MENINGKATKAN PARTISIPASI SISWA DALAM AKTIVITAS FISIK PADA MATA PELAJARAN PJOK MELALUI METODE PEMBELAJARAN YANG INOVATIF DI KELAS VI SDN JAGALAN 1 KOTA KEDIRI
DOI:
https://doi.org/10.61722/jinu.v2i3.4459Keywords:
PJOK, game-based method, student participation, learning motivation, learning innovationAbstract
Student participation in PJOK learning tends to decline due to monotonous teaching methods. This study aims to increase student participation through the implementation of game-based methods. The research employs Classroom Action Research (CAR) using the Kemmis and McTaggart model, conducted in two cycles at SDN Jagalan 1, Kediri City, with 28 sixth-grade students as the sample. Data were collected through observation, documentation, and questionnaires, then analyzed using the percentage method. The results show that in the first cycle, 66.43% of students responded positively to the applied teaching method, while in the second cycle, this figure significantly increased to 94.31% after implementing game-based innovations. Additionally, three key aspects—motivation for exercise, interest in learning, and enjoyment in games—achieved the maximum percentage (100%). This improvement demonstrates that game-based methods effectively enhance motivation, engagement, and the quality of PJOK learning. Therefore, implementing game-based methods can be an innovative strategy to increase student participation in physical activities.
References
Jurnal:
Hidayat, R. (2023). Pembelajaran Berbasis Permainan dalam PJOK: Strategi Meningkatkan Partisipasi Siswa. Jakarta: PT Pendidikan Sejahtera.
Nugroho, B. (2023). Dampak Aktivitas Fisik terhadap Perkembangan Psikologis Siswa. Yogyakarta: Pustaka Olahraga.
Prasetyo, D. (2022). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Partisipasi Siswa dalam Aktivitas Fisik di Sekolah Dasar. Bandung: Media Ilmu Pendidikan.
Rahmawati, L. (2023). Peran Aktivitas Fisik dalam Meningkatkan Kesehatan dan Keterampilan Sosial Siswa. Surabaya: Graha Edukasi.
Susanto, A. (2023). Permainan sebagai Metode Pembelajaran Inovatif dalam PJOK. Malang: Universitas Negeri Malang Press.
Kusuma, D. (2023). Pendidikan Jasmani dan Kesehatan: Strategi Pembelajaran yang Efektif. Bandung: CV Mitra Ilmu.
Rahayu, M. (2022). Permainan Tradisional sebagai Sarana Pembelajaran PJOK di Sekolah Dasar. Malang: Universitas Negeri Malang Press.
Widiastuti, A. (2023). Modifikasi Permainan dalam Pembelajaran PJOK: Pendekatan Inovatif untuk Siswa SD. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Afrizal, & Sahputra. (2022). Efektivitas Pendekatan Bermain dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PJOK pada Siswa Kelas VI. Makassar: Universitas Negeri Makassar.
Ahmad Sesfa’o. (2018). Pendidikan Jasmani dan Olahraga di Sekolah Dasar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Amali, Z. (2022). Tingkat Aktivitas Fisik Masyarakat Indonesia. Jakarta: Kementerian Pemuda dan Olahraga.
Astar, M. (2020). Dampak Pendekatan Bermain dalam Pembelajaran PJOK terhadap Minat Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Olahraga, 5(2), 112-124.
Dedi Asmajaya. (2021). Motivasi dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani di Sekolah Dasar. Bandung: CV Media Edukasi.
Faisol, R., dkk. (2024). Pendekatan Bermain dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PJOK di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Olahraga, 10(1), 55-68.
Moerianto, A., dkk. (2020). Pembelajaran PJOK Berbasis Kreativitas dan Keterampilan Gerak. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta Press.
Mustafa, A., & Dwiyogo, W. (2020). Model Pembelajaran PJOK Berbasis Kompetensi. Malang: Universitas Negeri Malang Press.
Muslimah, A., & Rizal, A. (2024). Implementasi Pembelajaran Berbasis Permainan dalam Pendidikan Jasmani. Jurnal Pendidikan Fisik dan Olahraga, 12(1), 78-92.
Prabowo, H., dkk. (2022). Efektivitas Model Permainan dalam Meningkatkan Partisipasi Siswa pada Mata Pelajaran PJOK. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Kesehatan, 7(3), 34-49.
Smith, J., et al. (2017). Physical Activity and Aging: The Benefits of Lifelong Movement. New York: Springer.
Tremblay, M. S., et al. (2016). Global Trends in Physical Activity among Children and Youth. The Lancet Child & Adolescent Health, 2(6), 388-398.
Verawati, R., dkk. (2021). Peran Guru dalam Pembelajaran PJOK di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.
Wiarto, E. (2015). Pendidikan Jasmani dan Olahraga: Teori dan Praktik. Bandung: Alfabeta
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH NUSANTARA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.