Perbandingan Hasil Belajar Kelas Eksperimen dan Kontrol Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di MTsN 5 Karawang

Authors

  • Sabrina Tegar Prihandini Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Deni Lesmana Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Salsabila Amarunnisa Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Muhammad Samsul Jihad Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Rina Nurpadilah Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.61722/jinu.v2i4.4953

Keywords:

learning model, learning outcomes, experimental class, control class, MTsN 5 Karawang

Abstract

This study aims to determine the effect of implementing a certain learning model on student learning outcomes in the subject of Islamic Cultural History in class VIII MTsN 5 Karawang. The method used is a quasi-experiment with a posttest only control group design. The population of the study was all students of class VIII MTsN 5 Karawang in the 2025 academic year. The research sample consisted of one class, namely the experimental class that received treatment using the powerpoint learning model, and the control class that used the conventional learning model. The instrument used was a learning outcome test. The results of the study showed that there was a significant difference between student learning outcomes in the experimental class and the control class. This proves that the application of the powerpoint learning model can improve student learning outcomes.

References

Fauziah, Y. A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Skripsi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Fauziansyah. (2022). Efektivitas Penggunaan Metode Resitasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran SKI. Skripsi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Mintono. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Variatif terhadap Hasil Belajar Sejarah Kebudayaan Islam di MA NU Nurul Ulum. Skripsi. IAIN Kudus.

Fauziansyah. (2022). Efektivitas Penggunaan Metode Resitasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran SKI. Skripsi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Fauziah, Y. A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Skripsi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Mintono. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Variatif terhadap Hasil Belajar Sejarah Kebudayaan Islam di MA NU Nurul Ulum. Skripsi. IAIN Kudus.

Sadiman, A. S. (2010). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Zubaidah, S. (2016). Keterampilan Abad ke-21: Keterampilan yang Diajarkan Melalui Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan. Universitas Negeri Malang.

Downloads

Published

2025-06-05