Studi Tentang Efektivitas Tanaman Putri Malu (Mimosa Pudica) Sebagai Media Pembelajaran Konsep Sensitivitas Tumbuhan

Authors

  • Emil Yolanda STKIP AL Maksum Langkat, Stabat, Indonesia
  • Nayla STKIP AL Maksum Langkat, Stabat, Indonesia
  • Wisnu Prabowo STKIP AL Maksum Langkat, Stabat, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61722/jinu.v2i4.6090

Keywords:

sensitivity, putri malu, plant

Abstract

The sensitive plant (mimosa pudica) is one of the unique plants because its leaves can fold when touched or stimulated. This plant has characteristics such as a small stem, sensitive leaves, and thorns around its stem. This plant is the subject of this laboratory work to understand the plant’s sensitivity to environmental stimuli.

References

Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. Rajawali Pers.

Campbell, N. A., Reece, J. B., Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A.,Minorsky, P. V., & Jackson, R. B. (2020). Biology (12th ed.). Pearson.

Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (5th ed.). SAGE Publications.

Dewey, J. (1938). Experience and Education. Macmillan.

Indah, N., & Fitria, Y. (2021). Efektivitas Media Konkret Terhadap Pemahaman Konsep Gerak Tumbuhan pada Siswa. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia (JPBI), 7(3), 391-400. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2022). Panduan Pembelajaran dan Asesmen Kurikulum Merdeka.

Kurniawati, I., & Sari, I. P. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Realia terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran IPA. Jurnal Inovasi Pembelajaran Biologi (JIPB), 3(2), 85-92.

Lee, B., Choi, Y., Lee, Y. J., Kim, K. J., Cho, Y. S., & Kim, M. K. (2021). Mechanosensitive channels and rapid leaf movement in Mimosa pudica. Journal of Plant Physiology, 264, 153472.

Lestari, W. D., & Setiawan, B. (2021). Peningkatan Pemahaman Konsep Gerak Tumbuhan Melalui Media Tanaman Putri Malu (Mimosa Pudica) pada Siswa SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 7(1), 10-17.

Nurjanah, S. M., Ramadhan, A., & Sumarsono, D. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Konkret dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(3), 350-360.

Rizaldi, A., Sari, N. D., & Noviyanti, R. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Realia terhadap Peningkatan Pemahaman Konsep IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 3(2), 162-170.

Sari, N., & Putra, M. D. (2023). Pemanfaatan Lingkungan Sekitar sebagai Sumber Belajar IPA untuk Meningkatkan Keterampilan Observasi Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pengajaran, 7(1), 45-56.

Subianto, S., Handayani, R., & Supriyatno, S. (2024). Inovasi Media Pembelajaran Sains Berbasis Lingkungan untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 12(1), 99-110.

Suryana, A., Rahmawati, S., & Sumadi, S. (2020). Pembelajaran IPA Berbasis Praktikum untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa. Jurnal Biosains dan Pembelajaran Biologi, 2(1), 25-34.

Susanti, R., & Kurniati, D. (2021). Peran Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Edukasi Biologi, 10(2), 120-129.

Downloads

Published

2025-07-28