TELA’AH METODE PEMBELAJARAN DAN TANTANGAN PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL KURIKULUM 2013 DAN KURIKULUM MERDEKA

Authors

  • Muhammad Rahmat Alwafi Universitas Negeri Jakarta
  • Desy Safitri Universitas Negeri Jakarta
  • Sujarwo Sujarwo Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.61722/jirs.v1i4.1106

Keywords:

Evaluate, Integration, Curriculum

Abstract

This study evaluates transdisciplinary learning methods and challenges in Social Sciences (IPS) learning in the 2013 Curriculum and the Independent Curriculum. This method emphasizes the integration of concepts from different social science disciplines, applied holistically. The challenge of implementing this method in both curricula, involves teacher readiness, availability of resources, and student understanding. The 2013 curriculum emphasizes cross-subject integration, while the Merdeka Curriculum provides flexibility for teachers. Qualitative research involves analysis of documents, literature, and interviews with social studies teachers. The research findings provide insight into the potential and barriers of transdisciplinary methods in both curricula, with implications for teacher skills development, resource improvement, and better understanding to improve social studies learning effectiveness.

References

Barlian, U. C., & Solekah, S. (2022). Implementasi kurikulum merdeka dalam meningkatkan mutu pendidikan. JOEL: Journal of Educational and Language Research, 1(12), 2105-2118.

Dewantara, A. B. J., Sutama, I. M., & Wisudariani, N. M. R. (2019). Pembelajaran bahasa Indonesia berbasis teks di SMA Negeri 1 Singaraja. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha, 9(2).

Dewi, R. P. (2014). Penerapan metode pembelajaran role playing untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPS di sekolah dasar Retrieved from : https://ejournal.unesa.ac.id

Djamarah, dkk. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Kemendikbud. (2013). Salinan Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan. Permendikbud No. 67 Tahun 2013 Tentang Kerangka Dasar Dan Struktur Kurikulum Sekolah Dasar/madrasah Ibtidaiyah (peraturan.go.id)

Kemendikbud. (2022). Kurikulum Merdeka. https://ditpsd.kemdikbud.go.id/hal/kurikulum-merdeka

Lisnawati, S. (2016). The habituation of behavior as students’ character reinforcement in global era. Jurnal Pendidikan Islam, 2(3), 413-428.

Lotivio-Bedural, Z., Ali, M., Sapriya, S., & Disman, D. (2019, April). Pedagogical content knowledge in social studies: A scoping review. In 3rd Asian Education Symposium (AES 2018) (pp. 375-380). Atlantis Press.

Manalu, J. B., Sitohang, P., & Henrika, N. H. (2022). Pengembangan perangkat pembelajaran kurikulum merdeka belajar. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 80-86.

Mulyasa, H. E. (2021). Implementasi kurikulum 2013 revisi: dalam era industri 4.0. Bumi Aksara.

Ningtiasih, S. W. (2022, June). Metode Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. In Prosiding Seminar Nasional (Kolaborasi Pendidikan dan Dunia Industri) (Vol. 1, No. 1, pp. 178-185).

Nisa, J. (2015). Outdoor learning sebagai metode pembelajaran ips dalam menumbuhkan karakter peduli lingkungan. Sosio-Didaktika: Social Science Education Journal, 2(1), 1-11.

Permana, E. P. (2016). Penerapan Metode pembelajaran kooperatif Numbered Heads Together (NHT) untuk Meningkatkan hasil belajar dan berpikir kritis siswa pada mata pelajaran IPS SD. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 1(2).

Priantini, D., Suarni, N. K., & ... (2022). Analisis Kurikulum Merdeka dan Platform Merdeka Belajar untuk Mewujudkan Pendidikan yang Berkualitas.

Downloads

Published

2024-03-20

Issue

Section

Articles