STRATEGI PEMBELAJARAN DIFERENSIASI DALAM PEMBELAJARAN AKIDAH AKHLAK UNTUK MEMENUHI KEBUTUHAN HETEROGENITAS SISWA MTS MA’ARIF GONDANG
DOI:
https://doi.org/10.61722/jinu.v3i1.7686Keywords:
Differentiated instruction, Akidah Akhlak education, student heterogeneity, learning strategies, inclusive learningAbstract
Learning in the subject of Akidah Akhlak is inherently faced with heterogeneous student characteristics, including differences in academic ability, learning styles, interests, family background, and readiness to comprehend religious concepts. These variations require teachers to implement instructional strategies that can accommodate diverse learning needs so that every student experiences meaningful and effective learning. Differentiated instruction serves as an approach that provides varied learning opportunities through the adaptation of content, process, and product based on individual student needs. In the context of Akidah Akhlak learning, differentiation enables teachers to adjust the delivery of faith and moral values in ways that are relevant and accessible for students with diverse abilities. This approach not only promotes inclusivity but also enhances student engagement, comprehension of religious principles, and internalization of moral character. This article aims to describe the urgency, implementation practices, and benefits of differentiated instruction in Akidah Akhlak learning as an effort to meet the heterogeneity of students in madrasah settings.
References
Černilec, B., Cotič, M., Felda, D., & Doz, D. (2023). Differences in students’ mathematics knowledge in homogeneous and heterogeneous groups. European Journal of Science and Mathematics Education, 11(1), 15–32. https://doi.org/10.30935/scimath/12431
Daheri, M., Nurhidin, E., & Warsah, I. (2022). Kompetensi Guru Profesional: Potret Perjuangan Pendidikan Islam Syekh Jalaludin. An-Nawa : Jurnal Studi Islam, 4(2), 126–135. https://doi.org/10.37758/annawa.v4i2.522
Dwi Sulistiani. (2013). MENCAPAI KEUNGGULAN BERSAING DENGAN STRATEGI DIFERENSIASI. Diambil dari
Haq, V. A. (2022). MENGUJI VALIDITAS DAN RELIABILITAS PADA MATA PELAJARAN AL QUR’AN HADITS MENGGUNAKAN KORELASI PRODUK MOMENSPEARMAN BROWN. An-Nawa : Jurnal Studi Islam, 4(1).
Hasanah, R. A., & Latifah, M. (2021). Investigasi Online Resilience Remaja: Eksplanasi Peranan Karakteristik Remaja, Karakteristik Keluarga, Kelekatan Remaja-Orang Tua, Regulasi Emosi, dan Hubungan Persahabatan. Jurnal Ilmu Keluarga dan Konsumen, 14(3), 270–281. https://doi.org/10.24156/jikk.2021.14.3.270
https://doi.org/10.37758/annawa.v4i1.419
https://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/e muhasaba/article/view/2454/pdf
Ilham Farid, Reka Yulianti, Amin Hasan, & Tatu Hilaiyah. (2022). Strategi Pembelajaran Diferensiasi Dalam Memenuhi Kebutuhan Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar (Vol. 4).
Issom, F. L., & Nadia, Z. (2021). HUBUNGAN KEBERSYUKURAN DENGAN TEACHER WELL-BEING PADA GURU YANG MENGAJAR DI SEKOLAH DASAR INKLUSI. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 97–104. https://doi.org/10.21009/PIP.352.
komang Sukendra, I. (2015). PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN DIFERENSIASI PROGRESIF BERBANTUAN LKS DALAM UPAYA MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PESERTA DIDIK KELAS X SMA N 7 DENPASAR TAHUN PELAJARAN 2014/2015. Diambil dari https://api.semanticscholar.org/CorpusID:198662626
Kurniasih, S. R., & Hermawan, A. H. (2023). Analisis Sistem Tunjangan Profesi: Kunci Kesejahteraan Bagi Guru Pendidikan Agama Islam. An-Nawa: Jurnal Studi Islam, 5(2), 161–175. https://doi.org/10.37758/annawa.v5i2.706
Kusuma Widyaningrum, H., Ma, F., & Rahmanumeta, rufah. (2016). PENTINGNYA STRATEGI PEMBELAJARAN INOVATIF DALAM MENGHADAPI KREATIVITAS SISWA DI MASA DEPAN. Diambil dari
https://prosiding.unipma.ac.id/index.php/PIS-FoE/article/view/98/98
Magdalena, I., Azzahra Pasyah, F., & Hasanah, N. (2020). IMPLIKASI PERBEDAAN INDIVIDU PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR. Dalam PENSA : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (Vol. 2). Diambil dari https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa
Marlina. (2020). STRATEGI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DI SEKOLAH INKLUSIF. Padang: Afifa Utama. Diambil dari
Maulana Akbar Sanjani, Administrasi, P., Stkip, P., & Binjai, B. (2021). PENTINGNYA STRATEGI PEMBELAJARAN YANG TEPAT BAGI SISWA. Dalam Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan (Vol. 10). Diambil dari
https://www.ejournal.stkipbudidaya.ac.id/index.php/jc/article/view/517/340
Maulidia, F. R., & Prafitasari, A. N. (2023). STRATEGI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DALAM MEMENUHI KEBUTUHAN BELAJAR PESERTA DIDIK. ScienceEdu, 6(1), 55. https://doi.org/10.19184/se.v6i1.40019
Munasir, M., Mustofa, M. A., & Subaidi, S. (2023). Peran Kepala Madrasah Dalam Mengembangkan Budaya Religius di MTs. Negeri 2 Jepara. An-Nawa: Jurnal Studi Islam, 5(2), 120–129. https://doi.org/10.37758/annawa.v5i2.742
Novi Andri Nurcahyono, & Jaya Dwi Putra. (2022). Hambatan Guru Matematika Dalam Mengimplementasikan Kurikulum MerdekaDi Sekolah Dasar. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan. Diambil dari
https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/wacanaakademika/article/view/13523/5418
Rahmat. (2022). Inovasi Pembelajaran PAI Reorientasi Teori Aplikatif Implementatif. CV. Literasi Nusantara Abadi.
Ridhani, M. T. (2022). MENELISIK PENTINGNYA STRATEGI PEMBELAJARAN DALAM MENENTUKAN KEBERHASILAN PEMBELAJARAN SEJARAH ABAD 21. https://doi.org/https://doi.org/10.31219/osf.io/hb6t4
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH NUSANTARA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.










