STRATEGI PEMBELAJARAN (PJBL) AKTIF UNTUK MENINGKATKAN KETERLIBATAN SISWA DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.61722/jirs.v2i1.3639Keywords:
Pembelajaran Berbasis Proyek (PjBL), Strategi Pembelajaran, Implementasi.Abstract
This research aims to provide understanding to discuss the implementation of project-based learning (PjBL) strategies as an active method in increasing student involvement in elementary schools. This research uses the systematic literature review (LSR) research method. This data was obtained from various data sources through search, assessment and analysis from written and trusted sources. The research results show that Project-Based Learning (PjBL) is an innovative pedagogical approach that provides meaningful learning experiences through real project activities. This strategy allows students to develop complex skills such as critical thinking, collaboration, and problem solving directly in an authentic learning context. Through PjBL, students do not just receive passive information, but actively design, explore and complete challenging projects according to the expected competencies. Implementing the PjBL strategy requires systematic planning from educators. Teachers act as facilitators who design learning projects that are challenging but still appropriate to the developmental stages of elementary school students. The main challenge in implementing PjBL is teacher competence in designing and guiding the learning process.
References
Afriana, J., Permanasari, A., & Fitriani, A. (2019). Pengaruh Project-Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(1), 59-67
Damayanti N., Alisia K. M., & Angeli K. (2023). Strategi Pembelajaran Project Based Learning (PjBL). Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora 2 (2), 706-719.
Damayanti N., Samuel M. G., & Royanto S. (2023). Strategi Project Based Learning (pjbl). Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora 2 (2), 557-56.
Dewi W., Khusnul F., Veryliana P., & Susilo R. (2023). Penerapan Model PjBL untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN Tlogosari Kulon 01. Jurnal Pendidikan Tambusai 7 (1), 4090-4096.
Dita R., Djoko H. S., & Tri W. K. (2022). Pengaruh keaktifan bertanya siswa terhadap hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Holistika 6 (1), 34-40.
Elisa R., Rangga D., Andy A., & Wahyudin. (2024). Inovasi Model dan Strategi Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka: Inovasi Model dan Strategi Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Journal of Education Research 5 (3), 2608-2617.
Fitriyani B., Mohzana, & Aminah (2023). Penerapan Model Pembelajaran PjBL dengan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Diskusi. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran) 7 (1), 154-166.
Fira, Ilham, Rina R., dkk (2024). Meningkatkan Keterlibatan Siswa melalui Teknologi Pendidikan: Tinjauan Sistematis. Seminar Nasional Paedagoria 4 (1), 1-13.
Fikrie & Lita A. (2019). Keterlibatan siswa (student engagement) di sekolah sebagai salah satu upaya peningkatan keberhasilan siswa di sekolah. Prosiding Seminar Nasional & Call Pape, Banjarmasin 13, 103-110.
Irfan R. R., Udin S., & Mokh I. F. (2023). Efektivitas Strategi Pembelajaran Project Based Learning dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS 17 (1), 39-47.
Kezia R., & Debora S. (2020). Peningkatan keaktifan belajar siswa dengan penggunaan metode ceramah interaktif. Journal of Educational Chemistry (JEC) 2 (2), 40.
Kurniawan, H. (2020). "Pengembangan Profesional Guru dalam Implementasi Project-Based Learning di Tingkat Sekolah Dasar". Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(3), 78-92.
Moh E. N., & Nur M. I. (2024). Meningkatkan Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran melalui Pembelajaran Proyek. Jurnal Tinta: Jurnal Ilmu Keguruan dan Pendidikan 6 (2), 91-99.
Milhatul H. (2022). Penerapan model project based learning untuk meningkatkan partisipasi dan hasil belajar pemrograman dasar siswa. Jurnal teknodik, 27-38.
Munawaroh, S. (2021). "Strategi Pengembangan Project Based Learning dalam Konteks Pendidikan Abad 21". Jurnal Inovasi Pendidikan, Vol. 7(1), 45-60.
Nida W., Lutfhi H. M., Arsy R. A., dkk (2022). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas 8 (3), 552-563.
Nurhayani, Fadillah R. A., Rianti S., dkk (2024). Strategi Belajar Mengajar. Dewantara: Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora 3 (2), 255-266.
Nurmaliza dkk. (2019). Jurnal Pendidikan.
Putri D. A., & Siti S. W. (2021). Analisis penggunaan model pembelajaran project based learning dalam peningkatan keaktifan siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP) 9 (2), 292-299.
Ruhul J. G., M Juaini., & Joni R. (2023). Peningkatan Minat Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Model Project Based Learning (PjBL). Journal of Classroom Action Research 5 (3), 193-197.
Rahmawati (2022). Jurnal Inovasi Pendidikan.
Salwa A. N. (2023). Penerapan pembelajaran berbasis proyek di luar kelas: memperkuat keterlibatan siswa melalui pembelajaran di komunitas lokal. Jurnal Pendidikan West Science 1 (04), 248-257.
Siti N. H., & Rojab S. R. (2020). Eksplorasi Strategi Guru untuk Meningkatkan Keterlibatan Siswa dalam Aktifitas Membaca. Jurnal Penelitian Pendidikan 20 (1), 121-128.
Titin S., Hasybi M. R., Muhammad F. R., dkk (2024). MENINGKATKAN KETERLIBATAN SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI PEMBELAJARAN TERPADU BERBASIS DIGITAL. Edukreatif: Jurnal Kreativitas dalam Pendidikan 5 (4).
Tiok S., Juliana M. S., Noula M. P., dkk (2022). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning dan Problem Based Learning pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu 6 (6), 9736-9744.
Wiyono, B. B. (2020). "Implementasi Project Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kreativitas Siswa". Jurnal Pendidikan, Vol. 5(2), 112-125.
Widiastuti, D., et al. (2022). "Peningkatan Keterlibatan Siswa Melalui Pendekatan Project-Based Learning di Sekolah Dasar". Jurnal Pendidikan Inovasi, 15(2), 45-57.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH RESEARCH STUDENT

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.