Pengaruh Kooperatif Tipe STAD Berpadu Sing A Song Pada Materi Sistem Pencernaan Makanan Untuk Meningkatkan Berpikir Kreatif Siswa

Authors

  • Humairoh Asy’ari Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Efrina Reza Amanda Siregar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Khairina Mirda Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Rizki Mawaddah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Meliya Salsabila Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61722/jinu.v2i2.3751

Keywords:

Cooperative, Sing a Song, Creative Thingking

Abstract

The lack of thinking skills at the high school level, especially in the matter of the human digestive system, causes many students not to reach the graduation target. And the teacher applies the lecture method more so that students become inactive and do not understand the learning being taught and the problem is with the limited time in the learning process. saw the influence of cooperative type stad combined sing a song on the food digestive system material to improve students' creative thinking. Based on the results of the pre-test and post-test scores, there was an increase. It can be seen in the average difference between the pre-test and post-test results, which is equal to 9.37, proving that the average pre-test and post-test scores are positive. This proves that the STAD-type cooperative learning strategy combined with sing a song on the food digestive system material can improve student learning outcomes in class XI IPA 1 SMA Negeri 1 Percut Sei Tuan.

References

Asmawati, R. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Terhadap Penguasaan Konsep Siswa Pada Materi Bunyi. http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/1541/1/101348-ASMA WATI R.-FITK.pdf

Aziz, R. (2019). L e a r n i n g , C o o p e r a t i v e , C o m p e t i t i v e , C r e a t i v i t y. 1(1).

Fatimah, N., & Muttaqin, A. I. (2020). Pendampingan Pelatihan “Penggunaan Metode Sing a Song Sebagai Alternatif Pembelajaran Dalam Peningkatan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Inggris Siswa Di Mi Al-Ikhsan Canga’an Genteng.” Jurnal ABDI KAMI (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(2), 201–211.

Febrianingsih, F. (2022). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 119–130. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i1.1174

Griyanti, H. E. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Dengan Media Lagu Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Sejarah Siswa Kelas X Ips 2 Sma Negeri 6 Surakarta Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Candi, 147(March), 11–40.

Hidayat, P. W., & Widjajanti, D. B. (2018). Analisis kemampuan berpikir kreatif dan minat belajar siswa dalam mengerjakan soal open ended dengan pendekatan CTL. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 63–75. https://doi.org/10.21831/pg.v13i1.21167

Himmah, E. F., Handayanto, S. K., & Kusairi, S. (2021). Potensi Berpikir Kreatif Siswa SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 6(1), 50. https://doi.org/10.17977/jptpp.v6i1.14380

Kadir, A. (2018). Peningkatan Kreativitas Guru Dalam Mengajar Melalui Pelatihan Model Assure Dengan Pendekatan Scientific Pada Mgmp Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Atas Kabupaten Indragiri Hulu Tahun 2017 Abdul. Jurnal Akademia, 14(1), 1–19.

Mahmudah, W. (2018). Analysis of Student Errors in Solving Hots Type Math Problems Based on Newman’s Theory. Jurnal UJMC, 4(1), 49–56.

Makmur, A. (2019). Efektifitas Penggunaan Metode Base Method Dalam Meningkatkan Kreativitas Dan Motivasi Belajar Matematika Siswa Smp N 10 Padangsidimpuan. Jurnal EduTech, 1(1), 1–23.

Nikmah, H., Wildan, W., & Muntari, M. (2018). Implementasi Model Kooperatif Tipe Stad Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa Ditinjau dari Keterampilan Berpikir Kreatif. Biota, 8(1), 19–26. https://doi.org/10.20414/jb.v8i1.55

Santika, S. (2019). Pengaruh penggunaan pembelajaran kooperatif tipe STAD berbantuan program Geometer’s Sketchpad terhadap kemampuan berpikir kreatif matematik siswa SMP. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika), 2(1), 49–60. https://doi.org/10.37058/jp3m.v2i1.155

Saraswati, I. G. A. A., Suharta, I. G. P., & Pujawan, I. G. N. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif dengan Strategi Aptitude Treatment Interaction. Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha, 11(2), 36–41.

Sunarto, S. (2018). Pengembangan Kreativitas-Inovatif Dalam Pendidikan Seni Melalui Pembelajaran Mukidi. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2). https://doi.org/10.24176/re.v8i2.2348

Zakiah, N. E., Fatimah, A. T., & Sunaryo, Y. (2020). Implementasi Project-Based Learning Untuk Mengeksplorasi Kreativitas Dan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Mahasiswa. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(2), 286. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i2.4194

Downloads

Published

2025-01-08