OPTIMALISASI PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM DALAM MEMBERIKAN INFORMASI PUBLIK OLEH KECAMATAN BANJARSARI KABUPATEN CIAMIS
DOI:
https://doi.org/10.61722/jinu.v3i1.7618Keywords:
Optimization, Social Media Utilization, Public Information.Abstract
This research is motivated by the finding that the Optimization of Instagram Social Media Utilization in Providing Public Information by Banjarsari Subdistrict, Ciamis Regency has not run optimally due to limited internet coverage, limited human resources managing social media, the absence of dedicated staff fully responsible for information publication, as well as a lack of consistency in updating content. The research problem in this study is: How is the optimization of Instagram social media utilization in providing public information by Banjarsari Subdistrict, Ciamis Regency. The data sources in this research consist of 6 informants. This research uses a qualitative descriptive method. The data analysis techniques used in this study include data collection, data reduction, data presentation, and verification. The Research Results and Discussion show that the Optimization of Instagram Social Media Utilization in Providing Public Information by Banjarsari Subdistrict, Ciamis Regency has not been optimal. This is due to several obstacles, such as limited human resources, and the fact that posting information on Instagram is carried out by only one person. The content of the posts is also less attractive because there has not been any highly innovative development along with limited human resources. The community’s limited access to social media, especially for residents who do not own devices or are not active Instagram users, causes the conveyed messages to not reach all layers of society. There is low community participation in these activities, limited equipment and human resources capable of producing creative content with good quality, limited directed content planning, a lack of evaluation regarding the effectiveness of information dissemination, and minimal human resources who understand digital communication strategies. Overall, it has still not run optimally.
References
(2023). Optimalisasi Integrasi Media Sosial Direktorat Jenderal Pemasyarakatan Sebagai Bentuk Keterbukaan Informasi Publik. Jurnal Pustaka Komunikasi, 6(2), 232-246
Adhiatma, P. Y., & Mahmudah, S. M. (2023). Optimalisasi Integrasi Media Sosial Direktorat Jenderal Pemasyarakatan Sebagai Bentuk Keterbukaan Informasi Publik. Jurnal Pustaka Komunikasi, 6(2), 232-246.
Alda, M. (2019). Sistem Informasi Pengolahan Data Surat Masuk dan Surat Keluar Pada Polda Sumatera Utara. Jurnal Informasi Komputer Logika, 1(2).
Anggraini, S., & Maulida, D. (2023). Optimalisasi Peran Humas Pemerintah Kabupaten Nagan Raya Era Digitalisasi sebagai Upaya Mewujudkan Transparansi Informasi Publik. Jurnal Studi Multidisiplin Ilmu, 1(2), 51-58.
Annisa, Z. N., & Wulansari, D. (2024). Pemanfaatan Media Sosial Instagram Sebagai Media Promosi Di Staffee. Ca Bouquet Sidoarjo. Musytari: Neraca Manajemen, Akuntansi, Dan Ekonomi, 6(4), 31-40.
Ardhani, E. P. (2022). Komunikasi Politik Anggota DPRD Kota Semarang Melalui Media Sosial (1 September 2019–28 Februari 2021).
Badan Pusat Statistik Kabupaten Ciamis. (2024). Kecamatan Banjarsari dalam Angka 2024 (Katalog: 1102001.3207100). Ciamis: BPS Kabupaten Ciamis.
Dita, P. M. (2020). Pemanfaatan Media Sosial Instagram Sebagai Media Penyebaran Informasi Pada Humas Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Pekanbaru.
Frando Christo Wulur, Dety Mulyanti. (2023). Analisi Pengaruh Pemanfaatan Media Sosial Dalam Penyebaran Layanan Informasi Publik Di Pemerintah.
Kabul, Y. M. (2022). Implementasi Peraturan Daerah Kabupaten Ngada Nomor 4 Tahun 2019 Tentang Penyelenggaraan Keterbukaan Informasi Publik (Studi kasus di Dinas Komunikasi dan Informatika Kabupaten Ngada, NTT) (Doctoral dissertation, Fakultas Ilmu Sosial dan Politik Universitas Merdeka Malang).
