Implementasi Media “Carika” Berbasis Model PBL Upaya Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Peserta Didik Kelas IV

Authors

  • Alya Putri Maradika Ningrum Universitas Negeri Semarang
  • Panca Dewi Purwati Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.61722/jirs.v1i5.1300

Abstract

The problem of learning difficulties of grade IV students of SD Negeri Kandangan 04, Semarang Regency is in the subject Indonesian the procedure text material, causing the learning outcomes of some students to have not reached completion. The purpose of this study is to describe the implementation of the media "CariKa" based on the PBL model of class IV procedure text material and its effect on the understanding of text material, procedures and learning outcomes of students. The subjects in the study were grade IV students of SD Negeri Kandangan 04 Semarang Regency totaling 23 students. Data analysis techniques used include tests, observation and documentation. Data analysis uses qualitative descriptive analysis. The results of the study showed that the application of the PBL model of class IV procedural text material with the help of "CariKa" media in grade IV SD Negeri Kandangan 04 Semarang Regency made it easier for students to understand the procedure text material and there was a change in the improvement of the learning outcomes of the summation material as seen from the comparison of the percentage of completeness of pretest and posttest scores with an increase, namely from 30.44% to 65.22%.

Keywords: Learning outcomes; Learning Indonesian;Problem Based Learning; Wordwall

References

Andini, W. T., Novita, L., & Riyanto, R. (2023). Implementasi Media Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMA pada Materi Keanekaragaman Hayati. Jurnal Jeumpa, 10(2), 312-321.

Imayanti, F., & Wismanto, A. (2023). Peningkatan Kemampuan Menganalisis Kaidah Kebahasaan Teks LHO Melalui Model Pembelajaran PBL dengan Berbantuan Media Wordwall pada Kelas X SMK Negeri 2 Semarang. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru (Vol. 1, No. 2, pp. 65-74).

Intan, A., Yuniar, S., Putra, G. A., & Purwati, N. E. (2021). HITARI (Historical-archaeology Heritage Riddle): Pemanfaatan Wordwal sebagai Media Ajar Indonesia Zaman/Prasejarah di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pemikiran dan pengembangan 1(11), 1182–1190.

Maryanti, Sri, Sri Hartati, dan Dede Trie Kurniawan. (2022). Assesment For Learning Educandy & Wordwall. Bandung: Yayasan Rumah Rawda Indonesia.

Melindawati, S. Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantukan Media Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi Indonesia, 5(2), 153-160.

Nur, N. A., Adnan, A., & Sohrah, S. S. W. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik menggunakan Model Problem Based Learning berbantu Media Wordwall pada Materi Keanekaragaman Hayati Kelas X SMA Negeri 3 Enrekang. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajran, 5(3), 1138-1145.

Octaviana, A., Marlina, D., & Kusumawati, N. (2023). Implementasi model Problem Based Learnng (PBL) berbantuan media wordwall. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 4, 178-182.

Permendiknas. (2016). Permendiknas No 22 tahun 2016. Revista Brasileira de Geografia Física, 11(9).

Rahmah, R., Alimin, A., & Muthmainnah, A. (2023). Implementasi Games Wordwall (Wordsearch) dalam Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 5(3), 1051-1058.

Rodzikin, K., & Mareta, D. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa SD Negeri 4 Palembang Melalui Model Problem Based Learning Berbantuan Media Wordwall. Inovasi Sekolah Dasar: Jurnal Kajian Pengembangan Pendidikan, 10(1).

Saputri, A. I. D., Pangestu, E. W. P., Widodo, S. T., Wahyuni, N. I., & Andayani, T. W. (2023). Penerapan Media Inovatif Berbasis Problem Based Learning sebagai Upaya Mengatasi Kesulitan Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(6), 3548-3558.

Siregar, N. 2019. Hubungan Self Efficacy Dengan Hasil Belajar Matematika Siswa SD Kelas Rendah. Journal Of Mathematics Science And Aeducation. Vol. 1, No. 2. (Halaman 64-72).

Sugiyono. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D. Bandung: ALABETA.

Wahyuni, W., Syakhruni, S., & Murniati, M. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning dengan Media Wordwall untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 5(3), 748-753.

Widyowati, A. P., Nursyahidah, F., Azizah, M., & Saraswati, D. (2023). Penerapan model pembelajaran problem based learning dengan menggunakan media wordwall untuk meningkatkan keaktifan peserta didik SD pada pelajaran matematika. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 4032-4044.

Downloads

Published

2024-05-14

Issue

Section

Articles