Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Dalam Menumbuhkan Kesehatan Mental Siswa di SMK SULTAN AGUNG 1 TEBUIRENG JOMBANG
DOI:
https://doi.org/10.61722/jinu.v2i3.4499Keywords:
Internalization of Islamic Religious Education Values, Students' Mental HealthAbstract
In the modern era, the moral crisis among the youth often becomes the focus of criticism toward educational institutions. Education has an important mission to shape individuals with noble character, which is the expected profile of the national education system. This study aims to examine how the internalization of Islamic Religious Education (PAI) values at SMK Sultan Agung 1 Tebuireng Jombang and its impact on students' mental health. The research employs a qualitative approach with a case study design. Data collection was conducted through observation, interviews, and documentation. The informants of the study include the principal, PAI teachers, and students. Data analysis was done using source triangulation. The findings indicate that the internalization of PAI values, such as discipline, responsibility, and respect for teachers, plays a significant role in shaping character and improving students' mental health. Religious practices such as congregational prayers, istighosah, and Quran recitation support the development of students' mental and spiritual well-being. The Islamic education applied at SMK Sultan Agung 1 Tebuireng Jombang contributes to mental resilience, emotional balance, and harmonious social relationships.
References
Buku
Al-Qur’an Al-Karim. (2020). Departemen Agama RI. Jakarta: Departemen Agama RI.
Gunawan, I. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Haryono, E. (2024). Metodologi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Tasikmalaya: Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia Anggota IKAPI Jawa Barat.
Istiqomah. (2020). Psikologi Positif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Saifullah, I. (2017). Internalisasi Nilai dalam Pendidikan. Yogyakarta: Darussalam Publishing.
Ramayulis. (2016). Psikologi Agama. Jakarta: Kalam Mulia.
Nurkholis. (2023). Nilai Pendidikan Islam pada Anak Terlantar. Leneng, Praya, Lombok Tengah, NTB: Lingkungan Handayani.
Sugiono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Nur, W. (2022). Internalisasi Nilai-Nilai Ke-Islaman Metode Pembelajaran PAI. Malang: PT. Literasi Nusantara Abadi Grup.
Widodo, W. (2022). Model Konseling Ekspresif Islam. Malang: PT. Nusantara Literasi Abadi Grup.
Jurnal
Hasanah, A. (2022). Peran Agama Islam dalam Pengaruh Kesehatan Mental Mahasiswa. Peran Agama Islam, 5.
Handayani, R. (2023). Peran Psikologi Agama Islam terhadap Kesehatan Mental Anak Remaja. Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, dan Konseling Islam, 6(2).
Samadikun, H. (2022). Peran Pendidikan Islam dalam Membentuk Interaksi Sosial Anak. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1).
Fibriyan, I. (2022). Capaian Internalisasi Nilai-Nilai Religius Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kajian Pendidikan Agama Islam, 1(1).
Destatil, M. (2023). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Siswa melalui Budaya Religius. Global Education Jurnal, 1.
Mahfud. (2023). Konsep Integrasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam dalam Proses Belajar Mengajar. Jurnal of Islamic Education, 1(1).
Siti, M. (2024). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam dalam Pembentukan Karakter Siswa di Roudhatul Athfal Se-Kabupaten Oki-Sumsel. Jurnal Ilmiah Research Student, 1(4).
Ika, N. S. D. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam di SMK Abdi Negara Tuban. Jurnal Studi Islam MIYAH, 16(1).
Khairani, N. A. (2024). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Kesehatan Mental pada Generasi Z. Adabiayah Islamic Journal: Jurnal Fakultas Agama Islam, 2.
Suryani, S. E. (2024). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Kesehatan Mental Siswa. Jurnal Pendidikan dan Riset, 2(3).
Elvi, S. (2024). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam bagi Remaja di Lingkungan Keluarga di Kota Subulussalam. Jurnal EDUCATIO (Jurnal Pendidikan Indonesia), 10(1).
Siby, R. (2024). Pengaruh Rekreasi sebagai Sarana Pendidikan dalam Meningkatkan Kesehatan Mental Siswa. Jurnal Education, 10(2).
Lainnya
Amelia, R. (2020). Pentingkah Kesehatan Mental. Jakarta: Pusat Taman Ilmu.
Irodati, F. (2022). Internalisasi Nilai-Nilai Religius Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kajian Pendidikan Agama Islam, 1(1).
Difa, Z. P. (2023). Pentingnya Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Nilai Karakter dan Moral Anak di Masa Pandemi. Journal of Islamic Education, 9(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH NUSANTARA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.










