Perbandingan Hasil Belajar Kelas Eksperimen dan Kontrol Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di MTsN 5 Karawang
DOI:
https://doi.org/10.61722/jinu.v2i4.4953Keywords:
learning model, learning outcomes, experimental class, control class, MTsN 5 KarawangAbstract
This study aims to determine the effect of implementing a certain learning model on student learning outcomes in the subject of Islamic Cultural History in class VIII MTsN 5 Karawang. The method used is a quasi-experiment with a posttest only control group design. The population of the study was all students of class VIII MTsN 5 Karawang in the 2025 academic year. The research sample consisted of one class, namely the experimental class that received treatment using the powerpoint learning model, and the control class that used the conventional learning model. The instrument used was a learning outcome test. The results of the study showed that there was a significant difference between student learning outcomes in the experimental class and the control class. This proves that the application of the powerpoint learning model can improve student learning outcomes.
References
Fauziah, Y. A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Skripsi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Fauziansyah. (2022). Efektivitas Penggunaan Metode Resitasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran SKI. Skripsi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Mintono. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Variatif terhadap Hasil Belajar Sejarah Kebudayaan Islam di MA NU Nurul Ulum. Skripsi. IAIN Kudus.
Fauziansyah. (2022). Efektivitas Penggunaan Metode Resitasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran SKI. Skripsi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Fauziah, Y. A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Skripsi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Mintono. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Variatif terhadap Hasil Belajar Sejarah Kebudayaan Islam di MA NU Nurul Ulum. Skripsi. IAIN Kudus.
Sadiman, A. S. (2010). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Zubaidah, S. (2016). Keterampilan Abad ke-21: Keterampilan yang Diajarkan Melalui Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan. Universitas Negeri Malang.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH NUSANTARA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.