KREATIVITAS GURU DALAM PENGGUNAAN MEDIA YOUTUBE PADA PEMBELAJARAN PAI DI KELAS V SD NEGERI 100790 SITUMBAGA KABUPATEN PADANG LAWAS UTARA

Authors

  • Eva Khoirunnisa UIN Sjech M.Djamil Djambek Bukittinggi
  • Charles Charles UIN Sjech M.Djamil Djambek Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.61722/jirs.v1i4.1076

Keywords:

Kata kunci: Kreativitas Guru, Media Youtube, Pembelajaran

Abstract

Abstract. This research is motivated by the low creativity of teachers today. This is seen from the reality in the field. This study aims to find out how the teacher's creativity in using YouTube media in PAI learning at SDN 100790 Situmbaga, North Padang Lawas district. This research is a research using qualitative research methods with a phenomenological approach. Collecting data through observation, interviews, and documentation. The data analysis techniques used in this study are data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study show that the teacher's creativity in creating new ideas is only developing videos from YouTube, and in developing new concepts is by making videos or learning content and when finding something new is looking for references from other accounts and in producing something new it can make students understand more about learning and the obstacles faced by teachers are the lack of learning infrastructure in schools, such as laptops, frequent power outages, making the network slower.

References

Abdullah, & Faisal, M. (2023). Dasar-dasar Manajemen Keuangan. Universitas Muhammadiyah.

Abdullah, R. (2017). Pembelajaran Dalam Perspektif Kreativitas Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, 4, no, 35.

Hikmawati, H., & Ayub, S. (2021). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Saat Pandemi COVID-19 Untuk Mengembangkan Kreativitas Mahasiswa. Unram Journal Of Community Service, Vol 2, No., 64–72.

Lexy Moleong J. (2012). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Narwanti, S. (2011). Creative Learning (Kiat Menjadi Guru Kreatif dan Favorit). Familia.

Pentury., H. J. (2017). Pengembangan Kreativitas Guru Dalam Pembelajaran Kreatif Pelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Ilmiah Kependidikan, Vol. 4. No, 269.

Pujiwantoro, Z. A. (2018). Kreativitas Guru Dalam Penggunaan Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Rumpun Pendidikan Agama Islam Di Mi Negeri Watuagung Tambak Banyumas. Vol 2, No., 103.

Rachmawati, Y., & Kurniati, E. (2010). Strategi Pengembangan Kreativitas pada Anak. Kencana Prenada Media Group.

Reynata, A. V. E. (2022). Penerapan Youtube Sebagai Media Baru Dalam Komunikasi. 100.

Sabri, A. (2020). Pendidikan Islam Menyongsong Era Industri 4.0. CV. Budi Utama.

Sistadewi, M. A. (2021). Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, Vol 10 No, 188.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. CV: Alfabeta.

Sulastri, T. (2022). Kreativitas Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Penggunaan Media Pembelajaran Siswa Di SD Negeri 043 Bengkulu Utara. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, Vol 2, No, 369.

Downloads

Published

2024-03-09

Issue

Section

Articles