MENELADANI KEPEMIMPINAN RASULULLAH SAW : MENJADI PEMIMPIN YANG RESPONSIBLE

Authors

  • Nur Aisah Rahmah Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Ahmadi Ahmadi Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.61722/jinu.v2i4.5051

Keywords:

Islamic Leadership, Responsible Leader

Abstract

This article discusses the concept of responsible leadership by emulating the leadership of the Prophet Muhammad as the central figure in Islamic teachings. Leadership in Islam does not only focus on the end result, but also emphasizes ethical responsibility, social justice, and exemplary morals. This research applies the literature study method by analyzing various sources of literature, hadith, and theories regarding modern and Islamic leadership. The findings show that the Prophet implemented the principles of leadership based on trustworthiness, justice, empathy, and ethics in all aspects of life as a leader in spiritual, social, and political matters. His concern for the community, firmness in upholding justice, and forgiving and modest attitude are important examples for today's leadership challenges. This article states that the Prophet's leadership model can be used as a strong basis in shaping leaders who not only have skills, but also have integrity and are able to bring good changes in the midst of a moral and social crisis.

References

Abbas, N., Subando, J., & Tamami, M. Z. (2023). Pendidikan Keteladanan Shalahuddin Al-Ayyubi Konteks Pendidikan Islam Era Society 5.0. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 117–128. https://doi.org/10.59944/jipsi.v2i2.98

Alfi Nur Hidayati. (2021). Peran Pendidikan Kepramukaan sebagai Media Pembentukan Karakter Kepemimpinan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 1(1), 11–20. https://doi.org/10.32665/jurmia.v1i1.191

Alkattani, A. H., & Ramdanu, A. (2023). Kepemimpinan Nabi Muhammad Shalallahu ‘Alahi Wasallam Dalam Sistem Pendidikan. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 16(1), 99–106. https://doi.org/10.32832/tawazun.v16i1.8239

Askana Fikriana & M. Kahfi Rezki. (2023). Etika Politik Dan Kualifikasi Calon Legislatif Dalam Pemilu: Perspektif Fiqih Siyasah. ALADALAH: Jurnal Politik, Sosial, Hukum dan Humaniora, 2(1), 235–248. https://doi.org/10.59246/aladalah.v2i1.657

Faujiah, H., Muslihah, E., & Shobri, S. (2024). Model Kepemimpinan Profetik (Nabi Muhammad Saw) dan Implementasinya di Pondok Pesantren Miftahunnajah Lamongan Serang. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(2), 1436–1441. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i2.3466

Irfiaeh, F., Kasim, A. A., & Ramdhan, D. F. (2024). Kepemimpinan Ideal Dalam Islam: Perspektif Hadis Manajemen Pendidikan.

Irwan Lesmana1, M. P. H. (2025). Perbandingan Sistem Pemerintahan Nabi Muhammad Shallallahu ’Alaihi Wasallam dan Pemerintahan Indonesia Perspektif Politik Profetik Kuntowijoyo. https://doi.org/10.5281/ZENODO.15521551

Manzil, K. L., & Muttaqin, M. I. (2024). Kepemimpinan Dalam Pendidikan Islam (Pengertian, Karakteristik Kepemimpinan Rasulullah, Karakteristik Kepemimpinan Pendidikan Islam, dan Keberhasilannya). Jurnal Penelitian Multidisiplin Bangsa, 1(7), 734–743. https://doi.org/10.59837/jpnmb.v1i7.140

Muslimah, I. R. (2021). Kepemimpinan Perempuan dalam Mengembangkan Budaya Organisasi. Jurnal Kependidikan Islam, 11(2), 198–207. https://doi.org/10.15642/jkpi.2021.11.2.198-207

Nasution, A. G. J., Bilqish, A., Munthe, A. R., & Lubis, N. S. (2023). Narasi Kepribadian Nabi Muhammad Saw sebagai Teladan pada Buku SKI Tingkat MI/SD. Al-DYAS, 2(1), 30–36. https://doi.org/10.58578/aldyas.v2i1.828

[No title found]. (n.d.). JURDIKSCA: Jurnal Pendidikan Agama Hindu Mahasiswa Pascasarjana.

Nur Latifah, Marini, A., & Maksum, A. (2021). Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar (Sebuah Studi Pustaka). Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 42–51. https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i2.15051

Rahmi Aulia, Bambang Kurniawan, & Muhamad Subhan. (2024). Implementasi Manajemen Kepemimpinan Dalam Pencapaian Tujuan Organisasi. Journal of Student Research, 2(1), 121–131. https://doi.org/10.55606/jsr.v2i1.1908

Sabililhaq, I., Dina, S., Khatami, M., & Suryanudin, C. (2023). Kepemimpinan Kepala Madrasah Era Disrupsi: Revitalisasi Nilai Religius-Interdisipliner Siswa. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 11–25. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v5i1.706

Saputra, F. (n.d.). Kepemimpinan (qiyadah) dalam perspektif islam.

Siregar, D. R. S., & Musfah, J. (2022). Model Kepemimpinan Pendidikan Rasulullah SAW. Tarbiyatuna Kajian Pendidikan Islam, 6(2), 203. https://doi.org/10.69552/tarbiyatuna.v6i2.1141

Taufiq, O. H., & Wardani, A. K. (2020). Karakter Kepemimpinan Ideal Dalam Organisasi. 6.

Waedoloh, H., Purwanta, H., & Ediyono, S. (2022). Gaya Kepemimpinan dan Karekteristik Pemimpin yang Efektif. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 5(1), 144. https://doi.org/10.20961/shes.v5i1.57783

Taufiq Ramdani, S. T. I., & Sos, M. Program Studi Teknik Elektro Fakultas Teknik Universitas Mataram Ta 2020/2021.

Saputra, I. N. A. (2024). Analisis Nilai-Nilai Kepemimpinan Dalam Epos Mahabharata: Integrasi Dan Relevansinya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Hindu. Jurdiksca: Jurnal Pendidikan Agama Hindu Mahasiswa Pascasarjana, 3(1), 79-92.

Downloads

Published

2025-06-09