PENGGUNAAN PERMAINAN BLOOKET DALAM MENINGKATKAN KEAKTIFAN SISWA

Authors

  • Detty Andani Institut Agama Islam Negeri palangka Raya
  • Jasiah Institut Agama Islam Negeri palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.61722/jinu.v2i1.3407

Keywords:

Blooket, Student Activeness

Abstract

Learning is a teaching and learning interaction that occurs as a result of the mutual influence of teachers and students. In the learning process, the phenomenon of students being less active in studying Islamic Religious Education (PAI) subjects was found. This research aims to show the use of the Blooket game in increasing student activity. The method applied is a qualitative method with observation data collection techniques and the use of the Blooket platform. The results of this research show that the interactive, competitive and fun Blooket platform is considered to encourage students to participate more and take an active role in the learning process.

References

Adningsih, K. R. & Sulur. (2024). Efektivitas Penerapan Permainan Blooket Sebagai Media Digital Terhadap Pembelajaran Ipa Pada Siswa Kelas Vii Smp Negeri 3 Malang, Jurnal MIPA dan Pengembangannya 4(4).

Ariel, P. F., & Dewi, V. S. (2022). Penerapan Aplikasi Quizizz dan Blooket Terhadap Pembelajaran Bahasa Inggris di SMK Muhammadiyah 1 Moyudan. Jurnal Universitas Ahmad Dahlan, 3(1), 1278–1282.

Fadli, A. & Adipta, M. (2024). Pemanfaatan Blooket Game Sebagai Media Pembelajaran Yang Inovatif Dan Interaktif Di Ma Al Qadir Qamarul Huda Menemeng, Dedikasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 4(1), 16-19.

Faruq, D., & Amri, M. (2023). Efektivitas Penerapan Permainan Blooket Mode Gold Quest Terhadap Pembelajaran Kosakata Bahasa Mandarin Pada Siswa Kelas Xi Ipa 1 Sma Dharma Wanita Surabaya. Jurnal Pendidikan Bahasa Mandarin UNESA, 1(1), 1–8. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/manadarin/article/view/56050.

Isnania, H., Narulita, E., & Rusdianto, R. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Kuartet terhadap Hasil dan Motivasi Belajar Siswa SMP dalam Pembelajaran IPA. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 13(1), 39–46. https://doi.org/10.24929/lensa.v13i1.295.

Maisari, A., Junaidi, Fauzan, Nurhasnah. (2023). Studi Tentang Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, Ta’rim: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini 4(4), 139-153.

Moleong, L. (2018). Metodologi penelitian kualitatif (Edisi revi). Bandung : Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: Remaja.

Nabila & Nurhamidah, D. (2024). Penerapan Blooket sebagai Media Digital terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Menengah Kejuruan. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 870–878. https://doi.org/10.31004/edukatif.v6i1.6148.

Nugroho, H. F., & Romadhon, S. (2022). Minat Peserta Didik MTsN 3 Banyuwangi dalam Gim Blooket pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Andragogi: J urnal Diklat Teknis Pendidikan dan Keagamaan, 10(2), 153–162. https://doi.org/10.36052/andragogi.v10i2.299.

Ramayulis. (2005). Metodologi Pendidikan Agama Islam, Jakarta: Kalam Mulia.

Sardiman. (2004). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : Raja Grafindo Persada.

Bahar, A. (2023). Tutorial Cara Membuat Kuis Permainan Interaktif di Kelas dengan Booklet. https://www.ahzaa.net/2023/04/tutorial-cara-membuat-kuis-permainan.html#gsc.tab=0.

Downloads

Published

2024-12-08