Strategi Pembelajaran bahasa yang efektif: Antara Kompetensi, Produksi, dan Pembentukan Kemampuan
DOI:
https://doi.org/10.61722/jinu.v2i3.4837Keywords:
Competence, Performance, Comprehension, Production, Nature vs. Nurture, Imitation, Language LearningAbstract
Language learning encompasses various complex aspects, one of which is the mastery of key issues such as competence and performance, comprehension and production, as well as the debate between nature and nurture in language acquisition. This article provides a detailed discussion on how these aspects play a role in the learning process and explores strategies that can be used to develop and strengthen them. This study is supported by various theoretical references and research findings in the fields of applied linguistics and language education.
References
Achmad Hafi, Izzatun Naimah, and M. Yunus Abu Bakar. “Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Psikolinguistik Generatif Transformatif Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Bahasa Arab.” Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam 17, no. 1 (2024): 17–31.
Amelia, Rindu, Marisa Amalia Hikmah, Salwa Nala Rohmatal Izzah, and M. Yunus Abu Bakar. “Memahami Gaya Belajar Siswa : Kunci Keberhasilan Personalisasi Pembelajaran.” KAMPUS AKADEMIK PUBLISING Jurnal Ilmiah Nusantara ( JINU) 2, no. 1 (2025): 288–300.
Azzahra, Rahma Tiara, and M Yunus Abu bakar. “Pemikiran Dan Implikasi Pendidikan Islam KH. Ahmad Dahlan Terhadap Pendidikan Islam Kontemporer.” An-Nidzam: Jurnal Manajemen Pendidikan dan Studi Islam 10, no. 1 (2023): 72–92.
Chomsky, Noam. Aspects of the Theory of Syntax. United States of America, 1985.
Dewantara, Fajar Danang, and Budiono. “PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PBL DENGAN MEDIA VIDEO BERBASIS ISU TERKINI KEBHINNEKAAN UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR LOGIS PESERTA DIDIK KELAS X-8 SMA NEGERI 7 KOTA KEDIRI.” jurnal tinta 5, no. 2 (2023): 82–91.
Ellis, R. The Study of Second Language Acquisition. Oxford applied linguistics. Oxford University Press, 1994. https://books.google.co.id/books?id=3KglibyrZ5sC.
Hidayah, Nurul. “Pendekatan Pembelajaran Bahasa Whole Language.” Terampil Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar 1, no. 2 (2014): 292–305.
Journal, Development, Of Education, Siti Wahyuni, Nandang Hidayat, and Fadjriah Hapsari. “KURIKULUM PENDIDIKAN DARI PERSPEKTIF FILOSOFI PROGRESIVISME , HUMANISME DAN KONTRUKSIVISME :” 11, no. 1 (2025): 20–28.
Kasogi, Ahmad, Program Studi, Magister Sosiologi, and Universitas Indonesia. “STRATEGI SOSIALISASI E-LMS PLATFORM SMARTESCHOOL . ID” 9, no. 2019 (2024): 26–45.
Kayati, Afiyah Nur. “PENGUATAN LITERASI BUDAYA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA MELALUI MEDIA TEKS NARASI BERMUATAN KEARIFAN LOKAL.” WEBINAR SEMINAR NASIONAL LALONGÉT I (n.d.): 1–10.
Kusuma, Alam Budi. “Pemerolehan Bahasa Pertama Sebagai Dasar Pembelajaran Bahasa Kedua (Kajian Psikolinguistik).” Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam 5, no. 2 (2016): 118–141.
Lela Rahmawati, Syamsurrijal Syamsurrijal, Melati Rosanensi, and Lanang Sakti. “Pelatihan Bahasa Inggris Komunikatif Dengan Menggunakan Metode Spying Pada Siswa MANPK MAN 2 Mataram.” JILPI : Jurnal Ilmiah Pengabdian dan Inovasi 1, no. 4 (2023): 691–700.
Mahbubi, Abdillah, Nur Aqilah L. R. Opier, Arroyyanah F, and M. Yunus Abu Bakar. “Implementasi Teori Generatif Transformatif Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” An-Nidzam : Jurnal Manajemen Pendidikan dan Studi Islam 10, no. 2 (2023): 211–228.
Masyitah, Sri, Wahyuni, and Muhammad Ilham. “Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Bicara Siswa Di Era Kurikulum Merdeka.” Jurnal Pendidikan Tambusai 8, no. 3 (2024): 49311–49319.
Miranti, Miranti, Zainal Rafli, and Sintowati Rini Utami. “Implementasi Task-Based Language Teaching Sebagai Metode Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Siswa Homeschooling Tingkat Smp.” Jurnal Visi Ilmu Pendidikan 16, no. 1 (2024): 171–181.
Novita, Almi, M Yunus, and Abu Bakar. “Konsep Pendidikan Esensialisme Dalam Pembentukan Karakter Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam.” Dirasat:Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam 7, no. 1 (2021): 12–22. Journal.Unipdu.ac.id/index.php/Dirasat/index.
Pandarangga, Salmon, and Suryani Kurniawi Kahi Leba Kapoe. “The Importance of An Intercultural Communicative Competence to English Language Teaching and Learning.” Transformatif 10, no. 2 (2022): 48.
Rahmansyah, Syahrul, and Nursalim. “Kompetensi Bahasa Dan Kompetensi Komunikatif.” PENTAS Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 7, no. 2 (2020): 67–73.
Razi, Astri Delia, Mawardi Siregar, and Zulkarnain Zulkarnain. “Children Imitation on Daily Languages Family Counseling Perspective.” ENLIGHTEN (Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam) 1, no. 2 (2018): 139–149.
Sabekti, CA. “PEMEROLEHAN BAHASA DAN BELAJAR BAHASA MENURUT PANDANGAN KONVERGENSI” (2009).
Setemen, Komang, I. Wayan Widiana, and I. Gede Wahyu Suwela Antara. “Multicultural Learning Based on Blended Learning in Social Studies and the Impact on Nationalism Attitude Viewed from Students’ Cultural Literacy Level.” Nurture 17, no. 3 (2023): 314–324.
Setyadi, Alif, and Mohammad Salim. “Pemerolehan Bahasa Kedua Menurut Stephen Krashen Alif.” jurnal At-Ta’dib 8, no. 2 (2013): 266–280.
Subyantoro. TEORI PEMEROLEHAN BAHASA Pengantar Memahami Pemerolehan Bahasa Anak. 1st ed. D.I. Yogyakarta: CV. MAHATA (Magna Raharja Tama), 2020.
Tepu Sitepu & Rita. “Jurnal Pendidikan Bahasa.” Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 2, no. 1 (2017): 67–73.
Waliyudin, and Annisah. “Strategi Efektif Untuk Meningkatkan Pembelajaran Bahasa Inggris Bagi Mahasiswa.” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI) 4, no. 3 (2024): 1304–1312.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH NUSANTARA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.










