PENGARUH GAYA BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SETINGKAT SEKOLAH MENENGAH PERTAMA
DOI:
https://doi.org/10.61722/jinu.v2i1.3391Keywords:
Learning Style, Learning Outcomes, Middle SchoolAbstract
Education is a means to build a better future. Learning outcomes show students' achievements in understanding the learning process. Learning style is known to be a factor that determines learning outcomes. This literature study examines the influence of learning styles on the learning outcomes of junior high school students in various junior high schools in Indonesia. This research uses a qualitative method based on a literature study approach to explore the influence of learning styles on student learning outcomes. The analysis uses descriptive analysis using the literature results that have been found. The purpose of implementing the literature study method in this research is as an initial step in planning research to utilize literature to obtain data in the field without the need to go directly. The results of this research reveal that learning styles greatly influence student learning outcomes.
References
Astuti, W., & Malleleang, A. M. A. (2022). Pengaruh Gaya Belajar Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Ihtimam, 5(1), 57–73.
Azizi, A. H., Ritonga, A. A., & Dahlan, Z. (2023). Pengaruh Metode Amtsal Dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Akidah Akhlak Di Mts Negeri Binjai. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(4), 667–680.
Banggo, Y. M. (2023). Analisis Gaya Belajar Siswa Dalam Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 11(1), 74–78.
Darmawan, D. (2006). Metodelogi Penelitian Sebuah Pengantar. Metromedia Mandiri Pustaka, Surabaya.
Darmawan, D. (2009). Metode Penelitian dan Teknik Praktis Menulis Karya Ilmiah. Metromedia Education, Surabaya.
Darmawan, D. (2023). Enhancing Enhancing Students’learning Interest: The Role of Teacher’s Teaching Style and Parental Support at SD Negeri Wadungasri Waru Sidoarjo. Jurnal Cahaya Mandalika, 4(2), 1343–1352.
Ernawati, E. (2021). Implementation of the Learning Process: Efforts to Improve the Quality of Vocational Education Graduates. Jurnal Pendidikan Vokasi, 11(3), 243–253.
Falah, B. N. (2019). Pengaruh Gaya Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Euclid, 6(1), 25–34.
Hamdiyah, R., El-Yunusi, M. Y. M., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Kebiasaan Belajar, Regulasi Diri dan Lingkungan Sosial Terhadap Prestasi Belajar Siswa MTs Al-Ikhwan Gresik. Journal on Education, 6(4), 21190–21210.
Hariri, M., Masnawati, E., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Motivasi Belajar, Disiplin Belajar Dan Metode Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa SMP Nurul Huda Al-Mashudi Sampang. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 23(2), 24–33.
Hastuti, A., & Budianti, Y. (2014). Pengaruh Pe nggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas II Sdn Bantargebang Ii Kota Bekasi. Pedagogik : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 33–38.
Hayati, F. N., & Wijayanti, A. T. (2023). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran IPS Secara Daring Di SMP Negeri 14 Yogyakarta. Social Studies, 4(1), 1–23.
Indriana, S., Alfiyah, H. Y., & Ghozali, S. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Big Book Pancasila “Biopan” Untuk Peningkatan Pemahaman Nilai Pancasila Pada Siswa Kelas 1. ILJ: Islamic Learning Journal, 2(1), 178–192.
Ismaya, B., Sutrisno, S., Darmawan, D., Jahroni, J., & Kholis, N. (2023). Strategy for Leadership: How Principals of Successful Schools Improve Education Quality. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), 247–259.
Juaini, A., Aliyah, N. D., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Fasilitas Belajar, Gaya Mengajar Guru, dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa MTs NW Kotaraja Lombok Timur, NTB. Jurnal Cahaya Mandalika, 3(3), 1890–1909.
Lembong, D., Hutomo, S., & Darmawan, D. (2015). Komunikasi Pendidikan. IntiPresindo.
Lestari, P., Yohana, C., & Adha, M. A. (2023). Pengaruh Fasilitas Belajar, Motivasi Belajar, Dan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Humas Kelas Xi Otkp Di Smkn Jakarta Barat. Jurnal Media Administrasi, 8(1), 35–47.
Masfufah, M., Darmawan, D., & Masnawati, E. (2022). Strategi Manajemen Kelas untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Manivest : Jurnal Manajemen, Ekonomi, Kewirausahaan, Dan Investasi, 1(2), 214–228.
Masnawati, E., Aliyah, N. D., Djazilan, M. S., Darmawan, D., & Kurniawan, Y. (2022). Dynamics of Intellectual and Creative Development in Elementary School Children: The Roles of Environment, Parents, Teachers, and Learning Media. International Journal of Service Science, Management, Engineering, and Technology, 1(1), 33–37.
Misliawati, M. (2021). Hubungan Gaya Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Pendidikan Islam Di Kelas Vii SMPN 1 Pelepat Muara Bungo Tahun Pelajaran 2017/2018. SECONDARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah, 1(3), 226–32.
Mudzakkir, M., Yunusi, M. Y. M. El, & Darmawan, D. (2024). Hubungan Gaya Mengajar, Motivasi Belajar, dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa SDN Kutisari I/268 Surabaya. Atta’dib Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1), 125–139.
Munir, M., & Putra, A. R. (2021). The Role of The Teacher Determines the Quality of Education in Indonesia. JESS, 1(2), 1–8.
Muslimah, N., Haeruddin., & Fendiyanto, P. (2024). Pengaruh Gaya Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Kembang Janggut. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 187.
Nada, hrisa Q., El-Yunusi, M. Y. M., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Kemandirian Belajar, Gaya Mengajar, Dan Interaksi Sosial Terhadap Keaktifan Belajar Siswa SMP Islam Plus Al-Azhar Kota Mojokerto. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 5(1), 201–208.
Nurnaifah, I. I., Akhfar, M., & Nursyam. (2022). Pengaruh Strategi Pembelajaran Dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika. AL-IRSYAD: Journal of Physics Educations, 1(2), 114.
Pujianto, A. A., Degeng, I. N. S., & Sugito, S. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Plantnet Dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 7(1), 12–22.
Putra, F. P., Masnawati, E., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Metode Pembelajaran, Gaya Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa MI Roudlotul Mustashlihin Masangankulon Sukodono Sidoarjo. Journal on Education, 6(4), 18323–18337.
Putri, F. E., Amelia, F., & Gusmania, Y. (2019). Hubungan Antara Gaya Belajar Dan Keaktifan Belajar Matematika Terhadap Hasil Belajar Siswa. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 83–88.
Putri, N. I., Sabrina, S. I., Budiman, N., & Utami, W. T. P. (2023). Hambatan Guru Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka Terhadap Proses Pembelajaran Di SD Negeri 3 Brosot. Indonesian Journal of Elementary Education, 5(1), 51–60.
Subagiya, B. (2023). Eksplorasi Penelitian Pendidikan Agama Islam Melalui Kajian Literatur: Pemahaman Konseptual dan Aplikasi Praktis. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 12(3), 304–318.
Suparmi, S., Sumarno, A., Karwanto, K., Khamidi, A., & Haroyati, N. (2024). Pengaruh Digitalisasi Dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa SMP Kabupaten Magetan. Journal of Education Research, 5(2), 2396–2402.
Supit, D., Melianti., E. M. M. L., & Tumbel, N. J. (2023). Gaya Belajar Visual, Auditori, Kinestetik Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal on Education, 5(3), 6994–7003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH NUSANTARA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.










