Hubungan Bahasa dan Pikiran dalam Perspektif Sintaksis dan Pragmatik
DOI:
https://doi.org/10.61722/jinu.v3i1.7778Keywords:
language; mind; syntax; pragmatics; cognitionAbstract
This study examines the relationship between language and thinking from the perspectives of syntax and pragmatics. Language is not only used for communication but also reflects how humans organize thoughts and concepts. From a syntactic perspective, patterns and rules in grammar show how humans organize ideas in an orderly manner. From a pragmatic perspective, language use depends on the social situation, the purpose of speaking, and the understanding of meaning, which indicates how the thought process occurs in interactions. This study uses a qualitative approach by seeking information from various books and articles discussing linguistics and the philosophy of language. The results show that the relationship between language and thought is mutually influential: thoughts shape the way language is structured, while language influences how humans think and understand the world. In conclusion, syntax and pragmatics are two important, complementary parts in explaining the relationship between language structure and human thought processes.
References
Al-Mashadir, :, Sarif, S., Safii, R., & Tjalau, C. A. (2025). Makna dan Struktur Kalimat Nominal dalam Al-Qur’an: Tinjauan Sintaksis-Pragmatik. Jurnal Ilmiah Al-Mashadir, 05, 59. https://doi.org/10.30984/almashadir.v5i1.1356
Asy’ari, H. (2016). Keistimewaan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Al-Qur’an (Vol. 1, Issue 01).
Ayu Angraini, D., Ulya, A., Noviyanti, S., Jambi, U., Jambi -M uara Bulian NoKM, J., endalo Darat, M., Jambi Luar Kota, K., & uaro Jambi, K. M. (2024). Struktur Linguistik Bahasa Sintaksis Dan Sematik. Journal on Education, 07(01), 6664–6675.
David Darwin, M. A. M. M. (2021). Paradigma Strukturalisme Bahasa: Fonologi, Morfologi, Sintaksis, dan Semantik. Jurnal Ilmiah SEMANTIKA, 2, 28–40.
Furqon, M., Maarif, A., Hasanah, A. N., Baeti, I. N., Yusuf Zanuar, M., & Sumarwati, A. (2023). Analisis Deiksis dalam Tulisan Kolom Opini Situs Mojok.co. Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(3), 266–277. https://doi.org/10.55606/lencana.v1i3.1829
Hanafi, M. (n.d.). KESANTUNAN BERBAHASA DALAM PERSPEKTIF PRAGMATIK.
Hasbullah, M. (2020). Hubungan Bahasa, Semiotika Dan Pikiran Dalam Berkomunikasi. 3, 106–124.
Jannah, S. N. S., Rokhmah, A. M., & Yunus Abu Bakar, M. (2025). Strategi Pembelajaran bahasa yang efektif: Antara Kompetensi, Produksi, dan Pembentukan Kemampuan. Jurnal Ilmiah Nusantara (JINU), 2, 886–899. https://doi.org/https://doi.org/10.61722/jinu.v2i3.4837
Kumala Suri, N., Noviyanti’ Silvina, & Tri Agustina, A. (2024). Teori Pragmatika Bahasa dan Kesantunan Berbahasa. Review Pendidikan dan Pengajaran, 7, 17677–17678.
Kusuma Rahayu, I., & Rustono, dan. (2017). Fungsi Pragmatis Implikatur Percakapan Wacana Humor Berbahasa Jawa pada Rubrik Thengil di Majalah Ancas. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka
Lestari, W. D. (2021). Semantik dan Pragmatik terhadap Variasi Redaksi Verbal Teks: Menyingkap Makna Kontekstual dalam Studi Matan Hadis. Journal of Hadith Studies, 4(1), 1–11. https://doi.org/10.32506/johs.v4i1-01
Mahbubi, A., Opier, N. A. L. R., F, A., & Bakar, M. Y. A. (2023). Implementasi Teori Generatif Transformatif Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. An-Nidzam : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Studi Islam, 10(2), 211–228. https://doi.org/10.33507/an-nidzam.v10i2.1127
Purwanti, Y. D., Yufarlina Rosita, F., & Pancarrani, B. (2025). Pragmatik dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia: Meningkatkan Kemampuan Berkomunikasi Siswa (Vol. 2, Issue 1). https://jurnal.pbs.fkip.unila.ac.id/index.php/saka/
Rahayu H, Khairunnisa R, Utami Manurung N, Prihastini Wuriyani E, & Anshari K. (2025). PERBEDAAN PEMAKNAAN KATA DALAM KONTEKS SEMANTIK DAN PRAGMATIK DALAM BERBAHASA DI LINGKUNGAN SEKOLAH PADA SISWA KELAS 5 DI SDN 064990 MEDAN. Jurnal Sains Student Research, 3, 222–234.
Rizkyanti R, R. A. H. C. A. R. (2025). Struktur Kebahasaan Bahasa Indonesia Sebagai Rujukan Pengunaan Bahasa (Sintaksis). Jurnal Multidisiplin Ilmu Akademik, 2, 27–33.
Santoso. (2020). Hubungan Penguasaan Sintaksis dan Penalaran dengan Kemampuan Menulis Paragraf Eksposisi. Jurnal Ilmiah Indonesia, 5, 146.
Sumarlam, Pamungkas, S., & Susanti, R. (2017). PEMAHAMAN DAN KAJIAN PRAGMATIK.
Suri Kumala N, Noviyanti S, & Agustina Tri A. (2024). TEORI PRAGMATIKA BAHASA DAN KESANTUNAN BERBAHASA. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7, 17676–17682.
Suryani MAN, T., Selatan, P., & Corresponding Author, I. (2023). Pengaruh Penguasan Sintaks Arab Terhadap Pemahaman Teks Bahasa Arab Pada Siswa MAN 2 Pesisir Selatan. In Journal of Educational Research and Humaniora (JERH) (Vol. 1). https://pusdikra-publishing.com/index.php/jisc
Syalomitha Geraldine, K., & Manik, B. (2025). PRAGMATIK DAN SISTEM KAJIANNYA PRAGMATICS AND ITS SYSTEM OF STUDY. JURNAL INTELEK INSAN CENDIKIA, 2, 7291–7295. https://jicnusantara.com/index.php/jiic
Tarmini, W., Hum Dra Rr Sulstyawati, M., Hum Tim Editor Hasmawati, M., & Teknis Editing Muhammad Alfian, R. (2019). SINTAKSIS BAHASA INDONESIA. www.uhamkapress.com
Wulandari, K. D., Wardah, A., Syarifah, L., & Yunus Abu Bakar, M. (2024). Optimalisasi Pembelajaran Melalui Pemahaman Kemampuan Awal Peserta Didik. Jurnal Sains Student Research, 2, 34–45.
Yunus Abu Bakar, M., Ummah, A. R., & Sekarningrum, R. (2025). Menelusuri Jejak Teori Generatif-Transformatif: Dari Pokok Pikiran Hingga Uji Coba Lapangan. Jurnal Ilmiah Nusantara, 2, 109–125.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH NUSANTARA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.