Karlina, R. (2018). Studi Difusi Inovasi Program Layanan Listrik Prabayar PT. PLN (PERSERO) APJ Surakarta Terhadap Adopsi Inovasi pada Masyarakat Surakarta.
Maharani, D. P. (2024). Pemanfaatan Media Sosial Instagram Sebagai Media Penyebaran Informasi Pada Humas Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Pekanbaru (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau)
Maritza, D. F., & Taufiqurokhman, T. (2024). Peranan Masyarakat Sipil dalam Peningkatan Akuntabilitas Birokrasi Melalui Pengawasan Publik yang Aktif. Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi, 14(1), 71-84.
Pemerintah Kabupaten Ciamis. (2022). Peraturan Bupati Ciamis Nomor 35 Tahun 2022 tentang Tugas, Fungsi, dan Tata Kerja Unsur Organisasi Kecamatan dan Kelurahan. Ciamis: Pemerintah Kabupaten Ciamis.
Razzaq, et al. (2018). Keberkesanan penggunaan petak sifir dalam penguasaan fakta asas darab dalam matematik tahun 2. Online Journal for TVET Practitioners.
Sekeon, P. E. Y., Sambiran, S., & Kimbal, A. (2022). Akuntabilitas Pelayanan Publik Dalam Pengurusan Surat Izin Mendirikan Bangunan (IMB) (Studi Kasus: Dinas Penanaman Modal Dan Pelayanan Perizinan Terpadu Satu Pintu Kota Manado). GOVERNANCE, 2(1).
Sukrillah, A., Ratnamulyani, I. A., & Kusumadinata, A. A. (2017). Pemanfaatan media sosial melalui whatsapp group FEI sebagai sarana komunikasi. Jurnal Komunikatio, 3(2).
Sumartias et al. (2023). Peningkatan Literasi Pendidikan Dasar Era Industri 4.0 di anjarsari & Kencana Indah II Kab. Bandung
Suyasa, I. M., & Sedana, I. N. (2020). Mempertahankan Eksistensi Media Cetak Di Tengah Gempuran Media Online. Jurnal Komunikasi Dan Budaya, 1(1), 56-64.
Umar, A. A., Sumule, M., & Jaya, A. (2021). Kredibilitas Pustakawan dalam Memberikan Informasi Isi Koleksi Layanan Anak di Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Kabupaten Konawe. Jurnal Literasi Perpustakaan Dan Informasi UHO, 1(1), 8-14.
Wahid, U., & Amalia, N. (2020). Tantangan humas pemerintah daerah dalam upaya publikasi inovasi program smart city. Nyimak: Journal of Communication, 4(1), 35-51.
Wirayudha, M. H., Sabaruddin, H., & Sabaruddin, H. (2024). Optimalisasi Pemanfaatan Media Sosial Instagram@ humaskabklaten Sebagai Media Penyebaran Informasi Di Kabupaten Klaten (Doctoral dissertation, IPDN).
Wulur, F. C., & Mulyanti, D. (2023). Analisis Pengaruh Pemanfaatan Media Sosial Dalam Penyebaran Layanan Informasi Publik Di Pemerintah. Manabis: Jurnal Manajemen dan Bisnis, 2(1), 37-45
Abdullah Thamrin. (2016) Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT. Raja garfindo persada.
Atmoko Dwi, Bambang. (2018). Instagram Handbook Tips Fotografi Ponsel. Jakarta: Media Kita.
Moleong. 2019. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung : PT. Remaja. Rosdaka
Saputra, A. M. A., Kharisma, L. P. I., Rizal, A. A., Burhan, M. I., & Purnawati, N. W. (2023). TEKNOLOGI INFORMASI: Peranan TI dalam berbagai bidang. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Silalahi, Ulber. (2017). Metode Penelitian Sosial. Bandung: PT. Refika Aditama
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Indonesia, P. R. (2008). Undang-undang Republik Indonesia nomor 14 tahun 2008 tentang keterbukaan informasi publik.
Nomor, U. U. (14). Tahun 2008 tentang keterbukaan informasi publik.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH NUSANTARA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.










