. 2021. “Analisis Data Penelitian Kualitatif Menggunakan Model Miles Dan Hauberman.” MANHAJ-STAI UISU Pematangsiantar 2:2643–53.
Muhammad Rizal Pahleviannur, Anita De Grave, Dani Nur Saputra, Dedi Mardianto, Lis Hafrida, Vidriana Oktoviana Bano, Eko Edy Susanto, Ardhana Januar Mahardhani, Amruddin, Mochamad Doddy Syahirul Alam, Mutia Lisya, Dasep Bayu Ahyar, Debby Sinthania. 2022. Metodologi Penelitian Kualitatif. Pradina Pustaka.
Nurdin, Diding and Imam Sibaweh. 2015. Pengelolaan Pendidikan Dari Teori Menuju Implementasi. Jakarta: Rajawali Press.
Oleh Tanto Trisno Mulyono, Muhammad Syahrul, Ria Nurhayati, Ni’ma M. Alhabsyi, Ahmad Abrar Rangkuti, Najamuddin Petta Solong, Lamsike Pateda, Iden Rainal Ihsan, Ellyana Dwi Farisandy, Rahmadi, David Djerubu, Zohra Yasin, Kd. Devi Kalfika Anggria Wardani. 2022. Teori Komunikasi Pendidikan. Penerbit Pradina Pustaka.
Opan Arifudin, Eka Setiawati, Dewi Nur Chasanah, Novita Maulidya Jalal, Minhatul Ma’arif , Reni Suwenti, Yenni Yenni, Dewi Puspitasari, Aprina Aprina, Heny Kristiana Rahmawati, Azwar Rahmat, Ni Wayan Risna Dewi. 2021. Media Pembelajaran Pendidikan Usia Dini. CV WIDINA MEDIA UTAMA.
Purwanti, Dwi. 2017. “Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Dan Implementasinya.” DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik 1(2):14–20.
S Hidayat, EN Fadillah. 2019. “Development of Assessment Instruments in Measuring Critical Thinking Skills of Senior High School Participants of Biology Subject.” Journal of Physics: Conference Series 1.
Sandu Siyoto, Muhammad Ali Sodik. 2015. Dasar Metodologi Penelitian. Sleman: Literasi Media Publishing.
Susanto, Ahmad. 2019. Konsep, Strategi Dan Implementasi Manajemen Peningkatan Kinerja Guru. Depok: Kencana Prenada Media Group.
Suyanto. 2013. Strategi Meningkatkan Kualifikasi Dan Kualitas Guru Di Era Global. Jakarta: Esensi.
Tilaar, H. A. .. 2012. Kebijakan Pendidikan : Pengantar Untuk Memahami Kebijakan Pendidikan Dan Kebijakan Pendidikan Sebagai Kebijakan Publik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Wibowo, Agus. 2013. Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH NUSANTARA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.










