ANALISIS MOTIVASI DAN KESADARAN BELAJAR WARGA BELAJAR DALAM PERSPEKTIF FILSAFAT PENDIDIKAN MASYARAKAT DI PKBM TAMAN BELAJAR MASYARAKAT

Authors

  • Anisa Nur Baidah Ginting Universitas Negeri Medan
  • Salwa Zahra Universitas Negeri Medan
  • Sasta Glovia Talenta Purba Universitas Negeri Medan
  • Elizon Nainggolan Universitas Negeri Medan
  • Michael Yudha Pratama Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61722/jinu.v3i1.7592

Keywords:

learning motivation, learning awareness, community education philosophy, PKBM, non-formal education, learners.

Abstract

. This study aims to analyze the motivation and learning awareness of learners at the Community Learning Center (PKBM) Taman Belajar Masyarakat (Community Learning Center), Jl. Pukas Raya No. 36, Bandar Klippa Village, Percut Sei Tuan District, Deli Serdang Regency, from the perspective of the Community Education Philosophy. The study used a descriptive qualitative approach, collecting data through observation, interviews with administrators, tutors, and learners, and photographic documentation. The results indicate that the motivation and learning awareness of learners are diverse and partly low, especially among participants who participate in the program solely to obtain a diploma. Learners with intrinsic motivation are more active and consistent, while the role of tutors through a personal approach and interactive learning methods has proven significant in increasing participation and learning awareness. These findings confirm that the success of learning in PKBM is influenced by the synergy between learners' internal motivation, tutor support, and a conducive learning environment, in line with the principles of empowerment and independence in the community education philosophy.

References

Agustin, R., & Winarti, S. (2024). Pengembangan motivasi belajar warga belajar di PKBM Bina Mandiri Center. Jurnal Pendidikan Nonformal, 12(1), 33–41.

Fadillah, T. (2022). Peran tutor dalam meningkatkan keterampilan belajar peserta didik pendidikan kesetaraan. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 9(2), 112–120.

Haryanto, A., & Wulandari, S. (2023). Metode pembelajaran partisipatif dalam meningkatkan keaktifan warga belajar PKBM. Journal of Nonformal Education Studies, 7(1), 55–64.

Indriyani, R., Ayub, A., & Syafitra, E. (2024). Faktor-faktor yang memengaruhi motivasi belajar warga belajar pada program kesetaraan di PKBM Kak Seto. Jurnal Pendidikan Nonformal, 13(1), 27–36.

Kamil, M. (2009). Pendidikan masyarakat: Konsep dan strategi. Bandung: Alfabeta.

Kasiram, M. (2008). Metodologi penelitian. Malang: UIN-Maliki Press.

Kurniawan, H. (2014). Pendidikan masyarakat: Teori dan praktik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Majid, A. (2016). Perencanaan pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mesiono. (2012). Pendidikan dan pemberdayaan masyarakat. Medan: Perdana Publishing.

Moleong, L. J. (2010). Metodologi penelitian kualitatif (Edisi Revisi). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Putri, R., & Hidayat, S. (2022). Tantangan pendidikan masyarakat dalam pengembangan PKBM. Jurnal Nonformal dan Pemberdayaan Masyarakat, 5(2), 91–104.

Raharjo, D., Suminar, A., & Muarifuddin, M. (2016). Hambatan belajar warga belajar pada program pendidikan kesetaraan. Jurnal Nonformal & Community Empowerment, 4(1), 45–53.

Rohman, M. (2022). Faktor-faktor psikologis yang memengaruhi partisipasi warga belajar dewasa. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 9(1), 23–32.

Senjawati, N. (2023). Motivasi warga belajar dalam mengikuti program kesetaraan. Jurnal Pendidikan Nonformal, 11(2), 87–96.

Suryadi, T. (2023). Analisis tantangan fasilitas pembelajaran pada PKBM. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 10(2), 73–82.

Uno, H. (2008). Teori motivasi dan pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.

Yulianto, S. (2023). Keterlibatan peserta didik pada program kesetaraan: Pengaruh dari peran tutor. Jurnal Pendidikan Nonformal, 12(3), 55–63.

Downloads

Published

2025-12-11