Efektivitas Permainan ABC Lima Dasar terhadap Kemampuan Menghafal Mufrodat Bahasa Arab Siswa Kelas XI MA Salafiyah Syafi’iyah Seblak Jombang

Authors

  • Umar Al Faruq Universitas Hasyim Asy’ari Tebuireng Jombang
  • Muat Muat Universitas Hasyim Asy’ari Tebuireng Jombang

DOI:

https://doi.org/10.61722/jinu.v2i5.5507

Keywords:

Arabic language, educational games, effectiveness, memorization, vocabulary

Abstract

This study was motivated by the absence of game-based learning in Arabic language instruction at MA Salafiyah Syafi’iyah Seblak Jombang, particularly games designed to facilitate the memorization of Arabic vocabulary (mufrodat). Therefore, this research aims to examine the effectiveness of the ABC Lima Dasar game in improving the vocabulary memorization skills of eleventh-grade students. The study employed a quantitative approach using a pre-experimental design with a one-group pretest-posttest model. Data collection techniques included tests (pretest and posttest) and documentation. The findings revealed that the ABC Lima Dasar game created an active and enjoyable learning environment, increasing students’ enthusiasm for the learning process. Quantitatively, posttest scores increased by 33.01% compared to pretest results. The paired sample t-test showed a significance value below 0.05, indicating that the game was effective in enhancing students’ mastery of Arabic vocabulary.

References

Asyrofi, S. (2014). Model, Strategi & Permainan Edukatif Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (T. Pransiska (ed.)). Aura Pustaka.

Azis, M. (2023). Penguasaan Mufradat Peserta Didik Dalam Menggunakan Media Kartu di Kelas VII MTs Darud Da’wah Wal irsyad (DDI) Lero Kabupaten Pinrang. Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Parepare, 13(1), 104–116.

Chusna, A. (2019). Implementasi Permainan Tradisional Abc Lima Dasar Dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab. Porsiding Konferensi Nasional Bahasa Arab V, 417–424.

Deviana, A. D., & Azizah, Siti Nuruddaroini, M Ahim Sulthan Rusydi, Akhmad Khalidi, A. (2023). Penguasaan Mudradat Terhadap Kemampuan Menerjemahkan Teks Bahasa Arab. SERUMPUN : Journal of Education, Politic, and Social Humaniora, 1(2).

Faizin, K. (2020). Permainan ABC 5 DASAR Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4, 43–56.

Fauziyah, T. N., & Qomariyah, L. (2023). فعالية استخدام وسيلة التخمين للكلمات على كفاءة المفردات العربية لطالبات معهد الوى صونيتا تشوكور جومبيلانج جاوى الشرقية. Alfusha, 4(1), 53–60. https://ejournal.unhasy.ac.id/index.php/alfusha

Hidayah, H. N., Hasanah, U., & Naseha, S. D. (2024). Penerapan Metode Pembelajaran Susun Kalimat Untuk Meningkatkan Pemahaman Huruf Jer Di Kelas Xi Ma Al-Asy`Ari. Al-Katib: Journal of Arabic Linguistic Education, 1(2), 117–123.

Indianto, A. (2015). Kiat-Kiat Mempertajam Daya Ingat Hafalan Pelajaran (1st ed.). DIVA Press.

Khadijah, & Armanila. (2017). Bermain dan Permainan Anak Usia Dini. In Pendidikan Islam Anak Usia Dini. Perdana Publishing.

Kurniawati, N. I., Qomariyah, L., & Mahmoud, M. F. A.-A. (2022). The Use Traditional Game Cublak-Cublak Suweng to Improve Arabic Vocabulary Achievements. Jurnal Al-Maqayis, 9(2), 161. https://doi.org/10.18592/jams.v9i2.5591

Mawardi, Mustafa, & Tamin, M. (2022). Metode Pembelajaran Mufradat dalam Menghafal Kosakata Bahasa Arab di Sekolah Menengah. AL IBRAH: Journal of Arabic Language Education, 5(1), 22–31.

Rahmawati, M. F. R. C., Kristianto, H., Lazulfa, I., Salamah, E. R., Kristofer, T., & Ali, M. (2024). Aabata Berbasis Game Based Learning Sebagai Inovasi Peningkatan Bahasa Arab Generasi Alpha. LPPM UNHASY Tebuireng Jombang, 355–360.

Rizal, M. F., Rahmawati, C., Kristianto, H., Lazulfa, I., Salamah, E. R., & Kistofer, T. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Game Based Learning Berbasis Kurikulum Merdeka Belajar Untuk Pembelajaran Bahasa Arab Di Mi Salafiyah Syafi ’ Iyah Ar-Rahmah Nglaban Jombang. Abidumas, 1–12.

Rukminingsih, Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan. Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas. In E. Munastiwi & H. Ardi (Eds.), Journal of Chemical Information and Modeling (cetakan 1, Vol. 53, Issue 9). Erhaka Utama.

Sekarini, W. (2018). Penggunaan Media Flash Card Untuk Meningkatkan Kemampuan Menghafal Kosa Kata Bahasa Arab Siswa Madrasah Ibtidaiyah Terpadu Muhammadiyah 01 Sukarame. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Sugiyono, S. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta, 1–11.

Supriatin, M. R. W. (2023). Aplikasi Abc 5 Dasar Berbasis Website Untuk Meningkatkan Kosakata Anak. Jurnal Pseudocode, 10, 12–20. www.ejournal.unib.ac.id/index.php/pseudocode

Yolanda, O. V. (2023). Pengaruh Permainan ABC Lima Dasar untuk Meningkatkan Kosakata Siswa di SDN 72 Rejang Lebong. E-Theses IAIN Curup.

Downloads

Published

2025-06-26