Peran Konseling Kelompok Realita Terhadap Stres Akademik Siswa SMA
DOI:
https://doi.org/10.61722/jinu.v2i5.5596Abstract
This study aims to explore the effectiveness of group counseling services using the reality therapy approach in reducing academic stress among high school students. Academic stress is commonly experienced by students due to the pressure of a demanding curriculum, such as the obligation to take cross-major subjects, daily memorization targets, a strict grading system, and a lack of emotional support from the school environment. The reality therapy approach was chosen because it emphasizes personal responsibility, decision-making, and a focus on the present, making it suitable for helping students cope directly with academic pressures. This research employs a qualitative method with a descriptive approach. Six students experiencing academic stress were purposively selected and participated in group counseling sessions. Data were collected through in-depth interviews and participatory observation. The findings indicate that reality-based group counseling helps students improve time management, coping skills, and self-awareness. Students reported feeling more heard, better able to prioritize their studies, and more prepared to face curriculum pressures. These findings reinforce the role of group counseling services as an effective intervention to support students’ mental health in the high school environment.
References
Andini, E. P., Rochmawati, D. H., & Susanto, W. (2023). Hubungan antara tingkat stres dengan kejadian insomnia pada mahasiswa fik yang akan menjelang ujian akhir semester. Jurnal Ilmiah Sultan Agung, 2(1), 272–282.
Aza N.I, Atmoko A, & Hitipeuw I. (2019). Kontribusi Dukungan Sosial, Self-Esteem, dan Resiliensi terhadap Stres Akademik Siswa SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(4), 491–498.
Batubara, Y. A., Farhanah, J., Hasanahti, M., & Apriani, A. (2022). Pentingnya Layanan Bimbingan Konseling Bagi Peserta Didik. Al-Mursyid: Jurnal Ikatan Alumni Bimbingan Dan Konseling Islam (IKABKI), 4(1).
Daniel, B. K., & Harland, T. (2017). HIGHER EDUCATION RESEARCH METHODOLOGY: A Step-by-Step Guide to the Research Process. Higher Education Research Methodology: A Step-by-Step Guide to the Research Process, 1–140.
Ernawati, L., & Rusmawati, D. (2015). Dukungan sosial orang tua dan stres akademik. Jurnal Empati, 4(4), 26–31.
Hartanti, Jahju, . (2022). Bimbingan Kelompok. In Book.
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal, and Coping. New York: Springer Publishing Company.
Listyani, N. C. (2014). Perbedaan Sikap Nasionalisme Antara Siswa Yang Bersekolah Di Sekolah Umum Dengan Siswa Yang Bersekolah Di Sekolah Berbasis Agama (Studi Pada Siswa Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Surakarta Dan Madrasah Aliyah Negeri 1 Surakarta). 1–23.
Mansyur, A. I., Wahyuni, E., & Fitri, S. (2022). Analisis Kebutuhan Aplikasi Untuk Mengelola Stres Akademik Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Sains Sosio Humaniora, 6(1), 248–258.
Nasir, N. (2024). PROGRAM EDUKASI PENGELOLAAN STRESS DAN EMOSI BAGI SISWA. 1(1), 33–40.
Pulungan, A. S. (2024). Pengaruh Penerapan Konseling Kelompok untuk Menurunkan Stress Akademik Siswa di Sekolah Vokasi. 15(1), 67–73.
Pratiwi, U., & Karneli, Y. (2024). Pemahaman Mendasar tentang Konseling Kelompok bagi Praktisi Bimbingan dan Konseling. Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 2(2), 60-66.
Ramadhani, I. R., & Mastuti, E. (2022). Hubungan antara Stres Akademik dengan Emotional Eating pada Mahasiswa. In Buletin Riset Psikologi dan Kesehatan Mental (BRPKM) (Vol. 2, Nomor 1).
Safiany, A., & Maryatmi, A. S. (2018). Hubungan Self Efficacy dan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Stres Akademik pada Siswa-Siswi Kelas XI di SMA Negeri 4 Jakarta Pusat. IKRAITH-humanira, 2(3), 87–95.
Santrock, J. W. (2011). Adolescence (13th ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
Soraya, F. (2020). Pengaruh Penyesuaian Diri, Prokrastinasi Akademik, Dukungan Sosial, dan Faktor Demografi terhadap Stres Akademik pada Mahasiswa UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Bachelor’s thesis, Fakultas Psikologi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Yolanda, T., Fitrianingsih, R. A., & Kresnawati, R. (n.d.). Penerapan Layanan Konseling Realita dengan Teknik WDEP untuk Mengurangi Kecemasan Pemilihan Karier Siswa Kelas XII Rumpun Kesehatan SMAN 81 Jakarta. 1–19.
Zulianda Fitriani, R., Fahiroh, S. A., & Poerwanto, A. (2016). HUBUNGAN ANTARA KONFLIK PERAN GANDA (SEBAGAI MAHASISWA, KARYAWAN) DENGAN STRES PADA MAHASISWA KELAS KARYAWAN UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SURABAYA (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surabaya).
Novalina, S. D. (2015). Efektivitas konseling realitas untuk meningkatkan penyesuaian diri. Analitika: Jurnal Magister Psikologi UMA, 7(2), 99-104.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH NUSANTARA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
 
						 
							











