KAJIAN LITERATUR: MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN DISPOSISI MATEMATIS PADA PESERTA DIDIK DALAM PROSES PEMBELAJARAN MATEMATIKA
DOI:
https://doi.org/10.61722/jirs.v2i1.3658Keywords:
Mathematical disposition; Mathematics learning; Developing mathematical disposition..Abstract
This article is the result of a literature review discussing mathematical disposition abilities in the mathematics learning process. It aims to provide a deeper understanding of mathematical disposition abilities while offering various alternative strategies to develop these dispositions in students during mathematics learning. The article presents the definition of mathematical disposition, its indicators, and efforts to foster it in students. From this review, a clear picture emerges of how teachers can instill mathematical disposition in students at every stage of the mathematics learning process. The conclusion emphasizes the importance of teachers reflecting various characteristics of mathematical disposition to serve as role models for students.
References
Asdarina, O., & Ridha, M. (2020). Analisis kemampuan penalaran matematis siswa dalam menyelesaikan soal setara pisa konten geometri. Numeracy, https://doi.org/10.46244/numeracy.v7i2.1167.
Dewi, P. S., & Septa, H. W. (2019). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah dan disposisi matematis siswa dengan pembelajaran berbasis masalah. Mathema: jurnal pendidikan matematika.
Fairus, F., Fauzi, A. and Sitompul, P. (2023). Analisis kemampuan disposisi matematis pada pembelajaran matematika siswa SMKN 2 Langsa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2549.
Febriyani, A., Hakim, A. R., & Nadun, N. (2022). Peran Disposisi Matematis terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i1.1546.
FITRI HANDAYANI, F. I. T. R. I. (2021). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN VIDEO TUTORIAL PEMBELAJARAN MATEMATIKA TERHADAP DISPOSISI MATEMATIS DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 1 NOLING (Doctoral dissertation, Institut agama islam Negeri (IAIN Palopo)).
Gradini, E. (2019). Menilik konsep kemampuan berpikir tingkat tinggi (higher order thinking skills) dalam pembelajaran matematika. Numeracy, https://doi.org/10.46244/numeracy.v6i2.475.
Hakim, A. R. (2019). Menumbuhkembangkan Kemampuan Disposisi Matematis Siswa dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika.
Hamidah, M. T., & Prabawati, M. N. (2019). Analisis Disposisi Matematik Peserta Didik dalam Pembelajaran Matematika pada Materi Statistika di MTsN 11 Tasikmalaya. Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers.
Haryanti, W., & Wijaya, A. (2023). Tren Penelitian Disposisi Matematis Di Seluruh Indonesia. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika.
Katz, L. (1993). Dispositions as Educational Goals. Urbana, IL: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education. Online: http://www.edpsycinteractive.org/files/edoutcomes.html.
Kristanto, M. V. A., & Wahyudi, M. N. A. (2024). EDUTAINMENT: Strategi Mencegah Persepsi Menakutkan pada Pembelajaran Matematika Sejak Dini (Sebuah Kajian Pustaka). Indonesian Journal of Learning and Instructional Innovation, https://doi.org/10.20961/ijolii.v2i01.1615.
Mayratih, G. E., Leton, S. I., & Uskono, I. V. (2019). the Effect of Mathematical Disposition on Students Mathematical Problem Ability. Asimtot: Jurnal Kependidikan Matematika, https://journal.unwira.ac.id/index.php/Asimtot.
Mulyasa, H. E. (2021). Menjadi guru penggerak merdeka belajar. Bumi Aksara.
Mustika, N. (2024). Pengaruh Disposisi Matematis Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Pada Siswa Kelas VIII Di SMP Bina Insani Bogor. Apotema: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika https://doi.org/10.31597/ja.v10i1.1021.
NCTM (National Council of Teachers of Mathematics). (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston. Virginia: NCTM.
Noferina, R. (2019). PENGARUH PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA BERDASARKAN DISPOSISI MATEMATIS SISWA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA NEGERI 3 TAMBANG (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTAN SYARIF KASIM RIAU) http://repository.uin-suska.ac.id/id/eprint/22392.
Puspitasari, R., Basori, M., & Aka, K. A. (2022). STUDI KASUS RASA KURANG PERCAYA DIRI PADA SISWA KELAS TINGGI SDN 3 TANJUNGTANI PADA SAAT MENYAMPAIKAN ARGUMENNYA DI KELAS DAN UPAYA MENUMBUHKAN RASA PERCAYA DIRI (Doctoral dissertation, Universitas Nusantara PGRI Kediri).
Putri, D. (2021). Kontribusi Disposisi Matematis Siswa Terhadap Hasil Belajar Pada Masa Covid-19 Dalam Pembelajaran Online Di Sman 1 Rambatan. Kontribusi Disposisi Matematis Siswa Terhadap Hasil Belajar Pada Masa Covid-19 Dalam Pembelajaran Online Di Sman 1 Rambatan.
Sari, N. (2023). Pola Disposisi Matematis dalam Mengembangkan Kemampuan Metakognisi Siswa SMP Negeri 3 Pinrang (Doctoral dissertation, IAIN Parepare).
Susilawati, W., & Abdullah, R. (2020). Peningkatkan kemampuan berpikir statistis, penalaran, literasi dan self efficacy mahasiswa melalui pendekatan Brain-Based Learning dengan strategi metakognitif.Bandung: UIN SGD BANDUNG.
Syahmidi, S., Winarti, W., & Puspitasari, A. (2024). EFEKTIVITAS MEDIA VIDEO PEMBELAJARAN DALAM MENGATASI KESULITAN BELAJAR SEJARAH KEBUDAYAAN ISLAM DI MTS HIDAYATUL MUHAJIRIN PALANGKA RAYA: The Effectiveness Of Video Learning Media In Overcoming Difficulties Of Learning The History Of Islamic Culture At MTS Hidayatul Muhajirin Palangka Raya. Anterior Jurnal, https://doi.org/10.33084/anterior.v23i2.6918.
Wibowo, A. F. S., & Yuliana, M. E. (2024). Pemanfaatan e-learning sebagai media pembelajaran mahasiswa. Journal Of Informatics And Busisnes.
Wirawan, N., Yuhana, Y., & Fatah, A. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Bentuk Literasi Numerasi AKM pada Konten Bilangan Ditinjau dari Disposisi Matematis. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2623.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH RESEARCH STUDENT

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.