Relevansi Hadits Tentang Pendidikan Karakter dalam Menghadapi Era Disrupsi Teknologi: Studi Tematik Hadits Tentang Akhlak
DOI:
https://doi.org/10.61722/jinu.v2i5.5320Keywords:
technological disruption, character education, hadith, prophetic ethics, moral values.Abstract
The era of technological disruption brings major changes in life, including education and character building. Technological progress demands a balance between intellectual intelligence and moral values. In Islam, character education has a strong foundation, particularly in the hadiths of the Prophet Muhammad SAW. This study explores the relevance of hadiths on character education in facing digital era challenges using the prophetic ethics theory, which emphasizes transcendence, humanization, and liberation. Employing a library research method with a thematic (maudhu’i) approach, the research analyzes hadiths related to morals by categorizing and interpreting their moral messages. The study also connects these teachings with modern digital issues such as the ethical use of technology and online responsibility. Findings show that moral values in hadiths such as honesty, trustworthiness, discipline, and wisdom are essential in shaping individuals with integrity. Thus, integrating moral values into education is vital for preparing strong-charactered generations in the digital age.
References
Ahmad, F. (2021). Membangun karakter dalam perspektif pendidikan Islam. Al-Risalah: Jurnal Studi Agama dan Pemikiran Islam, 12(2), 327.
Al-Attas, S. M. N. (1991). The concept of education in Islam. ISTAC.
Al Musanna. (2010). Revitalisasi kurikulum muatan lokal untuk pendidikan karakter melalui evaluasi responsif. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16(Edisi Khusus III), 248.
Asrori. (2017). Pendidikan dalam perspektif Islam. Jurnal HIKMAH, 13(2), 163.
Bauman, Z. (2013). Liquid surveillance: A conversation. Polity Press.
BRIAPI. (2025, Maret 1). Mengenal disrupsi teknologi: Definisi, dampak, hingga contohnya. BRIAPI. Diakses dari https://developers.bri.co.id/id/news/mengenal-disrupsi-teknologi-definisi-dampak-hingga-contohnya.
Channa, L. (n.d.). Pendidikan karakter dalam perspektif Hadis Nabi SAW, 2.
Dede, R. M. A., dkk. (2023). Urgensi pendidikan karakter Islami di era disrupsi. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(3), 1136.
Drajat, Z. (1996). Ilmu jiwa agama. Pustaka Panjimas.
Fadlila, R. (2015). Strategi guru pendidikan agama Islam dalam menerapkan nilai-nilai sikap spiritual siswa dalam kurikulum 2013 di SMP Negeri 1 Kesamben Blitar.
Hasan, B. (2017). Pendidikan karakter dalam pembentukan akhlak anak prasekolah. Jurnal Pendidikan Karakter, 5(1), 84.
Hidayah, N. (2015). REDEFINISI ONTOLOGI ASWAJA DALAM PENDIDIKAN MA’ARIF DI ERA KONTEMPORER. , 10.
Hidayat, N. (2013). NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER ALAM KITAB AL-AKHLAQ LIL BANIN JILID I KARYA AL-USTAZ 'UMAR BIN AHMAD BARAJA' DAN RELEVANSINYA BAGI SISWA MI.
Koesoema, D. (2009). Pendidikan karakter di zaman keblinger: Mengembangkan visi guru sebagai pelaku perubahan dan pendidikan karakter. Grasindo.
Lim, S. (2018). Ethics in digital literacy: A moral perspective on technology use. Journal of Digital Ethics, 5(2), 103-119.
Masnur, M. (2011). Pendidikan karakter: Menjawab tantangan krisis multidimensional. Bumi Aksara.
Megawangi, R. (n.d.). Pendidikan karakter: Solusi yang tepat untuk membangun bangsa. Indonesia Heritage Foundation.
Muzakka, M. (2020). Nilai-Nilai Profetik dalam Dua Lirik Lagu Karya Rhoma Irama Kajian terhadap Lirik Lagu “Akhlak” dan “Virus Corona”. Nusa: Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra.
Nada, L., & Puspitaningrum, D. (2024). S Strategi guru pendidikan agama islam dalam membina akhlakul karimah siswa di SDN 01 Bligorejo. Jurnal Al-Ilmi: Jurnal Riset Pendidikan Islam.
Nasrullah, R. (2017). Media sosial: Perspektif komunikasi, budaya, dan sosioteknologi. Simbiosa Rekatama Media.
News. (2025, Maret 1). Mendudukkan Hadis ‘Aku diutus untuk menyempurnakan akhlak yang mulia’. Muslimah News. Diakses dari https://muslimahnews.net/2023/03/12/18420/.
Ngatiman, & Rustam, I. (2018). Pendidikan karakter dalam perspektif pendidikan Islam. Manarul Qur’an Jurnal: Jurnal Ilmiah Studi Islam, 18(2), 215.
Nugroho, R. (2020). Cyber ethics: The impact of digital communication on social behavior. Journal of Ethics and Technology, 8(1), 45-62.
Nurchaili. (2010). Membangun karakter siswa melalui keteladanan guru. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16 (Edisi Khusus III), 242.
Nursari, R. (2015). Profil Kepribadian Guru Pkn Dalam Membina Civic Dispositions Siswa Di Sekolah : studi deskriptif di SMP Negeri 2 Cimerak Kecamatan Cimerak Kabupaten Pangandaran.
Raharjo, S. (2018). Etika profetik dalam pendidikan Islam: Analisis pemikiran Kuntowijoyo. Jurnal Pendidikan Islam Nusantara, 3(1), 77–90.
Rosyda, N. F. (2022). Disrupsi teknologi: Pengertian, penyebab, contoh, manfaat. Best Seller Gramedia. Diakses dari https://www.gramedia.com/best-seller/disrupsi-teknologi.
Santosa, S. (2021). Urgensi Peran Orang Tua Membangun Kepemimpinan Anak di Era Disrupsi Teknologi Berdasarkan Ulangan 6: 6-9. , 2, 71-88.
Sri, W. (2020). Rekonstruksi konsep pendidikan dalam Islam. Misykat Al-Anwar Jurnal: Kajian Islam dan Masyarakat, 3(1), 110.
Zuhairin. (1995). Filsafat pendidikan Islam. Bumi Aksara.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH NUSANTARA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.