ANALISIS KESENJANGAN SOSIAL DI SD N 06 KAYU AGUNG
DOI:
https://doi.org/10.61722/jirs.v1i5.1222Keywords:
Kesenjangan sosial; Ketimpangan; Sekolah DasarAbstract
The purpose of this study is to analyze and describe the social gap that exists in SDN 06 Kayu agung along with its causes and solutions. The research method used is qualitative descriptive. The social situation is SDN 06 Kayu agung. The sampling technique is simple random sampling. The results showed social inequalities in various aspects such as facilities and infrastructure, access to education, economy and parenting.
References
Ageng Saepudin Kanda S, & Tiara Meriska, E. (2024). Dampak Platform Media Sosial TikTok terhadap Perilaku Siswa Kelas III SDN Cibiru 06. JURNAL ILMIAH RESEARCH STUDENT, 1(4), 36–44. https://doi.org/10.61722/jirs.v1i4.863
Aisyah, N. N. (2022). Analisis Penyebab Serta Dampak Kesenjangan Sosial-Ekonomi Pasca Pandemi Beserta Solusi Untuk Mengatasinya. Proceedings Series of Educational Studies National Conference from Magister of Education Management . Diambil dari http://conference.um.ac.id/index.php/pses/article/download/8150/2468
Amanullah, W. A., & Wantini, W. (2024). Analisis Kesenjangan Sosial di Sekolah: Perspektif Sosiologi Pendidikan Islam (Studi Kasus di SDN Bhayangkara Yogyakarta). Jurnal Dirosah Islamiyah, 6(1), 54–66. https://doi.org/10.47467/jdi.v6i1.571
Burns, A., & Homel, R. (1985). Social Inequalities and Adjustment to School. Australian Journal of Education, 29(1), 76–91. https://doi.org/10.1177/000494418502900107
Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar Dan Pembelajaran. Pare-pare: CV. Kaffah Learning Center.
Emzir. (2020). Metodologi Penelitian Pendidikan (1 ed.). Jakarta: Rajawali Pers.
Genevey, R., & Pachauri, R. K. (2013). Reducing inequalities: A Sustainable Development Challenge. Delhi: TERI Press. Diambil dari https://agritrop.cirad.fr/569731/1/01-PFL%202013%20Inequalities.pdf
Hamdayama, J. (2016). Metodologi Pengajaran (1 ed.). Jakarta: PT Bumi Aksara.
Handayani, N., & Watiyah. (2021). PERAN GURU BK DALAM MENGURANGI KESENJANGAN SOSIAL EKONOMI SISWA SMA AL-IKHLAS. Muhafadzah, 2(1), 30–37. Diambil dari https://e-journal.iai-al-azhaar.ac.id/index.php/muhafadhah/index
Hayati, A. F. (2020). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Bimbingan Belajar Online. Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi (JIPE), 10(1), 78. https://doi.org/10.24036/011085130
Herdiana, D. (2022). Kemiskinan, Kesenjangan Sosial dan Pembangunan Desa. Jurnal Inovasi Masyarakat, 2(3), 172–180. https://doi.org/10.33197/jim.vol2.iss3.2022.985
Herdiansyah, D., & Kurniati, P. S. (2020). PEMBANGUNAN SEKTOR PENDIDIKAN SEBAGAI PENUNJANG INDEKS PEMBANGUNAN MANUSIA DI KOTA BANDUNG. Jurnal Agregasi : Aksi Reformasi Government dalam Demokrasi, 8(1). https://doi.org/10.34010/agregasi.v8i1.2765
Hidayat, A. (2017). Kesenjangan sosial dalam pendidikan. Jurnal Justisi Hukum, 2(1). Diambil dari https://core.ac.uk/download/pdf/322468389.pdf
Hujaimah, S., Fadhilah, A. A., Fiqri, R., Sasmita, P., Aisyah, ’, Salsabila, N., … Santoso, G. (2023). Faktor, Penyebab, dan Solusi Kesenjangan Sosial Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Transformatif (JPT), 02(06).
Kurnia, H., Jonata, Zahra, D. N., Saputra, R., & Husni, A. (2021). SOSIOLOGI PENDIDIKAN. Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi.
Lega, D., & Hartanto. (2023). Tanggungjawab Pemerintah dan Kesenjangan Sosial Dalam Pendidikan. Adil, 4(2).
Nadziroh, Chairiyah, & Pratomo, W. (2018). HAK WARGA NEGARA DALAM MEMPEROLEH PENDIDIKAN DASAR DI INDONESIA. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 4(4), 400–405. Diambil dari https://media.neliti.com/media/publications/259091-hak-warga-negara-dalam-memperoleh-pendid-14edfd21.pdf
Rahmawati, S. (2020). Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(3).
Rizky, M., Ihwanah, A., Aldri, M., Pratama, P., & Muthmainnah, A. (2023). The Influence of Learning Media Using the Assemblr Edu Application on Student Learning Interest in Class V Science Subjects at SD Palembang. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3, 9552–9562. Diambil dari https://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/download/1499/1118
Rizky, M., Maryamah, Pratama, M. A. P., & Desilawati, D. (2023). Revitalisasi Pendidikan : Pengaruh Metode Pembelajaran Nabi Muhammad terhadap Motivasi Belajar Siswa MI Era 5.0. Basicedu, 7(5). https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.6152
Septiani, A., Fasa, M. I., & Suharto, S. (2022). MENGATASI DAN MENYIKAPI KESENJANGAN SOSIAL DENGAN MENGGUNAKAN PENERAPAN EKONOMI SYARIAH. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 15(1), 140–148. https://doi.org/10.46306/jbbe.v15i1.130
Slameto. (2021). Belajar dan {Faktor}-{Faktor} yang {Mempengaruhi} (Revisi, Vol. 6). Jakarta: Rineka Cipta.
Smaldino, S. E., Lowther, D. L., & Russell, J. D. (2014). Instructional technology and media for learning (Tenth edit). Harlow: Pearson Education Limited.
Sudaryono. (2018). Metodologi Penelitian (1 ed.). Depok: Rajawali Pers.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan RnD (27 ed.). Bandung: Alfabeta.
Utamia, D. G. S. A. M., & Indrawan, I. K. (2024). NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PEWARISAN TARI BARIS JOJOR LUTUNG JENUK DI DESA SELULUNG KINTAMANI. Jurnal Ilmiah Research Student, 1(5), 1–7. https://doi.org/https://doi.org/10.61722/jirs.v1i5.1170
Vito, B., & Krisnani, H. (2015). KESENJANGAN PENDIDIKAN DESA DAN KOTA. Prosiding Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, 2(2). https://doi.org/10.24198/jppm.v2i2.13533
Wachidah, K., & Wulandari, F. E. (2014). MITOS KESEMPATAN SAMA DAN REPRODUKSI KESENJANGAN SOSIAL: Gambaran Nyata Kesenjangan Sosial dalam Pendidikan terhadap Anak-anak Petani Tambak Pinggiran Sidoarjo. Society, 11.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH RESEARCH STUDENT
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.