Increasing Students' Interest in Learning Through the Application of Traditional Games in PJOK Learning

Authors

  • Wildan Fauzitama Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Agus Cahyo Utomo Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Anis Zawawi SD negeri Datengan 2, Kabupaten Kediri

DOI:

https://doi.org/10.61722/jinu.v2i5.6082

Keywords:

Education, traditional games, student interests.

Abstract

Education has a very important role in human life, is fundamental, and cannot be separated from everyday life. The success of education is not only the responsibility of the government and related institutions, but also involves various other elements, including the role of teachers as educators and lecturers. This research aims to describe the application of traditional games in Physical Education, Sports and Health (PJOK) learning and analyze their influence on students' interest in learning. Using traditional game methods in learning PJOK can help students become more active in the learning process. Based on the research results, it can be concluded that the application of traditional games has a positive impact on increasing students' activeness and interest in learning in PJOK subjects at SDN Datengan 2 Kediri. This conclusion is supported by an increase in students' average scores and the percentage of learning completion from the pre-cycle stage, cycle I, to cycle II. This increase occurred because traditional games applied in PJOK learning were able to make students more active and motivated to learn.

References

Abdul, A., Wita, A., Hafizh, F., Abdillah, Z., Ali, M., Perang, B., Santoso, R., Luh, N., Ekaningtyas, D., Muthahharah, S., Finsensia, M., Alexander, A., Linggi, I., Purnama, M., & Amsila, N. N. (n.d.). PSIKOLOGI PENDIDIKAN PENERBIT CV. EUREKA MEDIA AKSARA.

Anas Maftuh Fuadi, M. A. Z. M. F. (2024). Survei Pemahaman Guru Penjasorkes Madrasah Ibtidaiyah se Kecamatan Tarokan Kabupaten Kediri Terhadap Permainan Tradisional Pada Tahun 2023. Nusantara Sporta: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Keolahragaan, 2.

Brata Susena, Y., Ari Santoso, D., Setyaningsih, P., & Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi, P. (n.d.). Ethnosport Permainan Tradisional Gobak Sodor. https://doi.org/10.5281/zenodo.5035410

Ekonomi, D. P. (2019). PERAN GURU PADA ERA PENDIDIKAN 4.0 METHA LUBIS (Vol. 4, Issue 2).

Fatha Pringgar, R., & Sujatmiko, B. (n.d.). PENELITIAN KEPUSTAKAAN (LIBRARY RESEARCH) MODUL PEMBELAJARAN BERBASIS AUGMENTED REALITY PADA PEMBELAJARAN SISWA.

Fatir Atfal, M., & Samarinda Jalan Wahid Hasyim Samarinda, U. K. (2022). PENERAPAN PERMAINAN TRADISIONAL ENGKLEK DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DI SD NEGERI 024 SAMARINDA UTARA TAHUN 2022. In Jurnal Pendas Mahakam (Vol. 7, Issue 2). Desember.

Febrian, R. S., Florensa, Y. C., Putra, R. A., Dewantara, G., Bhakti, M. S., Tarmidhi, M. H., Yuliawan, D., & Rahmawati, R. D. (2025). Minat Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Pare Dalam Mengikuti Proses Pembelajaran PJOK Students’ Learning Interest in Physical Education at Grade X of SMA Negeri 1 Pare. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Keolahragaan, 3(01), 1–10.

Guru Sekolah Dasar, P., & Dasar, ; Pgsd) Jurnal Pesona. (2018). HUBUNGAN KREATIVITAS MENGAJAR GURU DENGAN PRESTASI. Universitas Syiah Kuala, 6(2), 33–43.

Harianja, M. M., & Sapri, S. (2022). Implementasi dan Manfaat Ice Breaking untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1324–1330. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2298

Kristiani Bate’e, A., Derana Laoli, J., Dohona, S., & Lase, W. (n.d.). PENERAPAN METODE PERMAINAN UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR.

Maesaroh, S. (2013). Peranan Metode Pembelajaran Terhadap Minat dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam 150 PERANAN METODE PEMBELAJARAN TERHADAP MINAT DAN PRESTASI BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. In Jurnal Kependidikan (Vol. 1, Issue 1).

Muliadi, E., & Asyari, A. (2024). Menggali Kearifan Lokal: Pendidikan Nilai Dalam Permainan Tradisional Suku Sasak. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(1), 129–140. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i1.1922

Nisa Maghfiroh, A., Ferelian El Hilaly Daksana, M., & Nikhlatus Salma, S. (2024). Efektivitas penggunaan media pembelajaran interaktif dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Maret 2024 Griya Journal of Mathematics Education and Application, 4(1). https://mathjournal.unram.ac.id/index.php/Griya/index

Nugroho, M. A., Muhajang, T., & Budiana, S. (2020). PENGARUH MINAT BELAJAR SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN MATEMATIKA. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 03, 42–46. http://journal.unpak.ac.id/index.php/jppguseda

Nur Isnaini, S. (n.d.). PENGGUNAAN MEDIA VIDEO PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR MATEMATIKA SISWA DI SEKOLAH DASAR. In ALPEN: Jurnal Pendidikan Dasar (Vol. 7, Issue 1).

Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. (2021). PERANAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA SD NEGERI KOHOD III. In PENSA : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (Vol. 3, Issue 2). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa

Rahmasari, D. (2023). STRATEGI MENGAJAR GURU DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA. Jurnal Citra Pendidikan, 3(3), 1075–1079. https://doi.org/10.38048/jcp.v3i3.1831

Salsabilah, A. S., Dewi, D. A., Furnamasari, Y. F., Studi, P., Guru, P., & Dasar, S. (n.d.). Peran Guru Dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter (Vol. 5).

Siregar, Y. S., Darwis, M., Baroroh, R., & Andriyani, W. (2022). Peningkatan Minat Belajar Peserta Didik dengan Menggunakan Media Pembelajaran yang Menarik pada Masa Pandemi Covid 19 di SD Swasta HKBP 1 Padang Sidempuan. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 69–75. https://doi.org/10.56972/jikm.v2i1.33

Tammu, R. M. (2018). Keterkaitan Metode dan Media Bervariasi dengan Minat Siswa dalam Pembelajaran Biologi Tingkat SMP. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 2(2), 134. https://doi.org/10.26740/jp.v2n2.p134-142

Yunita Sari, N., Agustini, F., & Aniq KHB, M. (2019). Efektivitas Permainan Tradisional Gobag Sodor Terhadap Hasil Belajar Subtema 3 Keseimbangan Ekosistem. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 2(1).

Downloads

Published

2025-07-25