Konsep Pendidikan Karakter Islam Moderat dalam Akhlaq Ar-Rasul Shollallahu Alaihi Wa Sallama lil Athfal Karya Syaikh Mahmud Al-Mishri

Authors

  • Achmad Universitas Kiai Abdullah Faqih Gresik
  • Muhammad Shohib

DOI:

https://doi.org/10.61722/jinu.v3i1.7412

Keywords:

Character education, Islamic moderation, Youth, Morality

Abstract

This study examines the concept of moderate Islamic character education presented in Akhlaq Ar-Rasul Shollallahu Alaihi Wa Sallama Lil Athfal by Sheikh Mahmud Al-Mishri and explores its relevance for shaping the moral character of young people in the digital era. Using library research and a descriptive qualitative approach, the study analyzes the core values of moral moderation emphasized by Al-Mishri. The findings reveal that the principles of tawassuth (middle path), i‘tidāl (proportionality), and tawāzun (balance) serve as the foundation for developing well-balanced character traits such as trustworthiness, honesty, disciplined courage, patience, generosity, and social responsibility. These values are highly relevant for addressing moral decline among youth and for fostering a proportional religious understanding and constructive social behavior. The study underscores the importance of strengthening character education based on Islamic moderation to cultivate morally grounded and adaptive young generations capable of responding to contemporary challenges.

References

Ainissyifa, H. (2014). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8(1). https://doi.org/https://doi.org/10.52434/jp.v8i1.68

Arbi, Z. F., & Amrullah. (2024). Tranformasi Sosial dalam Pendidikan Karakter di Era Digital: Peluang dan Tantangan. Social Studies in Education, 02, 191–206. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15642/sse.2024.2.1.191-206

Faj, A. (2012). Revitalisasi Pembentukan Moral Generasi Bangsa Melalui Pendidikan Islam. Jurnal At-Ta’dib, 7(1).

Hannan, A. (2018). Islam moderat dan tradisi popular pesantren: Strategi penguatan Islam moderat di kalangan masyarakat Madura melalui nilai tradisi popular Islam berbasis pesantren. Dialektika, 13(2).

Harahap, M. (2015). Revitalisasi Fungsi Lembaga Pendidikan Rumah, Masjid Dan Madrasah menurut Abdullah Nasih Ulwan Dalam Kitab Tarbiyah Al-Aulad Fi Al-Islam. IAIN Padangsidimpuan.

Hartini, D. (2019). Kontekstualisasi Makna Jihad di Era Milenial. Dialogia: Jurnal Studi Islam Dan Sosial, 17(1), 84–92.

Heriyudanta, M. (2023). Internalisasi nilai-nilai Islam moderat dalam proses pendidikan Islam di Indonesia. Ma'alim: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 203-215. https://doi.org/10.21154/maalim.v4i2.7250

Faozi, I., Mubin, N., & Fuadi, S. I. (2024). Pendidikan Islam Moderat di Pondok Pesantren Tanbihul Ghofiliin Banjarnegara. Kartika: Jurnal Studi Keislaman, 4(1), 120-131. https://doi.org/10.59240/kjsk.v4i1.60

Kahar, S., & Zai, M. I. M. (2025). Pemahaman Pendidikan Islam Moderat di Perguruan Tinggi Islam: Studi Terhadap Mahasiswa STAIN Mandailing Natal. ALACRITY: Journal of Education, 616-630. https://doi.org/10.52121/alacrity.v5i1.694

Naldi, A., Putra, R. A., Satio, W., & Gusmaneli, G. (2024). Metode membentuk akhlak mulia dalam pendidikan islam. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam, 2(2), 244-248. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i2.202

Rahmana, D., & Yenuri, A. A. (2024). Pendidikan Islam Moderat Dalam Pencegahan Paham Radikalisme Di Tanjung Jabung Timur Jambi. Journal Multicultural of Islamic Education, 7(2), 1-11. https://doi.org/10.35891/ims.v7i2.5277

Ramadhani, N. (2024). Tujuan pendidikan Islam dalam membentuk generasi berakhlak mulia. Jurnal Pendidikan Nusantara, 3(2), 78-91. https://doi.org/10.55080/jpn.v2i2.88

Ramadhani, R. A., & Muqowim. (2021). Rekontruksi Pemikiran K.H. Hasyim Asy’ari Tentang Adab Murid Terhadap Guru Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Jurnal Tawadhu, 5(1). https://doi.org/https://doi.org/10.52802/twd.v5i1.119

Ridhahani. (2019). Revitalisasi Pendidikan Nilai dan Karakter Dalam Proses Pembelajaran di Era Millenial. Revitalisasi Pendidikan Nilai Dan Karakter Dalam Proses Pembelajaran Di Era Millenial.

Sarumpaet, A. (2020). Pendidikan Wasathiyah Dalam Al-Qur’an. Guepedia.

Suryawati, C. (2005). Memahami Kemiskinan Secara Multidimensional. Jurnal Manajemen Pelayanan Kesehatan, 08.

Syamsuriah. (2019). Tantangan Dakwah di Era Milenial. Jurnal Ilmiah Islamic Resources, 16(2), 165–172. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33096/jiir.v16i2.17

Tanyid, M. (2014). Etika Dalam Pendidikan: Kajian Etis Tentang Krisis Moral Berdampak Pada Pendidikan. Jurnal Jaffray, 12(2).

Tofan Rapiera Yudha. (2015). Konsep Pendidikan Islami Menurut Mohammad Natsir (Studi Pada Buku Capita Selecta Karya Mohammad Natsir). Universitas Pendidikan Indonesia.

Ulfa, F. M., & Farih, M. (2025). Pendidikan Islam Moderat Dalam Menumbuhkan Karakter Religius Dan Kebangsaan Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Al-Fatih, 8(1), 54-78. https://doi.org/10.61082/alfatih.v8i1.445

Yumnah, S. (2020). Implementasi Pendidikan Islam Moderat Di Pondok Pesantren Bayt Al-Hikmah Kota Pasuruan. Pancawahana: Jurnal Studi Islam, 15(1), 37-52.

Downloads

Published

2025-12-05