Membangun Toleransi dan Literasi Digital Anak melalui Pendekatan Psikologi Pendidikan dengan Metode Participatory Action Research
DOI:
https://doi.org/10.61722/jinu.v2i6.6579Keywords:
Digital literacy; PAR method; Educational psychology; Attitude of tolerance; Sunday schoolAbstract
The rapid development of digital technology requires children, as the digital generation, to have good digital literacy so that they can use technology wisely and responsibly. This study aims to build children's digital literacy and tolerance in an integrated manner through a participatory educational psychology approach. The method used is Participatory Action Research (PAR) by involving children from the GKPB Galang Ning Hyang Sunday School as active agents and students and lecturers as facilitators. Data collection techniques include participatory observation, interviews, and focus group discussions. The results of the study show a significant increase in digital literacy, awareness of tolerance, and children's ability to manage their emotions in facing the challenges of the digital world. These findings prove the effectiveness of the PAR method and the educational psychology approach in producing sustainable positive changes in children's development in the digital age.
References
Larasati, S. R. 2025. Peran Literasi Digital dalam Pembentukan Sikap Toleransi Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Psikologi Pendidikan, 14(2): 112-125.
Devi, N., Putri, A. D., & Faisal, M. 2019. Pengaruh Pendidikan Literasi Digital Berbasis Psikologi Pendidikan terhadap Kreativitas Anak. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1): 45-52.
Faizah, S. N. 2023. Implementasi Metode Participatory Action Research untuk Meningkatkan Kompetensi Literasi Digital di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat, 11(3): 200-210.
Ramadhani, K. R. 2025. Pendekatan Psikologi Pendidikan dalam Literasi Digital Anak. Jurnal Pendidikan dan Perkembangan Anak, 9(1): 98-108.z
Livingstone, S., & Helsper, E. 2007. Digital literacy and children's development. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48(6): 617-624.
Kemdikbud. 2025. Strategi Meningkatkan Literasi Digital di Kalangan Pelajar. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 5(1): 40-52.
Ramadhani, K. R., Adrias, & Zulkarnaini, A. P. (2025). Pengaruh literasi digital terhadap psikologi anak sekolah dasar. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 3(1), 72-81.
Junaedi, F. (2018). Participatory Action Research, Metode Riset untuk Analisis Sosial Partisipatif.
Gentile, D. A., Reimer, R. A., Nathanson, A. I., Walsh, D. A., & Eisenmann, J. C. (2014). Protective effects of parental monitoring of children’s media use: A prospective study. JAMA Pediatrics, 168(5), 479–484.
Harefa, Agus Mawarni. 2023. “Eksistensi Guru Sekolah Minggu Dalam Meningkatkan Digital Quotient Kepada Anak.” Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama Dan Filsafat 1(2): 60–70.
Julia, Mela, and Alifah Jiddal Masyruroh. 2022. “Literature Review Determinasi Struktur Organisasi: Teknologi, Lingkungan Dan Strategi Organisasi.” Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi 3(4): 383–95. doi:10.31933/jemsi.v3i4.895.
Murtikasari, Tio Fanny Glorianna, and Kristiani Kristiani. 2023. “Efektivitas Penggunaan Media Dan Internet Of Things Dalam Mengajar Sekolah Minggu Masa Kini.” Discreet: Journal Didache of Christian Education 3(1).
Ngafifi, Muhamad. 2014. “Kemajuan Teknologi Dan Pola Hidup Manusia Dalam Perspektif Sosial Budaya.” Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi 2(1): 33–47.
Shanty, Wiwiet Arie, Talizaro Tafonao, and Desetina Harefa. 2021. “Kurikulum Pendidikan Agama Kristen Yang Kontekstual Bagi Anak Sekolah Minggu Kelas Madya.” Harati: Jurnal Pendidikan Kristen 1(1): 129–43.
Sipahutar, Evianti Kristiani, Reja Karnina Banjarnahor, Sriyanti Pasaribu, Clesi Damanik, Puput Hutabarat, Ferdy Simbolon, and Damayanti Nababan. 2024. “MENSYUKURI ANUGERAH ALLAH LEWAT PERKEMBANGAN IPTEK.” Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora 3(2): 649–55.
Murtikasari, T. F. G., & Kristiani, K. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Dan Internet Of Things Dalam Mengajar Sekolah Minggu Masa Kini. Discreet: Journal Didache of Christian Education, 3(1).
Harefa, D. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Talking CHIPS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Tunas: Jurnal Pendidikan Biologi, 4(1), 83-99.
Wulandari, D., & Nurhayati, S. (2023). "Pendekatan Participatory Action Research dalam Pendidikan Anak". Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 12(3), 151-160.
Sari, P. R. (2022). "Pemberdayaan Melalui Metode Participatory Action Research di Sekolah Dasar". Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 95-103.
Susanti, E., & Hartono, R. (2024). "Implementasi Participatory Action Research dalam Peningkatan Literasi Digital Anak". Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 6(1), 34-44.
Fitriani, R., & Mahendra, T. (2021). "Pemanfaatan Participatory Action Research untuk Meningkatkan Kreativitas dan Literasi Digital Anak". Jurnal Psikologi Pendidikan, 9(4), 210-220.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH NUSANTARA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.