INTERNALISASI NILAI-NILAI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA DI ROUDHATUL ATHFAL SE-KABUPATEN OKI-SUMSEL
DOI:
https://doi.org/10.61722/jirs.v1i5.1242Keywords:
Charachter education, Internalization of values, Religious edcution, Roudhatul AthfalAbstract
This study examines the internalization of Islamic religious education values in the formation of student character in Roudhatul Athfal throughout the OIC-South Sumatra Regency. The purpose of this research was to determine the internalization of Islamic religious education values in the formation of student character in Roudhatul Athfal throughout the OIC-South Sumatra Regency.This research uses qualitative descriptive methods. The primary data sources in this study are teachers and students of Roudhatul Athfal in OIC-South Sumatra Regency. The result of this study is the internalization of Islamic education values carried out in Roudhatul Athfal throughout the OIC-South Sumatra Regency in increasing students' religious observance including memorization activities, congregational dhuhur prayers, early learning and religious lecture activities. Internalization of Islamic education values in Roudhatul Athfal in OIC-South Sumatra Regency is very effective in increasing the observance of student worship, especially Roudhatul Athfal students in OIC-South Sumatra Regency.
References
Abdul, W., Rusdi, N., & Suhermanto, S. (2022). Internalisasi Nilai-nilai Pendidikan Agama di Sekolah: Perspektif Manajemen Pendidikan Islam. Journal of Educational Management Research, 82-94.
Ansori, R. A. (2016). Strategi Penanaman Nilai-nilai Pendidikan Islam pada Peserta Didik. Jurnal Pusaka: Media Kajian dan Pemikiran Islam, 14-32.
Aqip, Z. (2017). Pedoman Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. yogyakarta: Penerbit Gava Media.
Dr.helmawati, S. (2017). Pendidikan karakter sehari-hari. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Gramedia. (2023, november 13). Pengertian Karakter: Unsur, Pembentukan dan Nilai. Diambil kembali dari Gramedia.com: http://https://www.gramedia.com/literasi/karakter/
Guan, Y., Chu, C., Shao, C., & Ju, M. (2016). INTERNALISASI NILAI-NILAI AGAMA ISLAM DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA MELALUI KEGIATAN EKSTRAKURIKULER KEAGAMAAN DI MTs MUSLIM PANCASILA WONOTIRTO BLITAR. Media Konservasi, 11-40.
i, M. D. (2021). KONSERVASI MORAL DAN PEMBENTUKAN KARAKTER MENUJU SUMBER DAYA MANUSIA YANG BERKUALITAS. jurnal diaklekta : jurnal ilmu sosial, 1.
Kristiadi, A. (2015). Ensiklopedia Tematik Ketrampilan Pramuka. surakarta: PT.Borubudur Inspirasi Nusantara.
M.Sumanta. (2014). Siaga Mula. jakarta: Esesi,Divisi Penerbit Erlangga.
Maharani D, K. I. (2021). KONSERVASI MORAL DAN PEMBENTUKAN KARAKTER MENUJU SUMBER DAYA MANUSIA YANG BERKUALITAS. JURNAL DIALEKTIKA : ILMU SOSIAL, 1.
MAHARANI D, K. I. (2021). KONSERVASI MORAL DAN PEMBENTUKAN KARAKTER MENUJU SUMBER DAYA MANUSIA YANG BERKUALITAS. JURNAL DIALEKTIKA : JURNAL ILMU SOSIAL, 1.
Maharani D, K. I. (n.d.). KONSERVASI MORAL DAN PEMBENTUKAN KARAKTER MENUJU SUMBER DAYA MANUSIA YANG BERKUALITAS. JURNAL DEALIKTIKA ;.
Mastiyah, I. (2014). Kurikulum Pendidikan Agama Islam Pada Raudhatul Athfal Dian Al-Mastiyah. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 261-274.
R, R. (2023). PENGEMBANGAN KARAKTER PADA PESERTA DIDIK MELALUI KEGIATAN EKSTRA KURIKULER. CENDIKIA :JURNAL ILMU PENGETAHUAN, 2.
Rasem. (2023). PENGEMBANGAN KARAKTER PADA PESERTA DIDIK MELALUI KEGIATAN EKSTRA KURIKULER. cendikia :jurnal pendidikan, 2.
S. Sufiani, A. T. (2022). Internalisasi Nilai Pendidikan Agama Islam dalam Pembelajaran di Raudhatul Athfal. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 62-75.
Shobri, M. (2021). Strategi Dan Dampak Internalisasi Nilai-nilai Pendidikan Islam Dalam Pembentukan Karakter Islami Siswa. CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman, 290.
Sriwilujeng, D. (2017). Panduan Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH RESEARCH STUDENT
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.