MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA (SPEECH DELAY) PADA ANAK USIA DINI DENGAN METODE BERNYANYI DI PAUD FARHANY KHAIR

Authors

  • Syifaushudur Harefa Universitas Negeri Medan
  • Mara Untung Ritonga Universitas Negeri Medan
  • Wisman Hadi Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61722/jinu.v2i3.4183

Keywords:

Speech Delay, Singing Method, Early Childhood

Abstract

This study is a qualitative descriptive research aimed at analyzing and describing strategies for handling children with speech delay through the implementation of the singing method at PAUD Farhany Khair. The research method employed is field research with a qualitative descriptive approach, allowing the researcher to gain an in-depth understanding of the phenomenon being studied. The research subjects include the school principal, parents of children with speech delay, and educators involved in the learning process. Data collection was conducted through in-depth interviews and participatory observations to obtain comprehensive information. The results of this study indicate that the singing method can be an effective strategy for stimulating language development in children with speech delay. This method helps enhance children's attention, verbal responses, and engagement in communication, thereby positively impacting their speech development.

References

Ardianti, N., Kusyairy, U., & Tahir, M. Y. (2021). Penggunaan Nyanyian Untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Speech Delay. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 4(2), 89. https://doi.org/10.24252/nananeke.v4i2.25880

Daniawati, N. (2024). Upaya Penanganan Gangguan Speech Delay Akibat Gadget Pada Anak Usia Dini. 173–189.

Dhea, A., Cahyaninati, V., & Citra Prystiananta, N. (2019). Pengaruh Metode Bernyanyi Terhadap Perkembangan Bahasa Anak di PAUD Al-Hidayah Sumbersari Jember. JECIE (Journal of Early Childhood and Inclusive Education), 3(1), 35–41. https://jurnal.ikipjember.ac.id/index.php/JECIE/article/view/483

Eka Putri, A. B., & Kamali, N. A. (2023). Perkembangan Berbicara Anak Usia Dini. Smart Kids: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(1), 35–45. https://doi.org/10.30631/smartkids.v5i1.131

Istiqlal, A. N. (2021). Gangguan Keterlambatan Berbicara (Speech Delay) Pada Anak Usia 6 Tahun. Preschool, 2(2), 206–216. https://doi.org/10.18860/preschool.v2i2.12026

Lidia Nusir, M. Y. (2020). Keterampilan Bernyanyi dan Menstimulasi Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini.

Mardiah, L. Y., & Ismet, S. (2021). Implementasi Metode Bernyanyi dalam Mengembangkan Kemampuan Berbicara Anak Usia 4-6 tahun. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 402–408.

Minarti, M., & Muzaqi, S. (2024). PENANGANAN KETERLAMBATAN BERBICARA ( SPEECH DELAY ) DALAM PENGARUH GADGET PADA ANAK USIA DINI DENGAN METODE BERCERITA. 8(2), 873–881.

Puspitasari, V. I., & Leny. (2022). Science Project Sebagai Strategi Stimulasi Kemampuan Bicara Pada Speech Delay Anak Usia Dini. EDUKIDS : Jurnal Inovasi Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 17–24. https://doi.org/10.51878/edukids.v2i1.993

Rijkiyani, R. P., Syarifuddin, S., & Mauizdati, N. (2022). Peran Orang Tua dalam Mengembangkan Potensi Anak pada Masa Golden Age. Jurnal Basicedu, 6(3), 4905–4912. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2986

Siti Fitra Sari, F., Sundari, N., & Mashudi, E. (2024). Pola Interaksi Sosial pada Anak Usia Dini dengan Keterlambatan Bicara (Speech Delay). PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 13(2), 242–253. https://doi.org/10.26877/paudia.v13i2.499

Triani, C., Casman, C., Dewi, N., Iqbal, M., Wawo, B., Silitonga, J., Cahyaningsih, D., & Puspita, N. (2024). Durasi dan Frekuensi Pemakaian Gadget Berlebih Berdampak Negatif pada Perkembangan Bicara Anak. Jurnal Keperawatan Cikini, 5(2), 172–179.

Ulfa, S. R., Karlinda, & Fitriyani, Y. (2023). Faktor Yang Mempengaruhi Kejadian Speech Delay Pada Anak. Health Sciences Journal, 7(2), 147–156. https://doi.org/10.24269/hsj.v7i2.2322

Yanti, T. D., Harahap, S. D., & Siregar, S. D. (2025). Analisis Metode Bernyanyi pada Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini.

Downloads

Published

2025-03-17

Issue

Section

Articles