Membangun Generasi Berkarakter : Kekuatan Pendidikan Dalam Keluarga

Authors

  • Anisa Anisa IAIN Palangkaraya
  • Muhammad Iqbal IAIN Palangkaraya
  • Dina Mardiana IAIN Palangkaraya
  • Redha Anshari IAIN Palangkaraya

DOI:

https://doi.org/10.61722/jinu.v2i4.4995

Keywords:

character education, family, parents' role, moral values, generation building

Abstract

Character education is the main foundation in forming a generation that is not only intellectually smart, but also morally and spiritually strong. This article aims to examine in depth the role of the family in the process of children's character education in the midst of globalization and the challenges of digitalization. This research uses a library research approach with descriptive qualitative analysis of various sources such as scientific journals, books, and previous research results. The results of the study show that families, especially parents, have a strategic role as the first educators who instill values such as honesty, responsibility, discipline, empathy, and religiosity through modeling, habituation, and effective communication. In addition, families also play an important role in shaping national resilience through the cultivation of national values and local culture. Supervision of digital media, the application of appropriate parenting, and harmonization in the household environment are important factors in the success of character education. Thus, character education in the family is a long-term investment to produce a superior generation that is ready to face the challenges of the times.

References

Amaruddin, H., Atmaja, H. T., & Khafid, M. (2020). Peran Keluarga dan Media Sosial dalam Pembentukan Karakter Santun Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(1), 1–23. https://doi.org/10.21831/jpk.v10i1.30588

Andriyani, I. N. (2018). Pendidikan Anak dalam Keluarga di Era Digital. Fikrotuna, 7(1), 789–802. https://doi.org/10.32806/jf.v7i1.3184

Firlana, F. (2023). Peran Pola Asuh Keluarga Terhadap Pendidikan Karakter Anak dalam Perilaku Bullying. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 5629–5639. https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.10038

Hadian, V. A., Maulida, D. A., & Faiz, A. (2022). Peran lingkungan keluarga dalam pembentukan karakter. Jurnal Education and Development, 10(1), 240–246. https://doi.org/10.37081/ed.v10i1.3365

Hajriyah, H. B. (2020). Modernisasi Pendidikan Agama Islam Di Era Revolusi Industri 4.0. Momentum : Jurnal Sosial dan Keagamaan, 9(1), 42–62. https://doi.org/10.29062/mmt.v9i1.64

Hardiyana, A., Afiani, W. F., & Fajria, N. R. (2022). Efektivitas Pendidikan Anak Di Lingkungan Keluarga Dalam Pembentukan Moral Anak Usia Dini. Nanaeke: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 5(1), 27–42. https://doi.org/10.24252/nananeke.v5i1.26277

Hiljati, & Aco, F. Y. (2021). Peran Keluarga Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Karakter Pada Anak Di Era Digital. Jurnal Ilmiah Tarbiyah Umat (JITU), 11(1), 24–32. https://ejournals.ddipolman.ac.id/index.php/jitu/article/view/154

Jawandi, A., Putro, E. A., & Ramadhanis, W. K. (2023). Peran keluarga dalam membentuk karakter anak melalui teknik modeling pada KPM Program Keluarga Harapan Kecamatan Wonosegoro. Adi Widya: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2).

Lidiawati, C., & Purnama, M. (2023). Peran Orangtua dalam Membentuk Karakter Religius dan Jujur pada Diri Anak dalam Lingkungan Keluarga. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 8(2), 147–155. https://doi.org/10.21067/jmk.v1i2.8331

Maharani, S. (2023). PERANAN KELUARGA DALAM PENDIDIKAN KARAKTER ANAK PADA PEMBELAJARAN PKN DI MIN 12 MEDAN. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 1(3), 30–40. https://doi.org/10.59246/alfihris.v1i3.253

Padjrin, P. (2016). Pola Asuh Anak dalam Perspektif Pendidikan Islam. Intelektualita, 5(1), 1. https://doi.org/10.19109/intelektualita.v5i1.720

Parwitasari, T. A. (2022). Peran Keluarga dalam Menumbuhkan Ketahanan dan Keamanan Bangsa. Jurnal Kewarganegaraan, 6(3), 6230–6239. https://doi.org/10.31316/jk.v6i3.4127

Puspytasari, H. H. (2022). Peran Keluarga dalam Pendidikan Karakter bagi Anak. Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 1–10.

Putri, S. A. F., & Wiranata, I. H. (2025). Peran Strategis Pendidikan Karakter dalam Pembentukan Moral Pelajar.

Ramdhani, K., Hermawan, I., & Muzaki, I. A. (2020). Pendidikan Keluarga Sebagai Fondasi Pertama Pendidikan Karakter Anak Perspektif Islam. Ta’lim, 2(2), 36–49. https://doi.org/10.36269/tlm.v2i2.284

Rivai, M., Amanda, M. D., & Batubara, P. M. (2025). Kurikulum PAI untuk Generasi Z: Menanamkan Akhlak Mulia di Dunia yang Serba Cepat. 02(01).

Tsania, A., & Rigianti, H. A. (2023). Peran Keluarga dalam Mendukung Pendidikan Karakter Melalui Pembiasaan Budaya 5S. Jurnal Basicedu, 7(4), 2101–2110. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i4.5626

Widyastuti, T. M., & Muwa, M. S. (2025). Peran Orang Tua dalam Pendidikan Karakter Anak Usia Dini di Kelurahan Purwomartani. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak Volume, 11(1), 35–46. https://doi.org/10.22373/bunayya.v9i2.27394

Downloads

Published

2025-06-05