Kualitas Pelayanan Administrasi Kependudukan Di Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kabupaten Tojo Una-Una
DOI:
https://doi.org/10.61722/jirs.v1i4.1045Keywords:
Assurance ; Empathy; Physical Appearance; Reliability; ResponsivenessAbstract
In general, this research aims to find out the quality of Population Administration Services at the Population and Civil Registration Service of Tojo Una-Una Regency. In writing, this research uses a descriptive research method, namely research carried out in certain rules that exist in real life which describe and explain systematically and accurately the situation of the Quality of Population Administration Services at the Population and Civil Registration Service of Tojo Una-Una Regency. The basis of the research used is qualitative research. The theory used in this research is the theory of Zeithaml, Parasuraman, Bery and friends which includes five indicators, namely Physical Appearance, Reliability, Responsiveness, Assurance, and Empathy. The results of the research show that the Quality of Population Administration Services at the Population and Civil Registration Service of Tojo Una-Una Regency can be concluded that of the 5 (five) aspects used, namely Tangibles, Reliability, Responsiveness, Assurance and Empathy, 3 (three) aspects have worked well. optimal, namely Tangibles, Reliability, and Responsiveness. Meanwhile, 2 (two) aspects that have not run optimally are Assurance and Empathy.
References
Angkat, Koko Mulyanto, Abdul Kadir, and Isnaini Isnaini. "Analisis Pelayanan Administrasi Kependudukan pada Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Dairi." Jurnal Administrasi Publik (Public Administration Journal) 7.1 (2017): 33-48.
Ariani, 2005. Manajemen Kualitas (Pendekatan sisi Kualitatif), Jakarta: Ghalia Indonesia
Denhardt J. V. and R. B. Denhardt. (2003). The New Public Service; Serving, not Steering. New York: M.E. Shape.
Dudi Komarudi, 2022. Analisis Kualitas Pelayanan Administrasi Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Tapanuli Selatan. Tesis. Universitas Medan Area Medan.
Fandy Tjiptono. 2017. Strategi Pemasaran. Edisi 4.
Kotler, 2012. Prinsip-prinsip Pemasaran, Edisi 13. Jakarta: Erlangga.
Maulana, Ahmad Kevin, and Endang Larasati. "Analisis Kualitas Pelayanan Administrasi Kependudukan di Kecamatan Klari Kabupaten Karawang." Journal of Public Policy and Management Review 6.2 (2017): 659-668.
Mahmoedin. 2010. Melacak Kredit Bermasalah. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.
Moenir. (2002). Manajemen Pelayanan Umum di Indonesia. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Oktari, Disa Mulia. Analisis Pelayanan Administrasi Kependudukan Pada UPT Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kecamatan Mandau Kabupaten Bengkalis. Diss. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, 2020.
Pane, Arya Duta Permana, and Suhairi Suhairi. "Analisis Pelayanan Administrasi Kependudukan pada Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Provinsi Sumatera Utara." JIKEM: Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi dan Manajemen 2.2 (2022): 1569-1589
Pasolong, Herbani. 2007. Teori Administrasi Publik. Bandung: Alfabeta
Rubiyantiningsih, 2021. Kualitas Pelayanan Administrasi Kependudukan di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Semarang. Tesis. Universitas 17 Agustus 1945 Semarang.
Saefullah. 1999. Konsep dan Metode Pelayanan Umum yang Baik, dalam Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik. Sumedang: Fisip Unpad.
Sari, Luh Ratna, and I. Nyoman Mangku Suryana. "Efektivitas Pelayanan Administrasi Kependudukan di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Jembrana." SINTESA (Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik) 10.2 (2019): 83-89.
Sinambela, Lijan Poltak, Dkk. 2010. Reformasi Pelayanan Publik. Jakarta: Bumi Aksara.
Supranto, Johannes. 2006. Pengukuran Tingkat Kepuasan Pelanggan Untuk Menaikan Pangsa Pasar. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Sutopo dan Sugiyanti. 1998. Pelayanan Prima. Jakarta: Lembaga Administrasi RI.
Syahirah, Nur. Analisis Pelayanan Administrasi Kependudukan Pada Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kabupaten Kampar. Diss. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, 2020.
Tridyanthi, Khori Ayu, and Nurbaiti Nurbaiti. "Analisis Pelayanan Administrasi Kependudukan Dalam Pembuatan Akta Kelahiran Dan Kartu Keluarga Di Kantor Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kota Medan." Ekonomi Bisnis Manajemen dan Akuntansi (EBMA) 3.2 (2022): 851-857.
Tuju, Melinda A. Michiko, Marthen Kimbal, and Michael Mantiri. "Kualitas Pelayanan Administrasi Kependudukan Dinas Kependudukan Dan Catatan Sipil Kabupaten Minahasa Selatan (Suatu Studi Tentang Pelayanan Akta Kelahiran)." JURNAL EKSEKUTIF 2.2 (2017).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH RESEARCH STUDENT
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.