Peran Karang Taruna dalam Membentuk Generasi Digital Native Islami di Kelurahan Banaran, Kecamatan Kertosono, Kabupaten Nganjuk melalui Pendekatan Berbasis Nilai-Nilai Keislaman
DOI:
https://doi.org/10.61722/jinu.v2i4.5966Keywords:
Youth Organization (Karang Taruna), Digital Native Generation, Islamic Education, Digital Literacy, Youth DevelopmentAbstract
This study discusses the role of the Banaran Village Youth Organization, Kertosono District, Nganjuk Regency in forming an Islamic-based native digital generation. The purpose of the research is to describe the role, strategy, and analyze the supporting factors and obstacles of Karang Taruna in forming a digitally literate Islamic generation. The data was analyzed using the source triangulation technique. The results of the study show that Karang Taruna plays a role as a forum for learning and self-development, through routine religious programs, digital literacy training, and the development of technological creativity based on Islamic values.
References
Al Furqoni, Peran Komunitas Batalyon Dalam Pengembangan Pendidikan Agalma Islam, Jurnal Pendidikan Islam, Vol.1, Januari 2023.
Aly, Watak Pendidikan Islam, Jakarta: Friska Agung Insani, 2019.
Amri,Ulil. Pedoman Dasar Karang Taruna, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2018.
E, Tari. “Peran Guru dalam Pengembangan Peserta Didik Di Era Digital”, Jurnal Ilmiah Teologi Vol.1 No.13, 6 September 2020.
Fahdini, Urgensi Pendidikan Karakter Dalam Mengatasi Krisis Moral di Kalangan Siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai Vol.1, Februari 2024.
Hamzah, Amir. Metode Peneltian Fenomenologi: Kajian Filsafat dan Ilmu Pengetahuan. (Malang: Literasi Nusantara, 2020), 43.
Iman Firmansyah, Moh. Pendidikan Agama Islam:Pengertian,Tujuan,Dasar, Dan Fungsi, Jurnal Pendidikan Agama Islam Vol.1 No.1, 2019.
Indriani,Sri. “Peranan Karang Taruna Dalam Meningkatkan kesejahteraan Sosial Di Desa Matajang Kecamatan Kahu Kabupaten Bone”, Jurnal Andragogi Pedagogi dan Pemberdayaan Masyarakat Vol 3. No 3, 2023.
J Artha, Shiane. Buku Pegangan Karang Taruna: Manajemen Organisasi Hingga Pengelolaan Ekonomi Produktif, Yogyakarta: CV.Hikam Media Utama, 2019.
Marzuki, Evaluasi Pendidikan Islam, Jurnal kajian Islam dan pendidikan, Vol1 No.2 2019.
Matang, Generasi Kedua Digital Native Janus Face Media Sosial dan Anomali Komunikasi,Jurnal Ilmu Komunikaso Vol 1.No.1, 2023.
Nor Aviva, Yulia. “Peran Karang Taruna Dalam Pemberdayaan Generasi Muda di Desa Kinarum Kecamatan Upau Kabupaten Tabalong”, Jurnal APB Vol. 3 No.2, 2020.
Nur Janah, Zakiah. Mendidik Anak Muslim Generasi Digital, Yogyakarta: Pustaka Al Uswah, 2023.
Radhiyani, Fitri. Karakteristik Perkembangan Peserta Didik, Yogyakarta: CV Ananta Vidya, 2024.
Rusdiyani, Pembentukan Karakter Dan Moralitas Bagi Generasi Muda Yang Ebrpedoman Nilai Kearifan Lokal, Surakarta: UMM Pers, 2019.
Syamsudin, Pengembangan Organisasi Peremajaan, Bandung:Rosdakarya, 2016.
Uhbiyati, Ilmu Pendidikan Islam, Bandung: Pustaka Setia, 2019.
Widiatmaka, Pipit. Pendidikan Karakter Melalui Karang Trauna Untuk Membangun Karakter Sosial Pada Digital Native, Jurnal Social Universitas Negeri Yogyakarta, 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH NUSANTARA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.