ANALISIS KESENJANGAN SOSIAL DI SD N 06 KAYU AGUNG

Authors

  • Muhammad Rizky Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Indah Nur Aziza Alfatonah Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Muhammad Aldri Putra Pratama Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang

DOI:

https://doi.org/10.61722/jirs.v1i5.1222

Keywords:

Kesenjangan sosial; Ketimpangan; Sekolah Dasar

Abstract

The purpose of this study is to analyze and describe the social gap that exists in SDN 06 Kayu agung along with its causes and solutions. The research method used is qualitative descriptive. The social situation is SDN 06 Kayu agung. The sampling technique is simple random sampling. The results showed social inequalities in various aspects such as facilities and infrastructure, access to education, economy and parenting.

Author Biography

Muhammad Rizky, Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang

 

 

References

Ageng Saepudin Kanda S, & Tiara Meriska, E. (2024). Dampak Platform Media Sosial TikTok terhadap Perilaku Siswa Kelas III SDN Cibiru 06. JURNAL ILMIAH RESEARCH STUDENT, 1(4), 36–44. https://doi.org/10.61722/jirs.v1i4.863

Aisyah, N. N. (2022). Analisis Penyebab Serta Dampak Kesenjangan Sosial-Ekonomi Pasca Pandemi Beserta Solusi Untuk Mengatasinya. Proceedings Series of Educational Studies National Conference from Magister of Education Management . Diambil dari http://conference.um.ac.id/index.php/pses/article/download/8150/2468

Amanullah, W. A., & Wantini, W. (2024). Analisis Kesenjangan Sosial di Sekolah: Perspektif Sosiologi Pendidikan Islam (Studi Kasus di SDN Bhayangkara Yogyakarta). Jurnal Dirosah Islamiyah, 6(1), 54–66. https://doi.org/10.47467/jdi.v6i1.571

Burns, A., & Homel, R. (1985). Social Inequalities and Adjustment to School. Australian Journal of Education, 29(1), 76–91. https://doi.org/10.1177/000494418502900107

Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar Dan Pembelajaran. Pare-pare: CV. Kaffah Learning Center.

Emzir. (2020). Metodologi Penelitian Pendidikan (1 ed.). Jakarta: Rajawali Pers.

Genevey, R., & Pachauri, R. K. (2013). Reducing inequalities: A Sustainable Development Challenge. Delhi: TERI Press. Diambil dari https://agritrop.cirad.fr/569731/1/01-PFL%202013%20Inequalities.pdf

Hamdayama, J. (2016). Metodologi Pengajaran (1 ed.). Jakarta: PT Bumi Aksara.

Handayani, N., & Watiyah. (2021). PERAN GURU BK DALAM MENGURANGI KESENJANGAN SOSIAL EKONOMI SISWA SMA AL-IKHLAS. Muhafadzah, 2(1), 30–37. Diambil dari https://e-journal.iai-al-azhaar.ac.id/index.php/muhafadhah/index

Hayati, A. F. (2020). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Bimbingan Belajar Online. Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi (JIPE), 10(1), 78. https://doi.org/10.24036/011085130

Herdiana, D. (2022). Kemiskinan, Kesenjangan Sosial dan Pembangunan Desa. Jurnal Inovasi Masyarakat, 2(3), 172–180. https://doi.org/10.33197/jim.vol2.iss3.2022.985

Herdiansyah, D., & Kurniati, P. S. (2020). PEMBANGUNAN SEKTOR PENDIDIKAN SEBAGAI PENUNJANG INDEKS PEMBANGUNAN MANUSIA DI KOTA BANDUNG. Jurnal Agregasi : Aksi Reformasi Government dalam Demokrasi, 8(1). https://doi.org/10.34010/agregasi.v8i1.2765

Hidayat, A. (2017). Kesenjangan sosial dalam pendidikan. Jurnal Justisi Hukum, 2(1). Diambil dari https://core.ac.uk/download/pdf/322468389.pdf

Hujaimah, S., Fadhilah, A. A., Fiqri, R., Sasmita, P., Aisyah, ’, Salsabila, N., … Santoso, G. (2023). Faktor, Penyebab, dan Solusi Kesenjangan Sosial Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Transformatif (JPT), 02(06).

Kurnia, H., Jonata, Zahra, D. N., Saputra, R., & Husni, A. (2021). SOSIOLOGI PENDIDIKAN. Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi.

Lega, D., & Hartanto. (2023). Tanggungjawab Pemerintah dan Kesenjangan Sosial Dalam Pendidikan. Adil, 4(2).

Nadziroh, Chairiyah, & Pratomo, W. (2018). HAK WARGA NEGARA DALAM MEMPEROLEH PENDIDIKAN DASAR DI INDONESIA. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 4(4), 400–405. Diambil dari https://media.neliti.com/media/publications/259091-hak-warga-negara-dalam-memperoleh-pendid-14edfd21.pdf

Rahmawati, S. (2020). Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(3).

Rizky, M., Ihwanah, A., Aldri, M., Pratama, P., & Muthmainnah, A. (2023). The Influence of Learning Media Using the Assemblr Edu Application on Student Learning Interest in Class V Science Subjects at SD Palembang. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3, 9552–9562. Diambil dari https://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/download/1499/1118

Rizky, M., Maryamah, Pratama, M. A. P., & Desilawati, D. (2023). Revitalisasi Pendidikan : Pengaruh Metode Pembelajaran Nabi Muhammad terhadap Motivasi Belajar Siswa MI Era 5.0. Basicedu, 7(5). https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.6152

Septiani, A., Fasa, M. I., & Suharto, S. (2022). MENGATASI DAN MENYIKAPI KESENJANGAN SOSIAL DENGAN MENGGUNAKAN PENERAPAN EKONOMI SYARIAH. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 15(1), 140–148. https://doi.org/10.46306/jbbe.v15i1.130

Slameto. (2021). Belajar dan {Faktor}-{Faktor} yang {Mempengaruhi} (Revisi, Vol. 6). Jakarta: Rineka Cipta.

Smaldino, S. E., Lowther, D. L., & Russell, J. D. (2014). Instructional technology and media for learning (Tenth edit). Harlow: Pearson Education Limited.

Sudaryono. (2018). Metodologi Penelitian (1 ed.). Depok: Rajawali Pers.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan RnD (27 ed.). Bandung: Alfabeta.

Utamia, D. G. S. A. M., & Indrawan, I. K. (2024). NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PEWARISAN TARI BARIS JOJOR LUTUNG JENUK DI DESA SELULUNG KINTAMANI. Jurnal Ilmiah Research Student, 1(5), 1–7. https://doi.org/https://doi.org/10.61722/jirs.v1i5.1170

Vito, B., & Krisnani, H. (2015). KESENJANGAN PENDIDIKAN DESA DAN KOTA. Prosiding Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, 2(2). https://doi.org/10.24198/jppm.v2i2.13533

Wachidah, K., & Wulandari, F. E. (2014). MITOS KESEMPATAN SAMA DAN REPRODUKSI KESENJANGAN SOSIAL: Gambaran Nyata Kesenjangan Sosial dalam Pendidikan terhadap Anak-anak Petani Tambak Pinggiran Sidoarjo. Society, 11.

Downloads

Published

2024-05-01

Issue

Section

Articles