PENGARUH SUPERVISI AKADEMIK TERHADAP KUALITAS PEMBELAJARAN DI MADRASAH ALIYAH SYARIFUDDIN LUMAJANG
DOI:
https://doi.org/10.61722/jinu.v3i1.7632Keywords:
Kualitas Pembelajaran; Kepala Madrasah; Supervisi Akademik.Abstract
This study aims to analyze the influence of academic supervision on the quality of learning at Madrasah Aliyah Syarifuddin Lumajang. This research employs a quantitative approach with an associative correlational survey design involving 36 teachers as respondents. Data were collected through questionnaires and documentation, and then analyzed using SPSS version 27. The findings indicate that the implementation of academic supervision is in the high category, as is the quality of learning achieved by teachers. The regression test shows a t-value of 3.853, which is higher than the t-table value of 2.032, with a significance level of 0.000 < 0.05, confirming a positive and significant influence of academic supervision on learning quality. The coefficient of determination (30.4%) further demonstrates that academic supervision contributes to improving the learning quality at the madrasah.
References
Ainun, S., Hasri, S., & Sumarlin, M. (2022). Pengaruh supervisi akademik kepala sekolah terhadap guru pada sekolah menengah pertama. Jurnal Administrasi, Kebijakan, dan Kepemimpinan Pendidikan, 2(1), 57–63.
Anwar, M. (2021). Kepemimpinan kepala madrasah dalam peningkatan kualitas pembelajaran guru. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 286–297.
Fajriya, R. N., Gunawan, A., & Fauzi, A. (2023). Teknik supervisi akademik. JIMPI: Jurnal Inovatif Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 13–16.
Fauzin, F., Susilo, J., Hardi, J., Su’ad, & Ahmad, H. (2023). Supervisi akademik pengawas sekolah untuk meningkatkan profesionalisme guru. Equity in Education Journal, 5(1), 54–63.
Fifin, A. R., Widya, K., & Rosalina, G. (2024). Pengaruh supervisi akademik dan motivasi kerja terhadap kinerja guru. Jurnal Inovasi Pembelajaran di Sekolah, 5(1), 241–255.
Gagné, R. M. (1985). The conditions of learning and theory of instruction. New York: Holt, Rinehart, and Winston.
Glickman, C. D., Gordon, S. P., & Ross-Gordon, J. M. (2018). SuperVision and instructional leadership (10th ed.). Boston: Pearson.
Irawan, T., Hasan, M., & Fernadi, M. F. (2021). Supervisi akademik kepala madrasah dalam meningkatkan mutu pembelajaran. Jurnal An-Nur, 7(2), 47–67.
Ismal, H., & Wahyuni, S. (2021). Implementasi supervisi akademik dalam meningkatkan kualitas pembelajaran di madrasah. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 46–56.
Khikmah, M. (2024). Supervisi akademik kepala madrasah dalam meningkatkan mutu pembelajaran. UNISAN Jurnal: Manajemen dan Pendidikan, 3(5), 5–13.
Marlina, D. (2024). Pengaruh supervisi akademik kepala sekolah terhadap motivasi kerja guru. Skripsi. UIN Raden Intan Lampung.
Nikmah, R. M. (2024). Pengaruh supervisi akademik terhadap mutu pembelajaran madrasah. Skripsi. UINSA Surabaya.
Nasmin, A. N., Arifin, N., & Rahman, D. (2023). Supervisi akademik dalam meningkatkan kualitas pembelajaran. Nazzama Journal of Management Education, 3(1), 104–115.
Prasojo, L. D., & Sudiyono. (2011). Supervisi pendidikan. Yogyakarta: Gava Media.
Riskianti. (2024). Pengaruh supervisi akademik kepala sekolah dan lingkungan kerja terhadap kinerja guru. Skripsi. UIN Datokarama Palu.
Setyaningsih, S., & Suchyadi, Y. (2021). Implementasi supervisi akademik kepala sekolah untuk meningkatkan kinerja guru. Journal of Humanities and Social Studies, 5(2), 179–183.
Shidiq, U., & Jannah, R. (2024). Pengaruh supervisi akademik terhadap profesionalisme guru di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 53(2), 121–134.
Sola, E. (2019). Supervisi akademik versus kualitas pembelajaran. Jurnal Idaarah, 3(1), 151–160.
Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Supriyadi, A. (2020). Pengaruh supervisi akademik terhadap kinerja guru. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(1), 45–56.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH NUSANTARA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.










