Pendalaman Teori Mazhab Kognitivistik dalam Pembelajaran Bahasa Arab

Authors

  • Hana Zafira Zahra S Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Brian Prilliano Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • M. Yunus Abu Bakar Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.61722/jinu.v2i3.4501

Keywords:

Cognitive Theory, Arabic Language Learning, Piaget, Bruner, Vygotsky

Abstract

This study discusses cognitive theory as one of the major schools in educational psychology and its implications for Arabic language learning. Cognitive theory emerged as a response to the limitations of behaviorism, emphasizing that learning is an internal process involving mental activities such as thinking, understanding, and problem-solving. Key figures such as Jean Piaget, Jerome Bruner, and Lev Vygotsky made significant contributions to the development of this theory through the concepts of cognitive development, discovery learning, and social interaction in learning. This study also integrates information processing and constructivism approaches as further developments of the cognitive school. The relevance of this theory to Arabic language learning lies in the need for active learning strategies, the use of symbolic and visual media, and the strengthening of social interaction in the language acquisition process. The discussion is supported by reflection on the Qur’anic verse QS. Al-‘Alaq: 1–5, which emphasizes the importance of reading, writing, and building knowledge gradually. This study concludes that the cognitive approach supports more meaningful, active, and contextual Arabic language learning.

References

Achmad Hafi, Izzatun Naimah, & M. Yunus Abu Bakar. (2024). Strategi pembelajaran bahasa arab melalui psikolinguistik generatif transformatif dalam meningkatkan efektivitas pembelajaran bahasa arab. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 17(1), 17–31. https://doi.org/10.54471/tarbiyatuna.v17i1.2682

Ahbab, A. N., & Wahyuni, E. S. (2024). Teori Belajar Pemrosesan Informasi M. Gagne. Muaddib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 98–109.

Anugrah, A. T. (2024). Teori Belajar Behaviorisme dan Kognitivisme Perspektif Pendidikan Islam. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 17, 75–97.

Apriliani, W., & Bakar, M. Y. A. (n.d.). Konsep Pendidikan Ideal Prespektif Ikhwan Al-Shafa : Relevensinya pada Pendidikan Islam di Indonesia. 5(4), 5804–5813.

Bakar, M. Y. A., Nayyiroh, A. A., & Kamila, K. I. (2024). Kedudukan dan peranan guru dalam pandangan Islam. IJELAC: Indonesian Journal of Education. Language, and Cognition, 1(1), 1–16.

Bakar, Y. A. (2022). Konstruksi Kurikulum Islam Dalam Prespektif Filsafat Pendidikan Islam. Afaqquh Jurnal Penelitian Dan Kajian Keislaman, 1, 1–16.

Chikmah, K. R., Muniroh, S. Z., Putri, R. T. D., & Bakar, M. Y. A. (2023). Efektivitas 5 Madzhab Teori Belajar (Behavioris, Kognitifistik, Konstruktifistik, Generatif, Dan Humanistik Untuk Penerapan Pembelajaran Bahasa Arab. MUHIBBUL ARABIYAH: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 103–118. https://doi.org/10.35719/pba.v3i2.130

Hafidah, S. I. M. B. (2023). Teori Pembelajaran Kognitif dan Penerapannya Pada Buku Ajar Al’arabiyah Linnasyi’in di Ma Al-Huda Kota Gorontalo Mohamad. Pdf, 2(2), 17–19.

Hurul, A., Fitria, J., & Figur, M. (2023). Kesesuaian Teori Perkembangan Piaget pada Hukum Kekekalan Volume. 6, 319–324.

Latifah, S. N., Mahbubi, A., Yunus, & M., Bakar, A., Islam, U., Sunan, N., & Surabaya, A. (2023). Analisis Cara Belajar Menurut Madzhab Teori Belajar Modern. Sinta Nailul Latifah | Hudan Lin Naas, 4(1), 2775–2755.

Luthfiyani, P. W., Rajab, K., & Masyhuri, M. (2025). Pendekatan Konstruktifisme dalam Psikologi Belajar Berbasis Nilai-Nilai Islam. Hamalatul Qur’an: Jurnal Ilmu Ilmu Alqur’an, 6(1), 20–36.

M Yunus Abu Bakar, Ika Oktavia, M. S. (2024). Dinamika Pembelajaran dan Pemerolehan Bahasa Arab. 2(6), 526–538.

M Yunus Abu Bakar, A. A. N. (2024). Relevansi Filsafat Rekonstruksionisme dalam Perspektif Pendidikan Islam. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 8(3), 31–40.

Ni’amah, K., & M, H. S. (2021). Teori Pembelajaran Kognivistik dan Aplikasinya dalam Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Raushan Fikr, 10(2), 204–217. https://doi.org/10.24090/jimrf.v10i2.4947

Nurhadi. (2020). Teori Kognitivisme Serta Aplikasinya dalam Pembelajaran. Edisi Jurnal Edukasi Dan Sains, 2, 77–95.

Pahru, S., Gazali, M., Pransisca, M. A., Marzuki, A. D., & Nurpitasari, N. (2023). Teori Belajar Kognitivistik Dan Implikasinya Dalam Proses Pembelajaran Di Sekolah Dasar. NUSRA: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 4(4), 1070–1077. https://doi.org/10.55681/nusra.v4i4.1745

Puspita, Y. (2024). Teori Perkembangan Manusia Menurut Jean Piaget Dan Albert Bandura Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran. JTPPm (Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran): Edutech and Intructional Research Journal, 11(1).

Tohari, B., & Rahman, A. (2024). Konstruktivisme Lev Semonovich Vygotsky dan Jerome Bruner: Model pembelajaran aktif dalam pengembangan kemampuan kognitif anak. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(1), 209–228.

Downloads

Published

2025-05-10